Články / Sloupky/Blogy

Desky roku 2019 podle Full Moonu: 2. místo

Desky roku 2019 podle Full Moonu: 2. místo

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 09.01.2020

Přelom roku často voní vlídnou nostalgií, čpí jedovatou vzpomínkou, vyvolává radosti i zklamání a neodmyslitelně přináší také balance, bilance, stejně jako pětici zásadních domácích a zahraničních alb podle redaktorů a přispěvatelů Full Moonu. Už jsme se dostali od pátého ke třetímu místu, dnes přijde řada na stříbro (a nejen to rodinné). Komu patří druhá pozice?

Domácí

2. Post-hudba – Není se na co těšit (Full Moon Forum) 54 bodů
Tomáš Havlen odešel od Zvířete jménem Podzim, aby se více věnoval produkci a taky aby s Dominikem Zezulou konečně natočili novou desku Není se na co těšit. Předchozí EP, včetně průlomových Artefaktů, nepřesáhly krátký formát, nový materiál na sebe ale nechal čekat bezmála šest let. Byl to ten správný čas – Havlen se vyvinul coby producent a navázal na svoje elektronické výboje pod značkou Spomenik, Zezula se vypsal i coby básník. Pražská elektropopová hipsteřina non plus ultra.

„Jestli něčím Není se na co těšit vyniká, pak tím, jak dokáže najít odpovídají formu svému sdělení. Všechno do sebe zapadá. Hudba, text a produkce mají stejnou důležitost. Na albu tak vedle sebe skvěle koexistují dvouminutové chuťovky s téměř devítiminutovým obžerstvím, přičemž by v prvním případě všechno nad dvě minuty bylo navíc a zkrátit onu devítiminutovou kanonádu, by byl nevyužitý čas a potenciál. A uprostřed těchto mantinelů se tkví prostor vyplněný například skladbou Synkáč hoří, portorikánským reggaetonem, za který by za mořem měla post-hudba pozlacený ruce až ke krku.“ (Petr Balada, Kult.Mix)

53 hlasujících vybíralo z 93 alb


Zahraniční

2. Tool – Fear Inoculum (Volcano | RCA) 46 bodů
Třináct let. Tak dlouho nechala kalifornská čtveřice čekat fanoušky na nové album, které bylo oznámeno již tolikrát, že v době konečně reálné zprávy pak leckteří nevěřili. Maynard James Keenan se věnoval raději pěstování vína (a psaní vlastních pamětí), ostatní odpočívali bůhví kde. Comeback roku? Bezesporu. Kapele vyšla i sázka na luxusní balení, což leckteří fanoušci komentovali s náramnou nelibostí, jenže co s tím, když pak skladbu 7empest rovnou vyhlásili za jednu z nejlepších v historii kapely. O Tool se kdysi mluvilo jako o metalu pro ty, kteří přemýšlejí, nyní tam můžeme zahrnout i starší a pokročilé. Bez náznaku pejorativnosti.

„Tool se netají tím, že Fear Inoculum je o stárnutí a přemítání o vlastní důležitosti. Zdá se, že skladba Invincible zpochybňuje pozici kapely, zpěvák Maynard James Keenan zde totiž předvádí poraženého „válečníka, pachtícího se s tím, aby zůstal“. Jako by Tool připomínali obrovitého dřevorubce, který si není jistý tím, jaký byl vlastně jeho záměr. To ale nemůže být dál od pravdy. Fear Inoculum je důstojné album, které ukazuje, že Tool nejsou žádnou rockovou relikvií, ale nespornými mistry kovového víru. A pokud je konec světa blízko, alespoň k němu teď máme soundtrack.“ (Kate Hutchinson, The Guardian)

63 hlasujících vybíralo z 216 alb

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon 10: Editorské tipy Maxima Horovice

redakce 02.04.2020

Deset let časopisu je dlouhá doba, za kterou vzniklo vážně obrovské množství textů. Aby nezapadly, připomínáme u příležitosti narozenin ty, které nějak utkvěly našim editorům. První Maximův výběr, poslužte si.

Šejkr na doma: Seattle rulez!

Michal Pařízek 02.04.2020

Sub Pop oslavuje třicet dva let na scéně masivní slevou, která běží od včerejška do poloviny dubna a v jejich katalogu je toho na výběr opravdu spousta.

Art Side of the Moon (na doma): Kreativní tenzi ani virus neochromí (II.)

Petra Juráčková 02.04.2020

Posledně jsem představila některé zahraniční galerie a muzea, které umožňují virtuální náhled do svých sbírek či expozičních prostorů. A tady pár tipů na domácí nabídku.

Full Moon 10: Frontstage #25

apx 01.04.2020

Apaččin editorial v k Full Moonu #25. Dáváme k přečtení online v rámci Maximova editorského výběru toho nejzábavnějšího za deset let časopisu.

Šejkr na doma: Sami v kině

Michal Pařízek 01.04.2020

Já jsem trochu asociál, takže zatím dobrý,“ píše mi kamarádka a rozhodně není sama. Čím dál častěji mě ale napadá, co tohle sociální vytržení s lidmi udělá...

Anime na doma: Čarodějka Kiki, sousedé Jamadovi i tanuki

Karel Veselý 01.04.2020

Nejvyšší level zasvěcení je zhlédnutí všech krátkometrážních filmů promítaných exkluzivně v Muzeu Ghibli v tokijské čtvrti Mitaka.

Šejkr na doma: Nepříjemný doušek?

Michal Pařízek 31.03.2020

Dubnové číslo v tiskárně, co dále? Teaser na květnové číslo, pan Metnar i Bitches Brew.

Na doma: Krása v opakování

Aneta Kohoutová 31.03.2020

Na internetu probíhá hluboká těžba lidského potenciálu, ale mně se zrovna chce prostě jenom být.

Šejkr #60: "My long view’s blurry by snow, streaming cast and tones..."

Michal Pařízek 30.03.2020

Dneska jen pár slov, o to více písniček. Taky jste si všimli, že hudbu posloucháme jinak, když je člověk o samotě?

Videohry na doma: Opakovaním k dokonalosti

Jonáš Sudakov 30.03.2020

Keď počúvam ľudí po tridsiatke s leskom v očiach opisovať, ako sa im pohyb pretáčania kaziet ceruzkou vryl do svalovej pamäte, môžem iba zaplakať.