Soňa Pokorná | Články / Sloupky/Blogy | 01.11.2023
Za názvem kanadského freakfolkového projektu Timber Timbre se skrývá kanadský hudebník Taylor Kirk, který se svou pověstí kazatele se zádumčivým hlasem bývá přirovnáván k Nicku Caveovi nebo Johnnymu Cashovi. V Česku jsme ho mohli od začátku působení na scéně (2005) slyšet pouze dvakrát, v roce 2014 v klubu Chapeau Rouge a v roce 2017 v NoDu. Po šesti letech se do Prahy vrací, aby tu představili čerstvé album Lovage, tentokrát v Paláci Akropolis, a to 4. listopadu. Při této příležitosti si můžete přečíst příběh písně Holy Motors z nové desky, nejoblíbenějšího kousku právě Taylora Kirka, a připomenout si i další kultovní písně.
Anglický punkový básník, hudebník a performer John Cooper Clarke (1949) napsal báseň Evidently Chickentown (Evidentně zasrané město), která trefně popisuje jednotvárnost a marnost každodenního života na předměstí. Text byl zařazen na jeho album Snap, Crackle & Bop (1980).
S dovolením ocituji kousek textu. Povšimněte si nádherného rytmu a sdružených rýmů (AABB), možná si zkuste říkat i nahlas. „Bloody babies bloody cry / Bloody flowers bloody die / Bloody food is bloody muck / Bloody drains are bloody fucked / Colour scheme is bloody brown / Evidently Chickentown.“ Volně přeloženo, avšak beze snahy o podobný rytmus a rýmy: „Zatracené děti, zatracený pláč / Zatracené květiny zatraceně umírají / Zatracené jídlo je zatracený hnůj / Zatracená kanalizace je zatraceně v prdeli / Barevné schéma je zatraceně hnědé.“ A text pokračuje v podobném duchu dál a popisuje to zatracené a „evidentně zasrané město“. Opakovaný expresivní výraz „bloody“, někdy při recitaci nahrazovaný tvrdším „fucking“, v tomto svém možná nejznámějším kousku používá k tomu, aby vyjádřil pocit jednotvárnosti, frustrace a naštvání, nebo spíš nasrání.
Báseň se podobá dílu The Bloody Orkney (Zatracené Orkneje), které je připisováno spisovateli a novináři Hamishu Blairovi. A i když je tahle báseň datovaná do roku 1952, podobné verše byly podle jiných zdrojů už během druhé světové války různě recyklovány, aby se hodily na různá místa. Cooper Clarke v roce 2009 uznal, že tento text musel nejspíš před lety slyšet, ale že ho nekopíroval úmyslně.
Hned z první Blairovy sloky vidíme jasnou souvislost, všímejte si opět rytmu a rýmů (AAAB): „This bloody town's a bloody cuss / No bloody trains, no bloody bus / And no one cares for bloody us / In bloody Orkney.“ („Tohle zatracené město je zatraceně prokleté / Žádné zatracené vlaky, žádný zatracený autobus / A nikdo se o nás nestará / Na zatracených Orknejích.“) Takto pravidelně se „zatracuje“ až do konce.
Cooper Clarke střídá sloky o šesti, osmi nebo deseti verších, vždy po dvojicích veršů s rýmy na konci (AABB). Všechny sloky končí veršem s „Chickentown“, který se rýmuje s předchozím řádkem. Blair má oproti tomu pravidelně sloky o čtyřech verších, z nichž se první tři řádky rýmují (AAAB) a sloka končí vždy „In bloody Orkney“.
VAKUUM, ČERNÁ DÍRA
Co to má společného s kanadským freakfolkovým projektem Timber Timbre? Na posledním albu Lovage, které vyšlo na začátku října a šest let od poslední dlouhohrající nahrávky, je sedmou z osmi skladeb píseň Holy Motors. Hned po prvním poslechu jsem si řekla, že je to pěkná depka. A zároveň si vzpomněla na svoje rodné město (a vesnici) a připomnělo mi to i moje emoce s ním spojené.
Taylor Kirk popisuje nějaké město nahoře ve starém Ontariu. Cituji a volně překládám, bez rytmu a rýmů (AABB), jednu ze slok: „We’re an army here of gimps / Jocks and motorcycle pimps / With our brothels in the tracks / At the motor motel shacks.“ („Jsme tu armáda mrzáků / Šprtů a pasáků na motorkách / S našimi bordely na kolejích / V chatrčích motorestů.“). A pro lepší představu ještě dva kousky: „Every bungalow is brown / Everybody doing down / That's the neighbor's house on fire / An amphetamine empire.“ („Každý bungalov je hnědý / Všichni jsou na dně / Tohle je sousedův dům v plamenech / Amfetaminové impérium.“) a „Every smile is a scowl / Conversations end in rows / And the racial epithets / And the homophobic threats.“ („Každý úsměv se mračí / Konverzace končí jednou větou / A rasové nadávky / A homofobní výhrůžky.“) Celý text obsahuje deset slok o čtyřech verších a sdružené rýmy. A – píseň končí veršem „Evidently Chickentown“. A máme tu další píseň o zatraceném městě plus tentokrát přímou aluzi na stejnojmenný text Coopera Clarkea.
