Články / Rozhovory

Douška vydavatelská: XION

Douška vydavatelská: XION

redakce | Články / Rozhovory | 21.05.2020

XION, původně volná platforma pro hudební večery (a večírky) a další kulturní aktivity, zahrnující různé umělecké a audiovizuální disciplíny, byl poháněn snahou o spojení nejen po stránce tvořivé, ale hlavně lidské. To dalo následně vzniknout nezávislému vydavatelství, kde vedle sebe vychází tvorba známých umělců i těch úplně nových. „Jsme od počátku stylově nevyhraněná a podnětům otevřená skupinka přesvědčená o tom, že je u nás spousta skvělých, ale málo viditelných umělců, a že je třeba vytvořit místo, kde by se jejich tvorba potkávala.“ XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo, jehož jedinými podmínkami jsou kvalita a přístup s vášní a entuziasmem. „Pojítkem mají být různé emoce z různorodé hudby, tanečně-poslechové... Tudíž ‚brain-dance‛?“ zní řečnická otázka Marka "ioba", kterým nám toho za label řekl ještě více.

Co nového
Vždy je něco v procesu, ať už tvůrčím nebo co se týče produkce okolo. Před chvílí vyšlo EP úplně kouzelné, hravé, ale i solidní klubové melancho elektroniky – Creation od Rabbita. Dříve pak třeba atmo/halfbeatové album jungle veterána Touchwooda s jeho metal tour trikem v merchi, nebo MacroNoisovo EP1, což je žánrový amalgám s filmovou atmosférou. Nemůžu nezmínit LP od Garyho Rostocka, který kdysi působil na manchesterské postpunkové scéně, a jeho vzpomínání na anglické pobřeží skrze epický, pompézní ambient. Smyčce a drony. Na jeho přání vyšlo i na slušivém CD. Vedle toho jsme vydali raveovou kulturou inspirovanou minikompilaci, která vzešla z naší remixové výzvy na track Superacido od Tekstrue. Dost fresh, říká se. A v neposlední řadě výtečné archivní nahrávky downtempové elektroniky se spoustou dalších vlivů od utajeného projektu Únava materálu. Ty vyšly i na dvoukazetě, s níž jsme si opravdu vyhráli – risograficky tištěný cover, polaroidové fotky na druhou, názvy jako šifry k vyluštění. Vizuál a pracovní označení: slovenská maloměstská avantgarda, zkušebna v garáži a mladické excesy a experimentování.

Co chystáme
Nejdřív velmi zajímavé a zároveň zvláštně chytlavé eponymní EP od tajemného projektu DSȾN₸, ohýbající zvuky a pomyslné žánry do hybridních, futurobeatových, až experimentálních koláží. Pak dojde řada na ještě zvukově kompaktnější EP2 od MacroNoise, kolaborace Miduba s různými živými muzikanty a kapelami, další EP Garyho Rostocka nebo na výběrové remixy. A to ať už releasů, které jsme vydali, nebo i věcí mimo XION, jako třeba jazz/breakovou kapelu Hard to Frame. Bude to pestré. Label konečně více rozhodil sítě u různých grafických umělců, což byla i původní idea otevřené platformy. Chceme pokračovat v živých hudebních seancích, ať už s koncerty v Punktu nebo Ambisen večery, jejichž vizuální stránku, stejně jako většinu všeho možného kolem XIONu, obstarávám sám. Naštěstí jsem hračička a baví mě vymýšlet a zapracovávat nové, takže udělám i nějaký nápaditý merch nebo fyzický nosič, tedy pokud bude představa sedět k obsahu a dotvářet atmosféru, poetiku, vlastní „vesmír“ nahrávky. Jako třeba ten ke zmíněné Únavě materiálu.

Co vidím a slyším jinde
Schválně se zaměřím na domácí píseček a zároveň se vyhnu muzice všude zmiňované a propírané, abych poukázal na množství skrytých pokladů, které jsou méně vidět, což je velká škoda. Třeba potemnělý, progresivně zlomený label Pathfinder Music, který parta správných kluků vede v naprosté tichosti. Pro více klubové a tancechtivé je tu Krmelec Recordings nebo Moving Pictures, kteří vydávají i na vinylech s parádním grafickým zpracováním, nebo experimentální elektronikou opředená Nona Matěje Kotoučka z mého oblíbeného projektu cinematických příběhů Sky to Speak. Nemůžu nezmínit ani hudebně a vizuálně vybroušenou desku Moonspottera (ex-Subject Lost), plnou detailních gradací. Inspirativní je ale další spousta menších tuzemských i zahraničních vydavatelství, které si dávají záležet jak na formě, tak na obsahu.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace