Články / Recenze

Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky

Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky

Jakub Šíma | Články / Recenze | 02.11.2019

Laterna magika je multimediální fenomén, který již od počátečního úspěchu na výstavě Expo 58 v Bruselu poutal pozornost nejen české, ale i světové veřejnosti. Úspěch na mezinárodní scéně však v minulém režimu znamenal také zájem politické garnitury, která s těžko uchopitelným divadelně-filmovým tělesem měla své vlastní plány. Podobnými ambivalencemi je existence Laterny magiky hustě protkána. Kniha Diktátor času s nimi aktivně pracuje a s jejich pomocí předvádí Laternu magiku jako komplexní a často nejednoznačný fenomén.

V samém středu originální divadelní koncepce je problematika společného fungování živého hereckého výkonu a neživého filmového záznamu diktujícího přesné načasování celého představení. Kniha cíleně pracuje s celou řadou podobných paradoxů, z dalších lze zmínit originalitu plynoucí z multimediálního pojetí, kterou však ne vždy dokázal soubor přetavit ve víc než jen precizně synchronizovanou revue. Nebo také zájezdovou činnost, jež proslavila Laternu magiku ve světě, ale zároveň z ní dělal kolovrátek hrající několik představení denně. Kniha netematizuje historii uměleckého útvaru na základě jednotlivých představení, ale na základě rozčlenění do řady tematických a myšlenkových celků jako jsou třeba multimediální specifika Laterny magiky nebo její původní výstavní role. Text je uchopen akademicky s častými citacemi jiných autorů a poskytuje fundovanou a detailní analýzu jednotlivých témat. Především v historické části je však odborný přístup pro běžného čtenáře až příliš detailní a tím odtažitý.

Na druhou stranu je nutné vyzdvihnout originální grafické zpracování a velké množství obrazového materiálu, který kromě samotných představení přibližuje i dění za oponou včetně řady scénografických nákresů, filmových scénářů a podobně. Právě obsáhlost s jakou téma uchopuje, dělá z knihy výchozí bod pro všechny zájemce o historii Laterny magiky.

Info

Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová – Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (NFA, 2019)
web archivu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jízda kolem slunného pobřeží (Disheveled Cuss)

Ondřej Rudel 25.09.2020

Kytarista a pedálový kouzelník ze skupiny Tera Melos Nick Reinhart vyměnil složité a někdy až chaoticky znějící rytmy math rocku za grunge a power pop.

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.