Články / Reporty

De Mood, šampióni krytých dvorců

De Mood, šampióni krytých dvorců

redakce | Články / Reporty | 23.11.2012

Je dvacet jedna nula jedna a na dveřích Flédy plakát, že středa je Den šílenství, za dveřmi ochranka, kupodivu se už začalo, to jsem nečekal, ochranka mě s úsměvem šacuje, platím mírné vstupné a jdu si na bar pro pivo. Lillion Brosis to už rozjíždějí, zvuk je v pohodě, možná kytara by mohla dělat větší bordel, před pódiem kotel několika desítek (!) jejich fans, kteří za nimi přijeli z Hrušoplesků nad Jevišovkou. Brosis jsou typická párty kapela. Jejich hudba stojí na dvou pilířích: post-hardcoru zhruba ve stylu raných At The Drive-In a neurotickým, zběsilým disco-punku. Kapela skáče z jednoho pilíře na druhý, každou chvíli nějaká stopka nebo break, anebo si umně postaví lávku mezi riffama v podobě gradace. Občas je to takovej prasáckej a dost primitivní rokenrol, ale funguje to. Zpívají málo, ale když už, tak všichni sborově nebo na střídačku. Většinou jednoduchý rytmický hesla jako „Thrash your mind“, což působí osvěžujícím dojmem. Nevadí mi, že při kompozici pracují salámovou metodou, ale postrádám výraznější melodický refrén. Na pódiu jim to vychází na sto procent. Strhující nasazení, instrumentální zběhlost a organická sehranost, přirozený šoumenství, to všechno z nich dělá kapelu, u které přes mladý věk můžu mluvit o zralosti a osobitým výrazu.

A na řadu přichází De Mood. Nedávno se vrátili po přestávce zaviněné výměnou bubeníka. A tím novým není nikdo jiný než Radek z Lillion Brosis. S ním komponují nový materiál a já už vím, že dnes zazní minimálně čtyři novinky. Jdu si stoupnout do první řady. Jsem stržen souhrou břinkavé kytary, důmyslné basy a natlakovaných bicích. Závidím jim tu eleganci, koncentraci a disciplínu, tohle jsou pro mě (Hrabal promine) mistři světa, jedničky a šampióni krytých dvorců. Co jsem na Moodech vždycky obdivoval – a s novým bubeníkem to vynikne mnohem víc –, je propojení emocí a agresivity. Z desek to zní jako trochu melancholické indierockové písničky, ale naživo to vždycky pořádně vyprasí, Aleš zpívá na hranici svých možností a když teď zpívají všichni tři, jsou z toho hymny. Kdybych se je snažil zaškatulkovat, výrazově nejvíc těží z emo-rocku pozdně devadesátkových kapel jako Van Pelt nebo Robocop Kraus. Ale jejich specifická „moravská“ melodika je dělá nezaměnitelnými. Často zamíří i do postrockových vod, ve kterých Aleš svým Rickenbackerem pádluje mezi delayovými vlnami až do nebezpečné blízkosti maelströmu z hlukových stěn. Přitom pódiový projev kapely je civilní... teda kromě exhibujícího bubeníka, kterýho by se slušelo přivázat k židli. Pro mně je tohle kapela, která vystihuje tak nějak můj životní pocit, rockově zralá, ale přitom pořád s DIY punkovou nasraností.

Na závěr izraelské trio Drunken Machine. To, co předvádějí, zní přesvědčivě. Alespoň ze začátku. Směs různých rockových žánrů především z 90. let je jako švédský stůl, ze kterého si vybírám. A první, co si vyberu, je disonantní kytarový riff, který připomíná Voivod nebo VSS. Pak retro sedmdesátkový psychedelický rock. Atmosféra jak na poušti. Syrový blues. Perfektní. Ale po třech válech mě baví už jen každý třetí riff. A po pěti válech každý pátý. Lahůdky mizí. Na stole zůstává ještě dost grunge a stoneru, pak Strokes revival, všechno úhledně zabalené do vintage zvuku. Pak tu máme disco-punk, ale lacinější odrůdu. Na těch jejich odkazech na devadesátkový alternativní rock je zábavný, že si člověk zavzpomíná, jak se jmenovaly všechny ty kapely, ze kterých čerpají, jen už mi to chvílemi leze krkem. Ale běžte do backstage za kapelou a řekněte jí: „Já bych chtěl, abyste hráli to a to.“ Nebo ještě hůř: „Jste komerční.“ Cover od Pixies v závěru sice dokazuje, že kluci mají podobné vzory jako já, ale na další přídavky nečekám. Šikovná kapela, která by se dobře vyjímala na letním fesťáku. A do seriálu Madnessday, kterej není vyloženě undergroundový, zapadla. Stejně jako já do muziky De Mood.

Info

Drunk Machine (il), De Mood, Lillion Brosis
14. 11. 2012, Fléda, Brno
foto © Adam Holubovský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dvakrát tři na Contempulsu (Trio Catch, Poing)

Jan Starý 03.12.2019

Během celého bloku fascinovalo nejen to, jak precizně jsou hráčky sehrané, ale i souznění, které se dá občas zachytit u jazzových nebo rockových kapel.

Méně světla (Boy Harsher)

Michal Smrčina 02.12.2019

Vidím trika Nitzer Ebb, gotiky z krypt mísící se s klasickým techno výkvětem v černém, vidím chlapce v béžových rolácích...

Oběd u ďáblovy bábinky (Ghost)

Jiří Vladimír Matýsek 02.12.2019

Švédský fenomén Ghost hrál u nás už dvakrát, nikdy to ale nebylo pořádně. S plnohodnotnou show dorazili až nyní, do moderních, chladných prostor O2 Universa.

Chaos, který nikdy nenastal (Amnesia Scanner)

Natálie Zehnalová 02.12.2019

Stojíme kolem dokola nevelkého pódia, sestávajícího ze třech oddělených platforem situovaných tak, aby se na představení dalo dívat i z vrchních pater majestátní budovy Kraftwerku.

Iba plakať v tmavých kútoch (The Paper Kites)

Jonáš Sudakov 27.11.2019

Pri akustických častiach nabádal barmanov, aby robili tie najtichšie drinky v ich živote a fanúšikov zas povzbudzoval, aby sa pripojili k spevu, iba keď poznajú slová...

Contempuls 2019: Formy pro emoce (Ascolta, Satoko Inoue)

Jan Starý 26.11.2019

Kombinování médií je velkým tématem dneška, jen výjimečně je ovšem takto dotažené, smysluplné a působivé.

Nedělní chvilka s Kadebostany

Adéla Poláková 26.11.2019

Zpěvačka Kristina Jakovleva se upřeně dívá do dálky a přísný výraz skupiny podtrhuje podsaditý pozounista Ross Butcher svými výraznými sóly.

Zralá romantika Marka Lanegana

Akana 22.11.2019

Kapela zvolnila s táhlou Bleeding Muddy Water, která připomněla, jak lehce se v Laneganově tvorbě prolíná postpunkový odkaz s temně bluesovou romantikou amerických dálav.

Tell me it’s love, tell me it’s real (Cigarettes After Sex)

Dominik Polívka 22.11.2019

„Vždycky sem si myslel, že to zpívá ženská,“ baví se ve frontě před klubem Roxy mladý pár, jeden z mnoha toho večera.

Hromadná meditace s Ólafurem Arnaldsem

Adéla Poláková 21.11.2019

Arnalds se vrací s otázkou, zda v České republice vstávají lidi skutečně ve čtyři ráno, jak mu namluvil kolega-violista. Publikum se dá do smíchu.