Eva Karpilovská | Články / Recenze | 01.06.2023
Čtyři roky koncertování, cestování po Americe a sbírání inspirace. Nové album britských Holy Moly & The Crackers nazvané Solid Gold představuje pestrou směs žánrů, která nepřestává být soudržná a opírá se o pevné rockové základy, je plná emocí a vyspělé sebereflexe.
Že se má Solid Gold opírat o vlivy Boba Dylana, Carole King či „kytarové riffy Jacka Whitea v jeho nejšílenějším období“? Písně na albu spíš ovlivnila vlastní zkušenost Holy Moly & The Crackers – v hudbě i v textech. Rázem se tak octneme v autě na půlnoční projížďce podél moří, která se jednou možná rozdělí, jako se rozdělí lidské srdce, než z něj zbude jen kus tvrdého zlata. Refrén titulní skladby je chytlavý jak síť na motýly, stejně tak její nosný kytarový riff. Podobné platí i pro Skyline Drive, ve které si teď a tady užíváme cesty plné panoramatických výhledů.
Cestování čiší i z rytmů skladeb, pohodově plynoucích celou stopáží. Nechybí vroucí pocity lásky, která je možná jen zlozvykem (Bad Habit) nebo vzdor těla vlnícího se jako řeka (Like a River) a s řekami se zas vracíme k plynutí, cestám, proudům. Rychlejší rytmy střídá zklidnění (folková Come On Down) a to zase horoucnost (Hot Red), nejvydařenější My Money zaujme vedle basové linky i tím, že zpěvačku Ruth Lyon na začátku vystřídá kytarista (a současně manžel) Conrad Bird.
Solid Gold je album energické, stejně jako bývají živá vystoupení Holy Moly & The Crackers. Přispívá k tomu rytmická soudržnost kapely i soulový zpěv Lyon s autentickým přízvukem odněkud z Newcastlu. Bez ní by taky kapele chyběly housle, které veskrze poprockovým písním dodávají folkový sound (balada Give Me a Hammer).
Desku uzavírá skladba Angeline silným basovým riffem a rytmem, který potvrzuje, že by skupina chtěla být zpět v Texasu, na širokých dálnicích a ještě širším nebem nad hlavou. Solid Gold je jako čerstvě vyrýžované zlato, které si kapela přivezla z cest po amerických dálavách a ke kterému přidala vnímavost, roztančenost i sebevědomí.
Holy Moly & The Crackers (uk)
web
živě: Colours of Ostrava
19.–22. 7. 2023 Dolní Vítkovice, Ostrava
Fb událost
foto © se svolením Holy Moly & The Crackers
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.