Kirk v písni Holy Motors popisuje město, do kterého se před několika lety přestěhoval za rodinou. Je to místo, kde prožil dětství, a když odtamtud před dvaceti lety odcházel, přísahal, že se nikdy nevrátí. Jak sám říká: „Vakuum nebo černá díra. Nebo spíš šedá či hnědá díra. Ale je tu moje rodina, a tak jsem tu zase a prozatím i já.“ Kirk vyrostl v kanadském Brooklinu v Ontariu, malé venkovské komunitě na sever od Whitby a hodinu od Toronta.
O SKUTEČNÉM MÍSTĚ
O této písni říká, že to byla první skladba, která přerušila dlouhé období, kdy se nástroje téměř nedotkl. „Když jsem se nastěhoval do zdejšího domu, našel jsem bílé dětské pianino a nainstaloval ho do předního okna. Není to dobrý klavír a já nejsem dobrý klavírista. Ale jeho přítomnost vytvořila v mém ponurém předním pokoji velmi ironickou iluzi bohatství a nějak mě to inspirovalo k tomu, abych našel magnetofon a začal znovu pracovat.“
Při skládání této písně si zamumlal několik slov z písně Evidently Chickentown, to aby si udržel kadenci s akordovým postupem. A po chvíli ho napadlo, že by to možná mělo být provedení této písně. „A pak jsem se doslechl, že Chickentown je jakousi nechtěnou poctou básni, kterou v padesátých letech napsal Hamish Blair a která se jmenuje Krvavé Orkneje. Další lidový příběh o místech, kde žijeme a která rádi nenávidíme. V minulosti jsem popisoval prostřednictvím hudby, myšlenek nebo konceptů spoustu krajin a míst. Holy Motors je však o skutečném místě.“
Holy Motors je jednou z osmi nových písní na nadupaném albu Lovage, o němž Kirk říká, že je dosud nejdokonalejším a nejpoutavějším, že se mu na něm podařilo spojit zdánlivě nesourodé vlivy. A zároveň je to návrat ke starším a zásadním deskám, jako jsou Creep on Creepin' On (2011) nebo Hot Dreams (2014), což potěšilo nejednoho skalního fanouška. Na pódiu Paláce Akropolis doprovodí Taylora Kirka na piáno a syntetázor Mike Dubue a na bicí a perkuse Adam Bradley Schreiber. Nenechte si ujít tuto starou a zároveň současnou muziku, která je vyvážená i strhující. Snoubí se v ní jednoduchost se zvukovou rafinovaností, závažnost s hravostí.
Michal Pařízek 17.11.2023
Co vás pohání po těch letech v oboru, ptali se mě na kurzu kulturní žurnalistiky předevčírem v Olomouci. Že by to byl tenhle stres? Občas bych měnil.
Michal Pařízek 13.11.2023
Razítkem kvality je v neděli spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?
Michal Pařízek 12.11.2023
Na oltáři Janskerku stojí čtyři kotoučové magnetofony, tolik najednou jsem jich možná nikdy neviděl. Tolik jich nemá ani Amák v Golden Hive, napadne mě okamžitě.
Michal Pařízek 11.11.2023
„Která kapela vás zaujala nejvíc?“ Anketa, kterou spouští neznámý týpek na terase TivoliVredenburg začíná být čím dál vtipnější, zeptá se asi osmi lidí...
Michal Pařízek 10.11.2023
Kdo byl uvnitř? Otázka, která trápila první den festivalu Le Guess Who? většinu jeho návštěvníků. Groote Zaal patřil celý úvodní den projektu Anonymous.
Michal Pařízek 03.11.2023
Některé věci jsou prostě dané, dochází mi, když se před vchodem do Hybernie potkáme s Kristofem Hahnem, spontánně se obejmeme a klábosíme, jako bysme se viděli včera.
Magdalena Fendrychová 22.10.2023
Vizi budoucnosti, v níž stát přijde o umělecké talenty, načrtl během happeningu iniciativa Nenechme kulturu utichnout na Hlavním nádraží.
Michal Pařízek 20.10.2023
Zmačkáním se zlidšťuje. Vrtá mi to hlavou čím dál víc. Že by to všechno leželo v chybách, v poškozeních?
Zuzana Malá 10.10.2023
„Očekávejte neočekávatelné“ nebylo jen mottem setu Autechre, ale i celého festivalu, který si letos vzal za své přízvisko Dada.
Michal Pařízek 06.10.2023
Všechny oficiality už jsou vyřešeny, galerie zůstává i tak plná lidí a díky bouřkovému tlaku je tu atmosféra jak ve vyprodané posilovně...