Jarmo Diehl | Články / Recenze | 29.01.2013
Při úvahách o „alternativním punku“ začněme matematikou a veďme iluzorní průsečík kapelama, z nichž trojice Worldhood vzešla: Thalidomide, Hissing Fauna, Goro, V.A.P., 4 Word Letter nebo P.S. Ano, teď už nám je to všechno jasnější, ale přesto. Mají za sebou EP you NEVER get a second chance to MAKE the first impression (2011) a you ALWAYS get a second chance to RUIN the first impression (2012) a vydali bezejmenný sedmipalec (2012), o kterém se od přednáškové plotny říká „nejvyzrálejší materiál“. Což zní přibližně stejně dobře jako „alternativní punk“.
Punkové základy tu samozřejmě jsou a nemluvím jen o hudbě, Worldhood jsou agilní v pořádání DIY akcí, podporují Good Night White Pride, osvojili si rovněž volný přístup k vlastním nahrávkám a taky osobitou distribuci (snad inspirováni Bourkovým Sportem a dalšími). Nejen volné downloady od samého začátku, ale taky využití tzv. mrtvých schránek (dead drop usb) nebo MC kazety (staré kazety s novým obalem, na jedné straně obě EP, druhá strana nepřehraná, každý kus originál).
První dvě nahrávky z roku 2011 jsou tvrdší, mají důraznější zvuk, více se opírají o singalong, vůbec ne zaměnitelné, spíš slibné a slibující. Aktuální pětice songů je jako láhev, která letěla vzduchem a konečně se rozbila, tisíce kousků letí vzduchem, přičemž nejde o chlast, ale o barevnou skládačku. Výhoda toho, když umíte skládat chytlavé songy ve středním tempu, je to, že každá rychlejší věc má dvojnásobný účinek a naopak pomalejší zas působí nenásilně. V zásadě je to punk rock nasáknutý alternativním rockem ve smyslu rafinovanějších nástrojových partů i odlehčené nálady a vůbec celkové oproštěnosti od klišé a jalového očekávání refrénu, i když to jsou klasické písničky. Je tu podprahová melancholie Leatherface, jsou tu barvy hostujících muzikantů (Burning Steps, Prague Conspiracy), vznětlivé kytarové riffy, vděčné přechody, vícehlasy i zajímavý vokál.
Ale to, co je výrazně odlišuje od punkrockových kolovrátků (tím spíš tuzemského ražení), to jsou texty. „What do you expect from a song?/ apart from hooks, rhymes and rythm?/ should it be just fun all along?/ or do you expect a voice of reason/ to present on the PA/ some package-deal philosophy?“ V kontrastu s hitovou lehkostí, s jakou se odehrává song Just Songs, to působí stejně přirozeně, jako když si pouliční hejsek obuje skejt. Čímž nechci říct, že je tu málo bolesti, Pan Amplifier je více hardcore, a to včetně textu a jeho ladného frázování: „It is funny how you never expect/ being a friend is the most you can get/ you cross the line you lose even that/ by being in lust with you I keep on losing you.“ Už jste slyšeli o škatulce „nerd-punk“? Co takhle geek-house? Nebo freak-core? Jasně, je to legrace, ale ne tak hlasitá. „They say the time will heal the pain the booze can't kill/ amplify!“
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.