Články / Reporty

Životodárné blues (Blues Alive 2021)

Životodárné blues (Blues Alive 2021)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 14.11.2021

Tak se to povedlo, 25. ročník Blues Alive došel do zdárného konce. Alespoň na ty tři dny byl svět jako dřív, klobouk dolů před organizátory. I ve stínu viru a stoupajících statistik o počtu nakažených se v Šumperku podařilo uskutečnit festival, který nebyl takřka v ničem omezený, snad jen lehce sníženou kapacitou a absencí nočních jam sessions. Díky za to.

Sobota je vždycky na Blues Alive velké finále a jako takové si zaslouží i pořádný start. Šumperská akce každoročně dává příležitost mladým kapelám, které vzešly z klání Blues Aperitiv, a z těch, které vystoupily letos, nejvíce zaváleli Slováci Beans & Bullets. Jejich notně tvrdý blues rock sršel téměř hmatatelnou energií a drivem. Precizní vystoupení bez nervozity zahrané se strhujícím tlakem.

Z úplně jiného hudebního těsta byl Elijah Wald. Nenápadný, usměvavý „chlapík od vedle“, jen s otlučenou kytarou a harmonikou, přivezl klasické akustické blues v té nejsyrovější podobě a rozdělení sálu na jeviště a hlediště najednou působilo jaksi nepatřičné. Znamenitému setu by to více slušelo v zaplivané špeluňce kdesi na jihu Spojených států, i ten ošoupaný šumperský kulturák byl nějak moc nóbl. Wald neměl tolik publika, kolik si zasloužil, ale co autenticity týče, letos to spolehlivě vyhrál.

Britské blues se v Šumperku vždycky těšilo značné oblibě a v případě bandu Marcuse Bonfantiho, toho času posíleného o Paddyho Milnera za hammondkami, tomu nebylo jinak. Tvrdé, špinavé, hlasité – ale zároveň odehrané se skvělým feelingem a vysokým nasazením.

Kirk Fletecher byl takhle na konec festivalu vcelku náročné sousto. Ne že by snad blues přetvářel do nějakého nového tvaru, v tomto ohledu byl v podstatě konvenční. Jeho hráčská virtuozita byla ale taková, že se jeho výkony – a vůbec výkon celé jeho kapely – dal obtížně vstřebat. Not, kytarových běhů, melodií a figur tu bylo vážně hodně.

fotogalerie ze třetího festivalového dne k vidění zde

Plakátově největší jméno, legenda John Primer, byl vedle toho ve svém tradičním pojetím doslova balzámem. I u tohohle téměř osmdesátníka se ukázalo, že blues je životodárná energie. Primer nepotřeboval show na to, aby uhranul, stačily mu jen hypnotické figury a pár klasik z repertoáru Muddyho Waterse, v jehož kapele působil. Když pak dozněly poslední tóny Sweet Home Chicago, k níž se přidali i dříve vystupující muzikanti včetně Fletchera a Bonfantiho, bylo to téměř euforické. Roztančený sál budiž důkazem.

Vyvážený jubilejní ročník Blues Alive ukázal, že i v době, která kultuře nepřeje a podle některých „kapacit“ je to dokonce něco, co teď vůbec není potřeba, vytrvalost přináší ovoce. A připomněl, že setkávání a možnost společně vnímat živou muziku je tím nejlepším lékem, na všechno. Jak to kdysi řekla zpěvačka Jana Koubková? Když je mi špatně, tak si zpívám blues. A zpívám si ho, i když je mi dobře. Tak zase za rok.

Info

XXV. Blues Alive
11.- 13. 11. 2021, Dům kultury, Šumperk

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rapové (ne)vítanie leta (Denzel Curry)

Jonáš Sudakov 19.05.2022

V rozhovore s XXL z mája 2022 sa Denzel Curry označil ako najlepší žijúci rapper. Tento titulok obletel celým internetom, ale nikto mu príliš neoponoval... Živě ve Žlutých lázních.

Plameny a černý dým nad letištěm aneb Rammstein

Jiří V. Matýsek 17.05.2022

Rammstein můžeme vyčítat ledacos: přílišnou přímočarost, útoky na nízké pudy, kontroverznost a kdovíco dalšího...

Mé dojetí se tady snadno ztratí (Low)

Jiří Přivřel 14.05.2022

Low na svém aktuálním turné srdce Evropy míjejí, já zase minul jejich pražský koncert před třemi roky v Meetku. Bylo to v létě, byl jiný program, dodnes lituji. Z letošní…

GusGus každému z nás

Tomáš Kouřil 10.05.2022

Zastávky na turné GusGus k poslednímu albu se brněnská Fléda dočkala skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Stálo to za to?

Letmé, a intenzivní (Donaufestival)

Bára Jurašková 10.05.2022

Dvouhodinový dialog s publikem za sebou nechal kromě hudební vzpomínky hlavně chuť nepřehlédnutelné, bezpodmínečné laskavosti. Hyperpopová diva nutí publikum šílet...

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Akana 05.05.2022

Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea...

Zkrocený temperament Céu

Akana 01.05.2022

Písně, v nichž Céu kombinuje brazilské tradiční rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény.

Král pouštního blues (Mdou Moctar)

Jiří V. Matýsek 29.04.2022

Je to oprávněné, není to oprávněné, těžko říct. Našlápnuto Mdou Moctar vážně má. V MeetFactory hrál v české premiéře.

Sharpe 2022: O tom, co ti chci říct...

Michal Pařízek 25.04.2022

Skvělý songwriting, úžasný hlas a hlavně nefalšovaná radost z možnosti po několika velmi těžkých měsících být znovu před publikem. Silná místa, i ta slabší, rovnováha.

Tempo lidských strojů (Nitzer Ebb & co.)

Michal Smrčina 24.04.2022

McCarthy si v černém obleku, košili a brýlích udržuje výraz cynického kazatele, který neztrácí nadšení z dob, kdy začínali.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace