Anna Mašátová | Články / Reporty | 05.05.2014
I když si na novou desku museli fanoušci Žambochů počkat čtyři roky, tu dobu jim dokázali jednotliví členové hravě vyplnit. Jan Žamboch se dal všanc mrazům i komárům v lesích a natočil oceňované instrumentální album Guitar & Forest, jeho žena Stanislava zase pronikala na dvorky a do ohrad s akordeonem, což zdokumentovala projektem Accordion & Animals, Juru Nedavašku jsme mohli vídat třeba s Beatou Bocek. Právě Guitar & Forest vyšla i díky finanční sbírce na Kreativcisobe.cz. Do vod crowdfundingu se vydávají muzikanti napříč spektrem, proto i žamboší novinka Pól nedostupnosti vznikla za podpory přispěvatelů a nedobytný pól byl rychle dobyt.
Třetí řadovku kapela představuje na turné i se zahraničním hostem, australským písničkářem Petem Uhlenbruchem, vystupujícím pod názvem Owls of the Swamp. I ten dovezl novinku, prozatím oficiálně nevydanou, s názvem Atlas. Světoběžník nahrával leckde a s ledaským, Atlas byl mixován v Reykjavíku a není bez zajímavosti, že jedním z hostů je i Markéta Irglová.
Indie folkař, který si vystačí jen s kytarou a počítačem, bavil příchozí hlavně novými a mnohdy melancholickými písněmi. Going Home, Restless a téměř mayerovská Shapeshifter se k zachmuřenému počasí za okny hodily více než dobře.
I Žamboši vsadili na ukázky z Pólu, šli jsme Závějí, tančili v rytmu Fulghuma i Saroyana, kteří Žambocha inspirovali k písním Miluj mě zlehka, drž mě pevně a Co vteřinu. Kapela stojí na Žambochově kytaře a textech, které doprovází Nedavaškovy perkuse, akordeon a zpěv Stanislavy Žambochové. Někdy vtipní, jindy zahloubaní, Žamboši patří na folkové scéně k tomu nejlepšímu. Zda budou v tažení „co deska, to Anděl“ pokračovat i s polárním albem, na to si budeme muset ještě počkat.
Žamboši + Owls of the Swamp (aus)
2. 5. 2014, Jazz Dock, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.