Články / Reporty

Čtyři dekády neslábnoucího chaosu (Mayhem)

Čtyři dekády neslábnoucího chaosu (Mayhem)

Dantez | Články / Reporty | 08.09.2024

Čtveřice křížků působí na plakátě jedné z nejkontroverznějších kapel dějin poněkud výhružně, slepenec z fotek posléze napoví, že jde o římské desítky. Mayhem, přední zastánci „True Norwegian Black Metalu“ slaví čtyřicet let na scéně ve velkém stylu – dvouhodinovým vystoupením, speciálním průřezovým setem a hrstkou překvapení.

Vytříbenou retrospektivou přitom není vedeno jen ucho. Mayhem plné Sono nevítá prvním tónem, nýbrž záběrem. Vizuální složka z archivních kapelních fotek, používaných grafik a atmosférických obrazů protkává celou show, klikatou retrospektivou, která začíná skladbami z poslední desky, Daemon.

V popředí obrazovky se v kontrastu mění tmavé siluety na členy kapely. Pod precizní sehraností instrumentální složky zprvu zaniká vokální rozmanitost Attily Csihara, která se po pár skladbách prodere k potřebnému ekvilibriu. Dlouhosáhlá Illuminate Eliminate z nejavantgardnějšího počinu Ordo Ad Chao tak značí první silný moment večera, kdy se audiovizuální uhranutí přetavuje od typického žánrového hrození do trochy násilí pódiem.

V momentě, kdy koncert přechází do fáze desek, kterým původně propůjčil hrdlo Maniac, se Attila příznačně transformuje, nejen vokálně. Figura bizarního kněze se mění na pološíleného vojenského generála, který jednou mává obráceným křížem, poté houpe oprátkou. S materiálem z Wolf’s Lair Abyss vystoupení kulminuje.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Smršť blast beatů a kytarových tremol je náhle utlumena. Pódium se odívá do mlhy a namodralého svícení, obrazovka na moment přebírá hlavní roli: staré obrazy a hlasy z pásek ohlašují nástup segmentu věnovanému De Mysteriis Dom Sathanas – nejen pro kapelu zásadní desky, ale i pro subžánr jako takový. Mayhem se derou na pódium v klasických kutnách, bez váhání přehrávají jedny z nejzásadnějších blackmetalových pilířů. Při Funeral Fog Attila odchází, nechává se nahradit zvukovou stopou Deada, vlastní rukou zavražděného někdejšího frontmana. Zbytek Mayhem se mezitím dostává do hořkosladké souhry živého s mrtvým.

Po krátkém tichu přechází chladná modř do krvavě rudé, nejde přitom o velebení někdejších krví brocených činů. Poslední fáze patří Deathcrush, první nahrávce Mayhem. Před začátkem segmentu stage na chvíli patří Necrobutcherovi, jedinému dosud aktivnímu zakládajícímu členovi kapely, který v krátkém monologu prozrazuje, že finální část doprovodí původní bubeník a někdejší vokalista Messiah. Konečná patnáctiminutovka je nostalgií a energií nabitým hudebním primitivismem, který v začátcích skupinu definoval. V poutavém ohledu zpátky se ale vyjasňuje jediné – Mayhem se vymanili z šokujících, krvavých a plameny ošlehaných rozmarů. Nadobro došlo ke transformaci do žánru oddaných profesionálů, kteří drží hudebnost na přísné rovni s citem pro svérázně temnou atmosféru.

Info

Mayhem (no)
6. 9. 2024 Sono, Brno

foto © Marie Štefková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temné prapory unavených těl (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek 30.09.2024

Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.

Poměry techna a pisoárové rubriky (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024

Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.

Když není tak zle (Berlin Manson + Fvlcrvm)

Klára Řepková 29.09.2024

Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.

Staří maséři, dřevěná podlaha a to další (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024

Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.

Žalozpěv za vše, co je krásné (Big|Brave)

Marek Hadrbolec 27.09.2024

Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024

Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...

Hypnóza, potom tranz (Sýček + Oswaldovi)

Jakub Veselý 27.09.2024

Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.

Tři, čtyři, pět… (WWW Neurobeat)

Veronika Tichá 25.09.2024

Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...

Když androidi tančí (Louis-Philippe Demers & Bill Vorn present Inferno)

Jarda Petřík 25.09.2024

Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.

Bez dechu s dechem (Katarina Gryvul & Alex Guevara)

Jarda Petřík 24.09.2024

Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace