Články / Reporty

Žižkovská noc: Rachot na půl oka

Žižkovská noc: Rachot na půl oka

waghiss666 | Články / Reporty | 19.03.2014

Jednoho večera v jedné čtvrti a šestadvaceti prostorách nespala kultura. Komorní, undergroundová, populární, hlasitá, alternativní a samozřejmě i ta pivní. Žižkovská noc nabídla za jednotné vstupné nespočet zvuků a obrazů. Jakožto obyčejný smrtelník jsem si vytyčil za cíl stihnout deset zastávek z půldruhého sta. Proč se to nepovedlo? Přeplněné kluby, zpožděný harmonogram, špatná orientace. Kdo za to může?

Ještě než mrštím kouskem své paměti po klávesnici, chtěl bych zakroutit hlavou nad zpětnými stížnostmi návštěvníků. Nastavený koncept zimního festivalu doplněný vztyčeným ukazováčkem pořadatelů, že „kluby nejsou nafukovací“, a papírovým harmonogramem s (nutno uznat, že přehlednou) mapou celého areálu by mohl utopit nesmyslný pičung každého, kdo zaplatil směšně nízký vstup (matematika říká, že korunu každé vystupující kapele). Organizátoři odvedli skvělý kus hlavně dramaturgické práce.

Sázku na bratov From Our Hands, jistotu světových kytar, jsem vyměnil za mladou krev a dal na doporučení Katky Jaré (jeden z hlavních organizátorů, pozn. ed.). Nadávky se změnily na kompliment, když došlo na EF co. z Plzně. Zpětný poslech nahrávky je oproti živáku nesmysl. Čím hůř se hraje, tím líp to zní. Čím živelnější projev, tím spíš se chce tančit. Nebo se jenom bojíte řvoucím bubeníkem přislíbeného kopance do koulí? „Další věc se menuje PRASATA!“ V menším klubu, než je Tunel, jsem ještě trhat kabely od mikrofonu nikoho neviděl. Lítaly paličky, nadávky a všude tekla energie. Uječený rokenrol, kytary od písku, kraví zvon. Čistá špína.

V rámci Žižkova je potřeba dost cestovat a třeba do nespravedlivě vzdálené Modré Vopice by se to v sobotu večer vyplatilo hned několikrát, ale stejně jsem porušil všechna pravidla a nehnul se z místa. Last cigarette (cedule KOUŘENÍ POVOLENO pobavila) a tam, kde není podium, přeskočili zvukovku a otevřeli svůj set Donnie Darko. Jejich taťka je PUNK, jejich žánr nezná mezi kytarovkama hranic a jejich debut je to nejlepší, co jsem slyšel za poslední roky. A nefiltruju jenom Česko. Aktuální sestava rovná se finální sestava neaktivních Shogun Tokugawa minus leader. Radost z hraní, jaká se nevidí. A která mladá kapela si dneska vzpomene na Baba O’Riley? Polít bubeníka, co si fotí publikum, vodou, omotat ho kabelem a třískat mu do floor. „Popiči pesničky sú dnes v ČR ojedinělé, možno preto ti ta posledná zněla ako cover.“ Výstižný komentář.

Stačilo následovat Martina Tichotu, jak uhání z Tunelu do Kainu odehrát set své další kapely. Poprvé jsem viděl a slyšel Birds and Wolves a byl jsem zklamaný. Jestli to bylo otřesným zvukem nebo výkonem muzikantů, nemám zdání. Tyhle řádky se píší těžko, když instrumentální demo, obě EP i singl milujete. Možná jen nové směřování okořenili, že už mi nechutná, možná nosím pod kloboukem ptáka. K prasknutí narvaný klub zpívající z plna hrdla by se mnou stejně nesouhlasil. Možná jsem se měl jít radši rozloučit se Sunshine do Akropole, kteří si prý dají minimálně na rok pauzu. A fakt už bylo načase?

Namísto SVNZ rozlučka s písničkářem Xavierem Baumaxou, a to bezprostředně po nosovém zkurvení odrhovačky Knocking on Heavens Door. Stihl jsem ještě výsměch fašismu a nasát nedýchatelno bývalého Matrixu, příchozí pár minut po mě už to štěstí neměli, kapacita je kruté číslo. Jedna punková vypalovačka v Orionu plném kokrhýlů se nepočítá.

Vrchol večera se opozdil, ale stál za to. Třeba už jsem trapný, nicméně From Our Hands se taky nestyděli projevit nadšení, že program klubu Kain uzavřou právě Momma Knows Best. A to pěkně nahlas. Obrat z unavenosti v pozitivní nasranost hned po úderu do činelů zboural (sláva bezdrátům!) jako domino všechny příchozí a začalo totální inferno na hranici hlučného bordelu a instrumentální geniality. Nebo obé naráz? Nedalo se dýchat, vyzkoušel jsem pedal-snowboarding a chuť slovenského potu. Že Bekend řve, jako by to byl jeho poslední koncert, je s každým dalším dnem víc pravda. Čtyřleté EP nestárne, jen zraje. Přídavku se Máma brání, ale obecenstvo je nekompromisní, a tak dojde na No Son of Mine. Padaly činely, mikrofony, kytaristi a možná i rekordy v decibelech. Ukažte mi lepší (ne)českou kapelu!

Veřejně slibuju, že příští, půlkulatý ročník stihnu slyšet víc! Pokud ne, vypíchnu si oko.

Info

Žižkovská noc 2014
15. 3. 2014, Žižkov, Praha

foto © Ivan Audes

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Square: Pojď dál a zeptej se

Michal Pařízek 10.02.2025

„Omlouvám se, pane, ale musíte okamžitě odejít.” První lok kafe při první snídani a rovnou skandál...

Souznění s tichem (Van Wissem & Šimanský)

Klára Šajtarová 06.02.2025

V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík 06.02.2025

Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace