redakce | Články / Sloupky/Blogy | 05.01.2022
A jsou tu vítězové! Výroční anketa magazínu Full Moon odhalila počínaje s Novým rokem pátá až druhá místa a s premianty tu máme i celkové pořadí nejlepších loňských nahrávek. Volby přispěvatelů časopisu často překvapily i jeho editory, z nichž žádný netipoval, že by na prvních místech mohla skončit americká skupina Low nebo pražský producent Oliver Torr. Ale nenechme se omámit jen vítězi, nejlepší je proposlouchat se deskami všech umístěných! Byl to dobrý rok.
Domácí
1. Oliver Torr - Fragility of Context (Ways of Hearing) 47 bodů
Pět let dělal hudební skladatel, producent, performer a audiovizuální umělec Oliver Torr na svém dlouhohrajícím díle. A Fragility of Context, album vydané už v únoru, mocně rezonuje i po téměř roce. Torr setrvale spolupracuje s hudebníky po celém světě, je zakladatelem labelu/komunity XYZ project, rovněž působí v kolektivu Noise Kitchen. Jak silný měl rok dokazuje i jeho projekt Trans Europe Postal Express shrnující cestu čtyřstopého kazetového rekordéru napříč Evropou, z níž Torr vytvořil pseudo-kolaborativní nahrávku a výstavu v MeetFactory. Čtrnáctitrackové album Fragility of Context nabízí tu nejsoučasnější elektroniku, která přesahuje hranice našeho regionu. Producentsky se na něm podílel Aid Kid, hostují Bílej kluk, Lvcifer nebo Chrysalism a Oliver Torr tu prvně pracuje také s vlastním vokálem.
„Oliver Torr používá zvuk jako pozoruhodně účinný stimulant lidské fantazie. Nejenže v jádru jeho skladeb spočívá hluboká harmoničnost, navíc si rád pohrává s vazbami zvuků, a především i s jejich uchopováním, interpretací a kontextem. Debutová Torrova deska Fragility of Context je plná zvukových mikrostudií, v nichž abstrahuje data, překrucuje jejich relevanci a hledá nové vazby a souvislosti. (…) Tehdy se naplno projevuje, že jádrem kompozic není samotný experimentální koncept, ale emoce jako nejzákladnější princip. Síla, uvádějící všechnu tu zvukovou hmotu do pohybu.“ (Jakub Koumar, Full Moon)
2. Amelie Siba – Love Cowboys (vl. náklad) 44 bodů, 3. Plusminusnula – Nový Zprávy Žádný (Full Moon Forum) 41 bodů, 4. sinks – S/T (Korobushka) 40 bodů, 5. něco něco – Útržky (Divnosti) 39 bodů, 6. Post-hudba – Svět na konci roku nula (Bad Names | Full Moon Forum) 36 bodů, 7. Ursula Sereghy – OK Box (Gin&Platonic) 33 bodů, 8. V/A – Liptov (Punctum Tapes) 26 bodů, 9.–10. 58g – 58 tape vol. 2 (EMI) a Midi Lidi – Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád (Bumbum Satori) 25 bodů, 11. Edúv syn – Mám červené oči lebo stále plačem (vl. náklad) 24 bodů, 12.–13. Aid Kid – The Collection (Addict Sound | Warner Music) a Vladimír Mišík – Noční obraz (Animal Music) 23 bodů, 14. Idea – O beatech a lidech (Ty Nikdy) 22 bodů, 15. Isama Zing – Blurry AF (Full Moon Forum | Mäss) 18 bodů, 16.–17. Beata Hlavenková – Žijutě (Minority) a Tomáš Niesner – Aurora (Stoned to Death) 15 bodů, 18.–20. Dirty Old Dogs – Let’s Burn Heaven Again (Indies Scope), Nauzea Orchestra – Láska (Červený kůň) a Irena a Vojtěch Havlovi – Melodies in the Sand (Melody As Truth) 14 bodů, 21. February – Hyphen War (Červený kůň) 12 bodů, 22.–26. Bibione – s/t (Stoned to Death), Kill the Dandies! – Your Blood My Veins (Drug Me), Kittchen – Puls (Červený kůň | Full Moon Forum), Ima Teva – V kruhu (Divnosti) a Vellocet Roll – A Land Ridden by Darkness (Full Moon Forum | Theremin) 10 bodů
51 hlasujících vybíralo z 99 alb.
Zahraniční
1. Low - Hey What (Sub Pop) 42 bodů
Minnesotská kapela Low oslaví příští rok rovné tři dekády na scéně, přesto manželům Mimi Parker a Alanu Sparhawkovi stále neschází odvaha experimentovat a přepisovat osvědčené formule. Už minulé album Double Negative (2018) nastínilo zcela nový rozměr jejich tvorby, daleko tajuplnější a abstraktnější, než kterým se kdy v minulosti vydali. Na basistu Steva Garringtona, který po boku partnerské dvojice vydržel dlouhých tucet let, to nakonec možná ale bylo přece jen moc. Novinku Hey What tak Parker a Sparhawk natočili sami, podobně jako minulé album za asistence osvědčeného producenta BJ Burtona. Low se svou novou deskou vypustili nenápadně do rozděleného a pandemií zkoušeného světa náramně chytře časovanou nálož, která jen těžko může nechat někoho klidným. Mezi hlukem, koketováním s korekcemi a abstraktními plochami ale nezapomněli ani na svoje kořeny, skladby White Horses nebo Days Like These by směle mohly být součástí pověstného „velkého amerického zpěvníku“, kdyby je jejich autoři nezabalili do tak radikálního zvukového obalu. Až se bude za dvacet let vzpomínat na rok 2021, budou k tomu hrát Low.
„Velmi chytré album, které si bravurně pohrává s hudebními kódy a konvencemi, aby vytvořilo něco většího, než je jednoduchý součet jeho částí. Jde pravděpodobně o nejodvážnější album Low za poslední roky, které předchozí desku Double Negative převyšuje způsobem, který je překvapivý, ale zároveň také zcela zřejmý. Hey What klade posluchačům velké otázky. Low od nás vyžadují, abychom spolu s nimi pokoušeli svoji víru, ale výsledek skutečně stojí za to.“ (Nick Roseblade, Clash)
2. Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert (Age 101 Music | Awal) 30 bodů, 3. Danny L Harle – Harlecore (Mad Decent) 26 bodů, 4. Squid – Bright Green Field (Warp) 25 bodů, 5. Nick Cave & Warren Ellis – Carnage (Goliath Ent.) 24 bodů, 6. Injury Reserve – By the Time I Get to Phoenix (vl. náklad) 24 bodů, 7.–8. Emma Ruth Rundle – Engine Of Hell (Sargent House) a The Bug – Fire (Ninja Tune) 20 bodů, 9.–10. black midi – Cavalcade (Rough Trade) a Lingua Ignota – Sinner Get Ready (Sargent House) 19 bodů, 11.–12. Black Country, New Road – For the First Time (Ninja Tune) a Tyler, The Creator – Call Me If You Get Lost (Columbia) 18 bodů, 13. King Gizzard & The Lizard Wizard – L.W. (KGLW) 17 bodů, 14. Spellling – The Turning Wheel (Sacred Bones) 16 bodů, 15. Iglooghost – Lei Line Eon (GLOO) 15 bodů, 16.–18. Arab Strap – As Days Get Dark (Rock Action | Best&Faires), Arca – kick iii (XL) a Arooj Aftab – Vulture Prince (New Amsterdam) 14 bodů, 19.–21. Aya – Im Hole (Hyperdub), Maria Peszek – Ave Maria (Mystic) a Springtime – s/t (Joyful Noise) 12 bodů, 22.–27. Billie Eilish – Happier Than Ever (Universal), James Blake – Friends That Break Your Heart (Republic | Polydor), Jazmine Sullivan – Haux Tales (RCA), Sega Bodega – Romeo (NUXXE), Space Afrika – Honest Labour (Dais) a Wardruna – Kvitravn (Filbulljod) 11 bodů
56 hlasujících vybíralo ze 178 alb.
foto © su
Michal Pařízek 17.11.2023
Co vás pohání po těch letech v oboru, ptali se mě na kurzu kulturní žurnalistiky předevčírem v Olomouci. Že by to byl tenhle stres? Občas bych měnil.
Michal Pařízek 13.11.2023
Razítkem kvality je v neděli spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?
Michal Pařízek 12.11.2023
Na oltáři Janskerku stojí čtyři kotoučové magnetofony, tolik najednou jsem jich možná nikdy neviděl. Tolik jich nemá ani Amák v Golden Hive, napadne mě okamžitě.
Michal Pařízek 11.11.2023
„Která kapela vás zaujala nejvíc?“ Anketa, kterou spouští neznámý týpek na terase TivoliVredenburg začíná být čím dál vtipnější, zeptá se asi osmi lidí...
Michal Pařízek 10.11.2023
Kdo byl uvnitř? Otázka, která trápila první den festivalu Le Guess Who? většinu jeho návštěvníků. Groote Zaal patřil celý úvodní den projektu Anonymous.
Michal Pařízek 03.11.2023
Některé věci jsou prostě dané, dochází mi, když se před vchodem do Hybernie potkáme s Kristofem Hahnem, spontánně se obejmeme a klábosíme, jako bysme se viděli včera.
Soňa Pokorná 01.11.2023
Anglický punkový básník, hudebník a performer John Cooper Clarke napsal báseň Evidently Chickentown (Evidentně zasrané město), která popisuje marnost každodenního života na předměstí.
Magdalena Fendrychová 22.10.2023
Vizi budoucnosti, v níž stát přijde o umělecké talenty, načrtl během happeningu iniciativa Nenechme kulturu utichnout na Hlavním nádraží.
Michal Pařízek 20.10.2023
Zmačkáním se zlidšťuje. Vrtá mi to hlavou čím dál víc. Že by to všechno leželo v chybách, v poškozeních?
Zuzana Malá 10.10.2023
„Očekávejte neočekávatelné“ nebylo jen mottem setu Autechre, ale i celého festivalu, který si letos vzal za své přízvisko Dada.