Články / Recenze

Criminal: Historky z podsvětí

Criminal: Historky z podsvětí

apx | Články / Recenze | 29.09.2013

„Naprosto přesný a nádherně nesmiřitelný.“
Frank Miller

Tajemný muž s nevyřešenou minulostí potká osudovou ženu. S ní ze zaplete do dobře naplánovaného zločinu. Někdo je zradí. Milenku zabijí. Muž prahne po pomstě. Při závěrečné přestřelce sám umírá. Případ uzavřen.

Některé žánry se jeví natolik obnošeně, že už širší, modernou rozmazlené publikum neosloví. Detektivek, ať už knižních nebo filmových, sice vznikají tuny – ale zkuste si za poslední dekádu vzpomenout na jedinou, která by právě za takovou vzpomínku stála. Film noir zažil svoji klasickou éru v dávných 40. a 50. letech minulého století, a i když se jednou za čas objeví něco zajímavého (z posledních let např. Kiss Kiss Bang Bang, A History of Violence, The Man Who Wasn’t There nebo, ehm, adaptace Sin City), válcují kina i knihkupectví jiné, populárnější a variabilnější žánry. A tak Cronenbergovi nebo bratřím Coenům nezbývá, než vytáhnout výuční list a zatlačit na pilu řemesla. Ale když se to podaří, vznikne dílo, které může směle konkurovat tomu nejlepšímu v síni slávy.

Ed Brubaker není žádný hej počkej. Nositel čtyř cen Willa Eisnera se „udělal“ na superhrdinech (Daredevil a Captain America především), ale právě Criminal by mohl být jeho opus magnum. Počátky dosud nedokončené série se datují podzimem roku 2006 a do dnešního dne nasbíraly několik ocenění (včetně nejprestižnější Eisner Award), desítky skvělých kritik a tisíce fanoušků. Není divu, Brubaker dotahuje kriminální žánr do naprosté dokonalosti.

BB/art vloni vydal (velmi) reprezentativní vázané vydání s povídkami Zbabělec, Lawless a Mrtví a umírající. Za normálních okolností by to patřilo do poznámek pod čarou, ale edice je se svou rozsáhnou galerií, esejemi, komiksovým trailerem (!), okolnostmi vzniku a dalšími bonusy natolik luxusní, že zkrátka nejde nezmínit. Jde o svého druhu nejvypiplanější vydání a skutečnou definici „bonusů“; na ComicRack a jiné čtečky rovnou zapomeňte. Jen byste si to pokazili. (Druhý hardcover s příběhy Bad Night, The Sinners a Last of the Innocent už je na spadnutí a je jasné, že ovace budou podobné – zvlášť, když loňská Eisner Award putovala autorovi právě za poslední minisérii.)

Criminal otvírá Zbabělcem, příběhem zloděje Lea Pattersona, který se i přes svou vyhlášenou opatrnost zaplete do nebezpečného kšeftu, přepadení policejní dodávky. Expozice je náročná: spousta postav, spousta zdánlivě nesouvisejících událostí, zkratky, kryptický voice-over, dějové zvraty. Nezbývá než sledovat hlavní linii, která je naopak velmi zřetelná, a kochat se klasickou kresbou Seana Phillipse, který celé sérii vdechl přesnou, ponurou a tíživou noir atmosféru. Další karty rozkrývá druhý příběh, cesta za pomstou. Tracy Lawless, bývalý voják, se rozhodl najít vraha svého bratra, a jakoby mimochodem nachází také chybějící střípky původní mozaiky, kterou si čtenář s takřka detektivním zaujetím doplňuje. Stejné město, stejný podnik, stejná jména, jen jiné důležitosti a nahlížená jinou optikou. Právě s příběhem Lawless začíná Brubakerův komiks neuvěřitelně vtahovat a s každou další stránkou se odkládá hůř a hůř.

Jestliže hlavní linie Zbabělce a Lawlesse jsou relativně ukončené (žánru zarputile věrně, přesto bez klišé a patosu), pavučina města se rozplétá až v triptychu Mrtví a umírající, který děj vrací do roku 1972. Sledujeme příběhy majitele baru Podzemí (resp. Podzem, kolem něhož se nenásilně soustředí veškerý děj) Jakea Browna a vzestup rodiny Hydeů, Tracyho otce, vietnamského veterána Teega Lawlesse, a Danicu, femme fatale, zapletenou s Jakem, Lawlessem i rodinou Hydeů. Geniálně vystavěný příběhový oblouk, do posledního detailu propracovaný děj a přirozené, přesto překvapující pointy – už dlouho se v žádném komiksu neobjevila tak zmáknutá detektivka.

Více než tolik zmiňovaného Franka Millera (který je v Sin City záměrně přestylizovaný) připomíná Criminal moderní hard-boiled materiál, včetně třeba Tarantinových Historek z podsvětí. Jenže kde brakový král hláškuje, cynicky vtipkuje a paroduje, tam Criminal výmluvně mlčí nebo chladnokrevně zabíjí. A i když to bude znít podivně, je to zábavnější.

Info

Ed Brubaker – Sean Phillips
Criminal, překlad Štěpán Kopřiva, BB/art 2012

www.bbart.cz/katalog.asp?id=2749">bbart.cz/katalog.asp?id=2749
criminalcomic.blogspot.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace