Články / Reporty

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 09.09.2021

Sopranistce Haně Blažíkové bych, i když nepatřím mezi posluchače hudby 17. a 18. století, naslouchala nejraději každý rok. A Svatováclavský hudební festival ji také každý rok zařazuje. Její provedení starých písní přináší zážitek, který překračuje hranice vážné hudby.

Není „jen” technicky virtuózní pěvkyní a světově známou interpretkou barokních skladatelů. Hana Blažíková má nezaměnitelný půvab a velmi citlivý projev. Neuslyšíte u ní nic z toho, co znáte z běžných operních představení, tedy afektovaný zpěv, bolestivé tóny, ani dynamiku taženou silou. Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné. A to ať už se jedná o staročeské žalozpěvy, modlitby nebo romantické árie. Nemohu ovšem říci, že by zastínila vynikající šestici Collegia Marianum. Sóla odvedená na barokní housle, příčnou a zobcovou flétnu budila údiv, slyšet naživo netradiční nástroje jako varhanní pozitiv či teorbu, tedy basovou loutnu, se jen tak nepoštěstí. Celý večer měl velice obřadní atmosféru, hodnou sakrálního svatostánku z 13. století.

Trochu jiná situace nastala hned následující den. Navzdory očekáváním organizátorů byla dobrá polovina hlediště prázdná a šestnáctičlenný ansámbl, který mohl být senzací ročníku, zažil překvapivě vlažné přijetí. Zda to bylo způsobeno covidem, krátkým působením The Cotatcha Orchestra na scéně nebo přílišným odklonem od dramaturgie, Bůh ví. Festival je znám svými žánrovými přesahy, ale jazzovo-elektronický soubor byl v kontextu letošních jedenatřiceti koncertů artificiální hudby přeci jen největší odbočkou, zároveň nepomáhala akustická situace v chrámové lodi. Díky dřevěným stropním kazetám jindy vychvalovaný prostor musel zvukaře souboru notně potrápit. Sám Kotača přiznal, že umístění živých bicí a tolika žesťů do kostela byla nemalá výzva, a za mne nakonec způsob ozvučení večeru ubíral. I když jsem byla jen na vzdálenost pouhých deseti dřevěných lavic, echo rozpíjelo ty nejlepší momenty hutných sól a ve chvíli těch nejsilnějších gradací se nástroje nepříjemně slévaly. Překrásné a bohaté aranže nemohly naplno vyniknout, stejně jako zvukomalba jednotlivých nástrojů.

Na druhou stranu bylo jednoznačné, že muzikanti podávají výborný výkon a mistrně komponované skladby publikum přeci jen nakonec obměkčily. Zhruba v půli zazněla nejlépe přijatá Sen Sei, o kultuře boje a síly, po které již posluchači reagovali i na lehce opatrného průvodce a kapelníka. Kotača pobavil, když do mikrofonu sdílel, že zapomněli přivézt CD, stejně tak když se omlouval, že v záplavě kabelů nemůže najít odposlech. V mezičase zmínil, že celé album vznikalo několik let a že se jednotlivé skladby tvoří přímo pro jednotlivé sólisty, aby měl každý příležitost excelovat a zároveň aby mu byl styl skladby šitý na míru. To je nevídaný přístup, který si stejně jako autorský, velmi netradiční repertoár big bandu, rozhodně zaslouží pozornost.

Info

Svatováclavský hudební festival 2021:
Hana Blažíková & Collegium Marianum
7. 9. 2021, Kostel sv. Václava, Ostrava

The Cotatcha Orchestra
8. 9. 2021, Evangelický Kristův kostel, Ostrava

foto © se svolením Svatováclavského hudebního festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tóny chorobné, způsoby nejtemnější (Tones of Decay)

Dantez 20.09.2022

Záhrobí, nezemskost, rozklad i něco Satana. Mozky stojící za Kreas Promotion se chopily šance a v doznívajícím festivalovém shonu chytají nejzvučnější jména soudobého death metalu.

Bydliště zvuku nestálé (Order of Sonic Chaos 2/3: MSHR, EJTECH)

Minka Dočkalová 18.09.2022

Odradek v Kafkově povídce na dotaz „A kde bydlíš?“ odpoví „Bydliště nestálé“, zatímco se směje smíchem, který zní jako spadané listí... Terén a jeho zákruty.

Vysmát se vší bolesti světa (Shilpa Ray)

David Stoklas 15.09.2022

Shilpa Ray střídala mohutný chraplák s jemným hlasem, v melancholičtějších polohách vzbuzovala smutek, v těch energických jste se jí musel bát.

Když tě budí Sohn ze spaní

Veronika Mrázková 13.09.2022

Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita…

Slib mi, že nezapomeneš snít (Austin Antoine + Moonchild)

Veronika Mrázková 12.09.2022

„Kdo je tady na rande? A kdo si tím není jistý, ale doufá, že to jako rande dopadne?” Rapper, bavič, zdatný stand-up komik, zpěvák, performer, ale taky Moonchild.

Na kontexte záleží. Teda pokiaľ zrovna nie ste Emma Ruth Rundle... (ArcTanGent Festival 2022)

Lucia Banáková 27.08.2022

Festivalový ekvivalent Spartan Race poskočil na evolučnom rebríčku o niekoľko stupňov, a to so všetkým kladmi, aj zápormi, čo takýto krok prináša.

Metalová plichta za zdmi slezskoostravského hradu (Metal!!!)

Dantez 24.08.2022

Osud si na ostravskou hradní oslavu extrémní kytarové hudby v podobě festivalu Metal!!! nachystal několik pastí. A vybruslit šlo jen z některých.

Jak se klukům z Boskovic plní festivalový sen (Raveyard 2022)

Nikol Halamásková 24.08.2022

Mindicted Crew s partou dobrovolníků se letos pustila do dalšího ročníku festivalu pro mladé, protože to je podle nich přesně to, co okolí malebného města postrádá.

Královna Šumavy (Dobršská brána 2022)

Aneta Kohoutová 23.08.2022

Déšť nás vyprovází i na cestě zpátky. Na palubní desce opatrně rozkládám šestnáct popsaných a rozpitých stránek fialového sešitu a troje čerstvě promočené ponožky.

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Minka Dočkalová 23.08.2022

Podzemní prostor, který průběžně hostí experimentální projekty nonkonformního uskupení Terén, je charismatickým místem, které každé instalaci dodává naprosto specifický výraz.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace