Články / Sloupky/Blogy

Co je to (Malá) alternativa?

Co je to (Malá) alternativa?

Zuza Kolouchová | Články / Sloupky/Blogy | 26.11.2013

V sobotu 23. 11. se uskutečnila tradiční přehlídka začínajících kapel v rámci festivalu Alternativa 2013 zvoucí Malá alternativa. Na podiu Kaštanu se představilo pět kapel, které byly vybrány odbornou porotou (hudební publicisté, muzikanti a zástupci Unijazzu) z jednatřiceti projektů. Kochlea, Asstma, Sundays on Clarendon Road, Andrej Polanský wtf Emül Langman a Qaraba. Co vystoupení, to jiná muzika, co jiná muzika, to jiná představa o tom, co to vlastně alternativní znamená.

Jako první zahrála brněnská Kochlea. Instrumentální kapela, fungující od roku 2010, převzala název z označení hlemýždě (části spirálovitého labyrintu) v lidském uchu. Sama svou hudbu definuje jako chvění, rezonanci, signály. Keša (baskytara), Bobson (saxofon, flétna, theremin) a Ryba (bicí, pianet) tvoří poměrně zajímavé trio, které se jako alternativní deklaruje. Dalo by se říci, že přesně splňuje většinový názor, co to „jinaké“ je. Nezapadá mezi mainstreamové kapely, které denně slyšíte v českých rádiích, tvoří ji velmi dobří hudebníci, které hrají na (v rocku a popu) běžně nepoužívané nástroje a je v ní cítit vliv českého undergroundu.

Komplikovanější jsem to měla s kapelou Asstma, tedy jejím jediným představitelem. Co píseň, to změna názoru. Jasné bylo jedno – rozhodně nejsem schopna pojmenovat, co všechno při svém vystoupení používal za vychytávky a hračičky. Základem byl počítač. A pak plechy a kovové trubky a kopáček (slovy umělce). Občasný jekot à la Blixa Bargeld, rytmické bouchání do kovových trubek a smyčky zvuků nahraných často v daný okamžik –industriál jak vyšitý. Problém byl, že nápadů, ač dobrých, má Asstma moc. A že se je všechny snaží využít, takže jeden vedle druhého zanikají. Křehká lyrika slov, která například dokonale doplňuje syrovost hudby Einstürzende Neubauten, tady nefunguje. Nestačí za sebe skládat krásná slova beze smyslu a doufat, že publikum bude ohromeno, bouchnutí do plechu skladbě nutně nepřidá. Chvílemi to bylo vtipné a až si to Asstma srovná a vyčistí a utřídí, může to být zajímavý poslech.

Třetí kapela Sundays on Clarendon Road byla jak nahlédnutí do dívčího pokojíku plného plakátů jednorožců a chlapeckých kapel. Jan Tůma (kapela, laptop) a Jonáš Zbořil (vokály, laptop) pocit nevinnosti podtrhovali i neustálým hlášením, že jsou stydliví chlapci. Navzdory občasnému sklouznutí k tanečnímu elektru se kapela snažila projevit hlubší emoce, nicméně mě už moc věty typu „I feel fear“ nedojímají. Věřím, že si kapela své publikum najde, ale na přehlídce alternativních skupin neměla podle mého názoru co dělat.

Dalším projektem bylo duo Andrej Polanský a Emül Langman. Viola a bicí a nový rozměr písní Velvet Underground. Nikdy jsem neměla ráda revivaly. Máte rádi nějakou kapelu, umíte hrát její písně – sejděte se v hospodě a zahrajte si je. Ale proč proboha zakládat kapelu, kopírovat ji a tvářit se, že ji tím vzdáváte poctu? Jiná věc je, když se pokusíte s hudbou něco udělat, dát jí další rozměr, nový význam nebo si z ní udělat trochu legraci. Andrej Polanský a Emül Langman se snaží o bourání melodií, které leckdy určují i povahu písně, např. That’s the Story of My Life, která v originále přes velmi tísnivá slova zní jako procházka růžovým sadem, se v jejich podání mění v tísnivý existenciální výkřik, kdy některá slova jsou nahrazena jen ohlušujícím úderem bubnu a zařváním violy. Naopak Venus in Furs je hezkou irskou baladou a vtipný je posun písně All Tomorrow’s Parties, v níž je klidný výkon Nico nahrazen výsměšně hysterickým projevem. Ikony nemají být nedotknutelné, hranice se mají bořit a my se nemáme bát dělat věci jinak a nově. A to je alternativní.

O poslední kapele Qaraba jen velmi krátce, protože na přehlídku alternativních kapel, přes svoje kvality, nepatřila. Jannis Karampatzias (lavta, saz baglama, tzuras, baglamas, zpěv), Milan Jakeš (housle) a Thomas Opata (kytara, tzuras, baglamas) nám předvedli krásnou přehlídku nástrojů používaných při hraní tradičních písní Turecka a Řecka, ze které by každý etnomuzikolog dostal orgasmus. Bylo to krásné a bylo to dobré (vyzdvihla bych projev Milana Jakeše, který houslemi narušoval poklidný tok trylkování), ale co to má společného s alternativou, jsem nepochopila.

Na závěr večera byla vyhlášena cena poroty a cena diváků. Tu první dostal Asstma, tu druhou Kochlea. Večer v Kaštanu mě nutí k zamyšlení – je alternativní občas udeřit do plechu a tvářit se u toho zmateně? Je alternativní zahrát hudbu cizí země? Nebo je alternativní předělat klasiku a dát ji novou, možná lépe pochopitelnou formu? Jste alternativní, když vás nikdy nezahrají ve veřejnoprávním rádiu? Nebo je alternativní použít co nejvíce technických udělátek? Je dobře, že festival Alternativa dává lidem možnost o tom přemýšlet.

Info

Malá alternativa 2013
23. 11. 2013, Kaštan, Praha

foto © Fíla Novotný

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace