Články / Reporty

Curie eleison! Jaderná zábava v CO.LABS

Curie eleison! Jaderná zábava v CO.LABS

Minka Dočkalová | Články / Reporty | 15.05.2023

Divadelní hry se jen zřídka jmenují přímočaře. Obvykle se snaží v budoucím divákovi rozvířit roje představivosti a navnadit ho na to, co se odehraje v útrobách divadla. Umělecké uskupení Bazmek entertainment se s tím tentokrát nemazalo a pojmenovalo svou hru Uran 235. Nic víc, nic míň. Co čekat od názvu, který na jednu stranu působí vágně, jako vystřižený tupýma nůžkama z periodické tabulky, na druhou stranu vyvolává skryté vášně a strachy i s ohledem na události posledních měsíců, let nebo desetiletí?

Není neobvyklé, že se Bazmek entertainment věnují tématům buď vědeckým nebo jinak společensky důležitým. Sami sebe popisují tak, že kombinují různé „bazmeky“, aby mohl vzniknout „entertainment“. Tuto premisu v plné šíři naplňují i ve svém nejnovějším projektu.

Trojice herců, Klára Bulantová, Hynek Tajovský a Petr Hanák, během představení Uran 235 odehrají sérii krátkých etud, jejichž prostřednictvím se výbušnou problematiku snaží ohledávat a zpracovávat. Ruchy, zvuky a beaty je naživo doprovází dvojice hudebníků, Jonáš Svoboda a Ryba. Celá hra tak funguje jako jakási divadelní zkouška, kdy herci zdánlivě vystupují z rolí a pak do nich opět vstupují, ovšem v jiných kontextech a obvykle také v jinak emočně zabarvených situacích. Centrálním kusem techniky, který poutá pozornost a je v ději hojně využíván jako doplňující a poetizující prvek, je camera obscura. Snově rozmazané obrazy, které vznikají projekcí na plátno, volně evokují atmosférický cyklus fotografií polské autorky Kamily Kansy (Consolation, 2019) a pomyslně zahušťují hru: to, co se v projekční bedýnce odehrává, není nic dramatického, nicméně po zvětšení na plátno se to ve své vysoké zrnitosti stává jakýmsi historickým dokumentem, něčím posvátným, snad i trochu zlověstným. Stejně jako ve vztahu k „jádru“ se v nás mísí strach s úctou, nekonečná nejistota a bezbrannost.

I když to zpočátku nemusí být patrné, děj jednotlivých scén nutně počítá s tím, že se divák přinejmenším okrajově orientuje v jaderné problematice. Humor je vystavěn na vědomostech a znalosti historických reálií, charaktery a kontexty často vysvětlují pouze rekvizity či pohyby. Čím víc člověk ví, tím víc se baví. Pracuje se s minimem kulis, maximalizován je prostor pro divákovu představivost, kterou rozvíjí pohyb, mimika i gestika herců umně doplněná hudbou a ruchy vznikajícími v reálném čase. Záznam je použit pouze jednou, a to v případě nahrávky životopisného vstupu o Marii Curie-Skłodowské. Hláška „Curie eleison! Babičko, smiluj se!“, dobře ilustrující schopnost tvůrců hrát si se slovy, vyvolá v publiku vlnu pobavení, která se šíří tak rychle, jak rychle se komu daří slovní hříčku rozlousknout.

Jednotlivé skeče variují žánry, a ač se místy letmo dotknou klišé, snad kvůli vykřičenosti jaderného tématu, velmi rychle ho buď opustí, nebo ho naopak záměrně vyhrotí ad absurdum. Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých rychlostech a kontextech, takže si divák nakonec domů v hlavě odnáší středně velké uranové smoothie. Rozhodnout se a zjistit, jak vlastně chutná, může trvat i několik dní. Je však dobré si uvědomit, že tenhle drink pijeme všichni a zpravidla nejsme ti, kdo mají prst položený na tlačítku mixéru.

Info

bazmek entertainment: Uran 235
6. 5. 2023 Co.Labs, Brno

foto © Terezie Fojtová (Nameless photography)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Štastnej chlápek Walter Trout

Jiří V. Matýsek 01.06.2023

Walter Trout slaví v těchto dnech devět let od svého návratu do života a očividně je do hloubi duše šťastný.

Ackermannův atomový kufřík (A Place to Bury Strangers)

David Stoklas 31.05.2023

Otřepané přízvisko o nejhlasitější kapele New Yorku každý slyšel tolikrát, kolikrát Oliver Ackermann za svůj život hodil o zem kytarou.

Chuť, která jen tak nepřejde (Psychedelic Umami)

Jiří Přivřel 30.05.2023

„Je to tu moc hezký, ale nenechávej mě tady,“ říkává žena, kdykoliv zavítáme na Broumovsko.

Nesmlouvavý flow pro potěchu ducha (MC Yallah & Debmaster)

Václav Valtr 28.05.2023

A zatímco všichni – i Debmaster – tančí, Yallah působí jako kazatelka hřímající svá naléhavá poselství...

Terapie hlukem (Swans)

Kryštof Kočtář 27.05.2023

Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...

Činely prorážejí temnotu (Xiu Xiu)

Jáchym Rainisch 20.05.2023

Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.

Snaživý student Bonamassa

Jiří V. Matýsek 06.05.2023

Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?

Funk is not dead (SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter)

Karolina Veselá 04.05.2023

Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.

Ľúbime (Sharpe 2023)

Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023

Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.

Žánrový chaos v centre Brna (FAUN Festival)

Maxim Mičúch 26.04.2023

V tichšej pasáži zrazu vreskot, z ktorého stuhla krv. „Stand up! Stand the fuck up!“ kričala žena so šialeným pohľadom a tečúcim make-upom...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace