Články / Rozhovory

Co je v tom kufru? Fru Fru

Co je v tom kufru? Fru Fru

Milo | Články / Rozhovory | 19.02.2013

Fru Fru znamená v různých jazycích různé věci. Sexuální. Homosexuální. Šílené a pološílené. Obludárium. Prostě Freak Show. A tak se jmenuje i jejich čtvrtá deska, která třebíčské kapele vychází na Indies Scope. Václav Bartoš, vůdčí postava Fru Fru, si tohle šílenství užívá. Rád mluví o lásce, hudbu dělá pro sebe, kritiky čte rád, ale na hudební ceny nemyslí. „Nad těma má smysl uvažovat, až nějaký dostaneš.“ Bavili jsme se o Válce, multižánrovosti, luxusním undergroundu, navoněném punku, Robertovi Plantovi, horrorcore rapu a leporelu.

Tiskovka říkala, že vaše nová deska má být přístupnější širšímu publiku. Čím je Freak Show jiná?
Koncept žádný nebyl… Ty věci jsou daleko jednodušší, přímočařejší a naplňujou myšlenku, kterou jsem se snažil zvýraznit. Spojující linkou celé desky je láska ve všech možných podobách. V těch nejbrutálnějších, i v těch nejněžnějších. A tím se to celé protnulo. Tak to cítím a cítí to i lidi z mého okolí, za což jsem hrozně rád.

Na vaší první desce Hmotný svět jsi zhudebňoval indiánskou poezii nebo Ginsberga. Na Freak Show to je zase Seifert a středověká poezie…
Od všech, které jsi jmenoval, jsem vždycky použil jenom jednu báseň. Většinou jsem je musel ještě předělávat, protože mi rytmus slov neseděl do hudby. Na Hmotným světě jsem použil hodně textů od Honzy Wolfa, malíře a básníka. Říká si „Honza Wolf, co neumí hrát golf“ a vytváří si svůj vlastní svět, skoro až infantilní. Z počátku mě ty jeho texty hrozně zaujaly, ale po čase se témata vyčerpala. Když mě něco upoutá, tak si toho člověka najdu a zavolám mu. A každý básník, nebo skoro každý, je rád, když se jeho poezie dostane i do polohy hudební, nejen textové.

Pro mě, a naši tvorbu, je v současnosti nejdůležitější básník Kryštof Ewanče. Člověk, který pracuje s dřevem a slovem, bydlí v Českém Rudolci, je to velký introvert a píše neuvěřitelné věci, které mně naprosto vyhovujou a rytmicky pasujou přesně do naší hudby.

Jak jsi na něj přišel?
Před lety mě Kryštof požádal, abych mu zahrál na vernisáži dřevěných artefaktů, které vyřezal, což jsem velmi rád udělal. Tam jsem dostal jako dárek jeho knížku a téměř celou jsem ji zpracoval. Tam jsme se viděli poprvé… Jeho bratránek je malíř David Bartoň a ten to zprostředkoval.

Co tě donutí napsat text?
Já to většinou dělám tak, že text píšu až na hudbu, dělám různé varianty zpěvu a pak až píšu text. Slova mě napadají všude možně, často v hospodě. Napíšu si to na kus papíru a mám pak různé fragmenty, které skládám. Ale takhle to dělá asi většina zpěváků…

Jak je pro tebe důležitý cover desky?
Chci, aby byl zajímavý, aby si lidi měli proč desku koupit. Obal musí být něčím výjimečný. Je to přidaná hodnota. Obaly nám dělá Honza Doné a málokdy mu do toho kecám. Už nám vytvořil asi třetí obal. Teď na koncertech stylizujeme i scénu k tomu obalu, chceme to mít ucelené. Bude to takové malinké živé leporelo.

V klipu Freak Show se mimo známých tváří ukáže i pár postav třebíčského nočního života. Freak show je páteční večer v Třebíči nebo třeba politický ovzduší v Čechách?
Politická situace je absolutní freak show a to ostatní jenom slabý odvar. Když se bavíme o tom obsazení… jakmile jsem věděl, o čem by ten klip měl být, a mluvili jsme o tom s Tomášem Matonohou, hned mě napadli lidi, které bych tam chtěl mít. Ať herci, nebo místní figury. Chtěli jsme se držet divadelnosti, což se přesně stalo. Byl jsem s tím moc spokojený.

