redakce | Články / Rozhovory | 21.05.2020
XION, původně volná platforma pro hudební večery (a večírky) a další kulturní aktivity, zahrnující různé umělecké a audiovizuální disciplíny, byl poháněn snahou o spojení nejen po stránce tvořivé, ale hlavně lidské. To dalo následně vzniknout nezávislému vydavatelství, kde vedle sebe vychází tvorba známých umělců i těch úplně nových. „Jsme od počátku stylově nevyhraněná a podnětům otevřená skupinka přesvědčená o tom, že je u nás spousta skvělých, ale málo viditelných umělců, a že je třeba vytvořit místo, kde by se jejich tvorba potkávala.“ XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo, jehož jedinými podmínkami jsou kvalita a přístup s vášní a entuziasmem. „Pojítkem mají být různé emoce z různorodé hudby, tanečně-poslechové... Tudíž ‚brain-dance‛?“ zní řečnická otázka Marka "ioba", kterým nám toho za label řekl ještě více.
Co nového
Vždy je něco v procesu, ať už tvůrčím nebo co se týče produkce okolo. Před chvílí vyšlo EP úplně kouzelné, hravé, ale i solidní klubové melancho elektroniky – Creation od Rabbita. Dříve pak třeba atmo/halfbeatové album jungle veterána Touchwooda s jeho metal tour trikem v merchi, nebo MacroNoisovo EP1, což je žánrový amalgám s filmovou atmosférou. Nemůžu nezmínit LP od Garyho Rostocka, který kdysi působil na manchesterské postpunkové scéně, a jeho vzpomínání na anglické pobřeží skrze epický, pompézní ambient. Smyčce a drony. Na jeho přání vyšlo i na slušivém CD.
Vedle toho jsme vydali raveovou kulturou inspirovanou minikompilaci, která vzešla z naší remixové výzvy na track Superacido od Tekstrue. Dost fresh, říká se. A v neposlední řadě výtečné archivní nahrávky downtempové elektroniky se spoustou dalších vlivů od utajeného projektu Únava materálu. Ty vyšly i na dvoukazetě, s níž jsme si opravdu vyhráli – risograficky tištěný cover, polaroidové fotky na druhou, názvy jako šifry k vyluštění. Vizuál a pracovní označení: slovenská maloměstská avantgarda, zkušebna v garáži a mladické excesy a experimentování.
Co chystáme
Nejdřív velmi zajímavé a zároveň zvláštně chytlavé eponymní EP od tajemného projektu DSȾN₸, ohýbající zvuky a pomyslné žánry do hybridních, futurobeatových, až experimentálních koláží. Pak dojde řada na ještě zvukově kompaktnější EP2 od MacroNoise, kolaborace Miduba s různými živými muzikanty a kapelami, další EP Garyho Rostocka nebo na výběrové remixy. A to ať už releasů, které jsme vydali, nebo i věcí mimo XION, jako třeba jazz/breakovou kapelu Hard to Frame. Bude to pestré.
Label konečně více rozhodil sítě u různých grafických umělců, což byla i původní idea otevřené platformy. Chceme pokračovat v živých hudebních seancích, ať už s koncerty v Punktu nebo Ambisen večery, jejichž vizuální stránku, stejně jako většinu všeho možného kolem XIONu, obstarávám sám. Naštěstí jsem hračička a baví mě vymýšlet a zapracovávat nové, takže udělám i nějaký nápaditý merch nebo fyzický nosič, tedy pokud bude představa sedět k obsahu a dotvářet atmosféru, poetiku, vlastní „vesmír“ nahrávky. Jako třeba ten ke zmíněné Únavě materiálu.
Co vidím a slyším jinde
Schválně se zaměřím na domácí píseček a zároveň se vyhnu muzice všude zmiňované a propírané, abych poukázal na množství skrytých pokladů, které jsou méně vidět, což je velká škoda. Třeba potemnělý, progresivně zlomený label Pathfinder Music, který parta správných kluků vede v naprosté tichosti. Pro více klubové a tancechtivé je tu Krmelec Recordings nebo Moving Pictures, kteří vydávají i na vinylech s parádním grafickým zpracováním, nebo experimentální elektronikou opředená Nona Matěje Kotoučka z mého oblíbeného projektu cinematických příběhů Sky to Speak. Nemůžu nezmínit ani hudebně a vizuálně vybroušenou desku Moonspottera (ex-Subject Lost), plnou detailních gradací. Inspirativní je ale další spousta menších tuzemských i zahraničních vydavatelství, které si dávají záležet jak na formě, tak na obsahu.
Jiří Přivřel 27.11.2023
Jedenáctý ročník putovního festivalu Hear Me! poprvé v Olomouci. Rozhovor s pořadateli o HLUBINĚ, Staré síti i nových jménech.
Jiří V. Matýsek 08.11.2023
Do Jeseníků míří z Louisiany s novou deskou Black Bayou, na níž se opět podílel Dan Auerbach z The Black Keys, přidal se k nim i jeho kapelní souputník Patrick…
Viktor Palák 01.11.2023
Mezipatra jako prostor pro objevování různorodosti genderových a sexuálních identit? Jako párty? Jako akce pro širokou veřejnost? Optali jsme se ředitele festivalu.
Mariia Smirnova 29.10.2023
"V kultuře, v umění se nejvíc vyplatí to, co se nevyplatí! A díky partnerům můžeme přivážet to nejhodnotnější, přestože to nemusí znamenat, že se to automaticky dobře prodává..." Rozhovor.
Michaela Šedinová 16.10.2023
Lauren Mayberry je známá zejména jako členka skotské kapely Chvrches, ale taky chystá první sólovku. Zahraje z ní už zítra v Rock Café. Rozhovor.
Alexander Proletarskyi 23.08.2023
Nejprve to bylo hlasité a hravé, pak vtipy ustaly a bylo více ticho, protože se všechna slova stala trochu zbytečnými... Rozhovor.
Michal Smrčina 17.08.2023
Kapela, o které je v posledních letech slyšet víc a víc. Aby ne, když se u nich potkává energie, písnička s punkem a nevšední, nebývale obrazné, často subversivní texty takzvaně…
Adéla Polka 09.08.2023
Petr Pošvic a Radim Svatoň se před třemi lety pustili do pokračování Eurotrialogu pod hlavičkou MikuLove. A jsou v tom až po uši, v lásce k hudbě, i místu.
Banán 07.08.2023
"Free LSD není jenom album, je to také sci-fi film, který vyjde příští rok a dohromady tvoří koncept. Odvázali jsme se," říkají Off! A zvou na koncert v MeetFactory.
Veronika Miksová 12.07.2023
Se Štefanem Szabóem jsme si povídali o zákulisí festivalu N:ear, některých interpretech, stáži na kodaňské Rhythmic Music Conservatory i kurátorování výstavy.