Články / Recenze

Život přichází (The Comet Is Coming)

Život přichází (The Comet Is Coming)

Jakub Koumar | Články / Recenze | 18.11.2019

Pro londýnskou kapelu The Comet Is Coming je rok 2019 mimořádně příznivý. Nejenže koncertují v neskutečném tempu, ale ještě zvládli vydat druhou desku The Afterlife. Trojice muzikantů složená z bubeníka Maxe Halleta (Betamax), hráče na samply Dana Leaverseho (Danalogue) a klarinetisty a saxofonisty Shabaky Hutchingse (King Shabaka) s ní plynule navazuje na březnovou nahrávku Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery.

Kontinuita není pro The Comet Is Coming nic nového. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery přímo odkazovala na svého předchůdce v symbolice drtivého dopadu vesmírného tělesa na nebohou planetu a následném znovuzrození všeho živého. Na The Afterlife život opět bují a nachází tolik potřebný balanc. Už žádné dva hlavní prvky jako na předchozím albu, z jejichž polarity vyšlehla prvotní energie, The Afterlife je přehlídkou komplexnosti a stále se zpevňující stability. Kapela míchá afrobeat, nu-jazz, psychedelii i EDM tak, aby nově nabytá rovnováha nebyla narušena. Prozkoumávají místní život opatrně a s pokorou, aby nezpůsobili zhroucení systému.

Jakkoli dříve Hutchings zabíhal do divokých jazzových improvizací, nyní drží svoje nástroje na uzdě. Mazlí se s melodiemi a mnohem raději jejich úryvky opakuje, zatímco se kolem bohatě rozvětvují elektronické křoviny a temperamentní rytmika, přičemž tím nejvýznamnějším zvukovým faktorem je druhová rozmanitost. Elektronika je chvíli lehká, za okamžik hrubá i nelítostná. Atmosféra skladeb v určitý moment připomíná melodiemi nabitý, poetický soul šmrncnutý trip hopem (The Seven Planetary Heavens), po chvíli duní jako v natřískaném klubu (Lifeforce II). The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát. Jsou ale zemitější a neskrývají určitou dávku (post)apokalyptičnosti (The Afterlife). Monotónnost je to poslední, co by se tu dalo najít.

The Comet Is Coming svým třetím albem dokončili triptych cyklu životní energie, který nezačal vznikem, ale zhroucením. Jednotlivé epizody zvukově vypráví trochu jinou část příběhu, přičemž největší smysl dávají ve vzájemném kontextu. Teprve díky němu se naplno obnažuje postupný a důmyslný hudební vývoj. Na život nelze nahlížet pouze z jedné strany.

Info

The Comet Is Coming – The Afterlife (Impulse!, 2019)
album na Spotify

živě: The Comet Is Coming (uk)
19. 11. 2019 19:30
Palác Akropolis, Praha
fb událost

20. 11. 2019 20:00
Jazz Tibet Club, Olomouc
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Můžete bez obav zůstat (Chromatics)

Tomáš Kouřil 16.12.2019

Retro estetika je pro ně prostředkem, výraznou, ale ne omezující kulisou pro vyjádření něčeho hlubšího, než je záliba v syntezátorovém zvuku a neonových světlech.

Mrtvá kočička? (Tove Lo)

Tomáš Kouřil 15.12.2019

Zatímco před pár lety se bolestínsky vyzpívávala z prázdnoty, na nejnovější desce Sunshine Kitty je optimističtější.

Pozvolný sestup do nekonečné noci (Serotonin Michela Houellebecqa)

Jiří Zahradnický 13.12.2019

Dříve přitažlivý Florent-Claude Labrouste se tak v šestačtyřiceti začíná proměňovat v malátného impotentního tlouštíka, jehož hlavní zálibou už není sex, ale...

Barevné spektrum Hiromi

Karolina Veselá 06.12.2019

Kolosální Rhapsody in Various Shades of Blue skrývá další písně – objevuje se motiv z Coltraneovy Blue Train a středovou část zabírá rocková balada Behind Blue Eyes od The Who.

Téma smrti a konečnosti (Pixies)

Jaroslav Myšák 28.11.2019

Vykročení mimo tradiční pole působnosti na sebe strhává pozornost, přesto některé skladby působí nedotaženě.

Smutek, co vám udělá radost (Wilco)

Jakub Lang 25.11.2019

Wilco dokázali vyzdvihnout meditativní stránku vlastní tvorby, která je více nebo méně přítomná po celou jejich pětadvacetiletou existenci.

Baterie temných nomádů (Koonda Holaa)

Jiří Vladimír Matýsek 24.11.2019

Koonda Holaa je stvoření z jiného časoprostoru, který tím naším jen tak mimochodem proplouvá, vyzbrojen jen kytarou a baterií efektů.

Třikrát a dost? (Temples)

Veronika Myšková 20.11.2019

Hot Motion uvádí stejnojmenná písnička, která zní podobně jako předchozí singly, včetně prvků garážového rocku typických pro The Horrors či The Black Keys.

Temné stránky, chyby, pochyby i strachy (Beth Hart)

Jiří Vladimír Matýsek 19.11.2019

Finále v podobě tandemu Thankful a I Need a Hero spolehlivě patří k tomu nejlepšímu, co Beth Hart coby autorka a interpretka vytvořila.

Zpověď rebelky elektropopu (Tove Lo)

Veronika Svrčinová 14.11.2019

Je to pořád elektropop, ale už nestaví na prostě líbivých a opakovaných melodiích. Tentokrát si Tove Lo s hudbou vyhrála, přidala dynamiku, složitější kompozice, hlubší texty.