Máte v plánu další klip?
Budeme dělat ještě dva klipy. Jeden k písni Tak jak… Tomáš Matonoha, dnes už vlastně dvorní režisér, oslovil Sašu Rašilova a jeho ženu Vandu Hybnerovou. Měl by to být taneční klip. On cítí rytmus té skladby úplně jinak než já. Překvapilo mě to a jeho myšlenka mě nadchla. Zajímavé, jak člověk vidí tvorbu z jiného úhlu pohledu a vytváří si k tomu vlastní svět. A pak mě napadl klip k Válce, taková jediná vážnější písnička na desce. Ta by si podle mě zasloužila zpracování. Chtěl bych to udělat jednoduše - v jedné z třebíčských továren je taková hrozně dlouhá chodba, mohlo by se to natočit v jednom kuse.

Na Zámostí (třebíčský festival, pozn. autora) chcete točit celý koncert…
My jsme chtěli udělat takový zajímavý projekt s Lenkou Dusilovou a dalšími lidmi, kteří nám pomáhali na desce Freak Show. Spolupracujeme už delší dobu, já jí pomáhal s písničkou na Baromantiku a ona zas hostuje u nás na desce. Bude to koncert se všemi hosty a novou projekcí. Přijede i saxofonista Marcel Bárta a klávesový hráč Honza Coufal. A když už do toho budeme ty lidi cpát, tak jsme si říkali, že bychom to celé natočili a udělali z toho pak i DVD nebo klip. Ale hlavně půjde o setkání kamarádů. Uvidíme, co z toho vznikne…

Na Letní filmové škole v Uherském Hradišti jste doprovázeli němý film Zmrzlé dítě. Jak to šlo?
My jsme film předtím neviděli, ale už jsme s tím měli zkušenosti. Dělali jsme tyhle věci v menším měřítku. Tohle bylo unikátní v tom, že to bylo v kině a dobře nazvučené. Na festivalu, který má obrovský smysl, a bylo to fakt úžasné. Alespoň pro nás…

Jak vás napadlo spojit to s beatboxem?
Máme ještě boční projekt s Honzou Coufalem, který byl u zrodu Fru Fru. Jmenuje se Future Mothers. S Marizem (raper Masových vrahů, pozn. autora) mě baví blbnout hudebně, takže jsme taky udělali takovou boční srandu.

Co si myslíš o horrorcore rapu?
Mně se líbí, když se kapela nebere vážně. A když to někdo přepískne do extrému nebo bere s nadsázkou, je to většinou dobré. Některý věci se mi od nich líbí moc. Neposlouchám ale ortodoxně žádný hudební styl. Poslechnu si dobrý hip hop, stejně jako dobrý punk, rock, country nebo jazz.

A kde máš hudební kořeny?
Led Zeppelin, John Lennon, Frank Zappa. Koukal jsem se na vývoj kapel, které hrály, když jsem byl mladý. Spolkly samy sebe, snaží se urvat poslední střípky vlastní slávy, sice fungujou, ale hudebně jsou už dávno mrtví. Jediný, kdo to přežil v dobrém duševním zdraví a krásně zestárnul, je Robert Plant. Ale Led Zeppelin byli výjimečná kapela.

Fru Fru se tváří jako multižánrový projekt.
Není to prvoplánové, ale asi to tak je. Kluci v kapele jsou tak o jednu až dvě generace mladší, každý jsme přišli z jiných hudebních luhů a hájů, takže se to mezi náma mísí a dochází k přirozenému mixu. A ani to nemůže být jinak. Nechci působit dominantně, že bych trval na nějakém stylu. Naopak mě baví, že se to tak tváří, ale hlavně, že se to tváří přirozeně. To je důležité.

Může uvěznění v žánru svazovat?
Může, ale mě to nikdy nelákalo, dělat jeden styl. Líbí se mi nechat se ovlivňovat věcmi kolem.

Info

Fru Fru
www.frufru.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace