Články / Recenze

Zola Jesus a cit pro vizuál

Zola Jesus a cit pro vizuál

ScreamJay | Články / Recenze | 20.02.2015

OHODNOŤTE DESKU

Nika Danilova alias Zola Jesus už dávno není lo-fi. Už žádné jódlování v zaplivaných klubech, ale jasný svit reflektorů v zádech; a stejně jako Chelsea Wolfe zpřístupnila Zola svou tvorbu, aniž by ztratila šarm. Zlomová deska Conatus nabídla vrstevnatý moderní pop, čitelný a citelný, jehož společným jmenovatelem byl charakteristický hlas s lehce stravitelnou elektronikou. Letmo zamotala hlavu mainstreamu, protože pořád nebyla produkt, i když působila širokospektrálně.

Taiga, to už je jiná písnička, o poznání komplikovanější. Těkavý pohled do očí, který říká „ztrácím se, dovol mi podlehnout“. Bývala plachou burleskou na tanečním parketu, ale teď, skrz nejednoznačné kontury, dospěla v baletku na komorním rande, chladnou a nepřístupnou. Přesto není plachá, její sebevědomí bere slova i jistotu. Elektronika má od prvního okamžiku více poloh – potmě depešáky nepoznáš, hlas už taky není vědomým kontrastem. Nelpí na jednoznačných hitech a singl Dangerous Days, který asi nejvíc připomíná zvuk i rytmiku předchozí tvorby, je paradoxně nejslabším místem novinky. Ponechala si smyčce, propadla podivnému soulu, stala se tajem i jinotajem.

Zola nikdy nepotřebovala prvoplánovou kontroverzi, žádná Lady Gaga, nic ve smyslu „nevím, co sama se sebou, ale pořád mám v záloze třicet deka hovězího bůčku“. Zola ví moc dobře a Taiga je jen dokladem toho, že kromě osobitého přístupu k hudbě má i komplexní cit pro vizuál. Vstřícná k prožitku, odměřená k času i žánrovým hodnotám.

Info

Recenze vyšla v časopise Full Moon #42.
foto © Fucsia Werk

Bohemian Like You:
Zola Jesus(us)
16. 3. 2015 20:30
MeetFactory, Praha
Vstupné: 390,- v předprodeji / 490,- na místě
www.facebook.com/events/1395790027390451

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Ani si, neumíš představit, kolikrát jsem zemřel, než jsem to dokončil (Martin Zet)

Zuzana Krišková 08.01.2021

Výstava, která završuje několikaletou práci Martina Zeta zabývající se dílem svého otce, věrného komunisty a prominentního sochaře minulého režimu Miloše Zeta očima Zuzany Kriškové.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Naléhavost, která neotráví (Jehnny Beth)

Aneta Martínková, Jana Michalcová 06.01.2021

Punková ženská čtyřka Savages oslnila svět dvěma deskami a aktuálně hibernuje, jejich frontwoman Jehnny Beth se ale rozhodla vydat na sólovou dráhu. Duel.

Dávka disharmonickej meditácie (Caitlin Pasko)

Kristína Valachová 31.12.2020

Keby existovalo zosobnenie krehkosti, Caitlin Pasko by bola nielen jej verným predstaviteľom, ale i protikladom.

Balansovanie medzi podareným a nepodareným (Toello)

Jonáš Sudakov 30.12.2020

Vplyvy alternatívneho rocku, popu a rapu sú tu stále, aj keď teraz v trochu iných pomeroch.

Nejasné osudy (Vybledlá krajina s kopci)

Anna Valentová 29.12.2020

Držitel Nobelovy ceny za literaturu halí svoje prózy halí do tajemného a všudypřítomného oparu, který skrývá nejasné osudy protagonistů.

Krize středního věku a hledání svého já (Laura Jane Grace)

František Knuth 28.12.2020

Možná i díky této desce dojdete k útěše, že na pocity, které se při všech lockdownech a karanténách derou na povrch, nejste sami.

Nevyhnutelná změna podle Metz

Filip Zrno 26.12.2020

Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a živelnost k Metz patří.

Zdravý rozum (Batman: Bílý rytíř)

3DDI3 26.12.2020

Sociální sonda do duše města v některých ohledech připomíná seriálovou Špínu Baltimoru nebo Dům z karet.

Ztráty a návraty Michala Prokopa

Jiří Vladimír Matýsek 25.12.2020

Vydavatelství Galén pokračuje v rozšiřování své řady knižních rozmluv s osobnostmi českého bigbítu.

Šťastné a veselé? Hlavně klidné (Low)

Jiří Přivřel 24.12.2020

A co o Vánocích posloucháte vy?