prof. Neutrino | Články / Recenze | 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku – alespoň na poli (nejen) české alternativní hudby. Jedná se o kolaboraci skladatele a elektronického mága Michala Rataje a jazzového trumpetisty Oskara Töröka, kteří spolu už před časem nahráli společnou desku pod hlavičkou Points-Rataj Quintet (2016).
Jejich práce se zvuky je velice subtilní a po soustředěném poslechu vyvolává jemné mrazení v zátylku. Duo zkoumá imaginární krajinu tajemných zvuků nacházející se mezi jazzem, ambientem a elektro-akustickou hudbou. Sami svou tvorbu označují jako akusmatickou, což neznamená, že sem tam neuslyšíte nějaký ten beat, i když nikoliv přísně taneční. Na stránkách festivalu Space X, kde na sklonku září pokřtili svou desku, se dočteme: „Jejich hudba působí jako putování ztichlou, zasněženou krajinou, kde chvílemi zavládne takové ticho, že snad zaslechnete i hudbu sfér a tep Země.“ To zní téměř mysticky a je na vás, kam až budete chtít v poslechu zajít a co vše nakonec uslyšíte a uvidíte. Ticho však určitě ne.
Křest v Divadle X, kde desku pokropil nestor české hudební publicistiky Pavel Klusák, zúčastnil, dosvědčil, že hudba zkušeného tandemu Rataj / Török je velmi dobře hratelná i koncertně, což je jistě bonus pro podobné projekty. Naživo vzniká veskrze transhudební dialog, kde nikdo nehraje prim, vše je podřízeno kompaktnímu celku. Zvuky vyprávějí děj a dechy tvoří tajuplnou atmosféru.
Alex Švamberk o nahrávce napsal: „Letters From Sounds patří k nejsilnějším albům, která u nás v posledních letech vznikla, jsou zajímavá zvukově, a přitom veskrze hudební, mimořádně soustředěná, vícevrstevnatá a integrálně propojující odlišné světy, včetně toho vážnohudebního. Vedle evropské špičky tvořené Truffazem či Henriksenem se rozhodně neztrácejí.“
Dodejme, že desku lze poslouchat, aniž by docházelo k pocitu, že má jít o jakési „vyšší umění“, jak tomu u podobných uskupení koketujících na hranici vážné hudby a jazzu někdy bývá. Jsou to prostě dopisy psané zvukem a rozeslané do světa přítomného okamžiku.
Michal Rataj a Oskar Török – Letters from Sound (Blue Lizard, 2022)
Bandcamp
foto © se souhlasem Michala Rataje
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.
Tomáš Hladký 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami.
prof. Neutrino 08.12.2022
Ruské anarcho-aktivistky Pussy Riot mají obdobnou strategii jako hackerská skupina Anonymous. Může jimi být kdokoliv. Poslechněte si jejich poslední mixtape Matriarchy Now.