Články / Rozhovory

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka | Články / Rozhovory | 20.07.2021

Duo Ruut je tandem dvou estonských hudebnic Katariiny Kivi a Ann-Lisett Rebane. Na první pohled by se mohlo zdát, že dívky se sešly na podiu, aby si zahrály šachy nebo jinou stolní hru. Sedí totiž naproti sobě a mezi nimi je pouze jeden jediný nástroj: citera. Jejich hudba plyne jako meditační tok a Duo Ruut se snaží o propojování estonské tradice s osobitým přístupem a technikou. Vzniká něco naprosto unikátního, co nemá ve skandinávské hudbě obdoby. V roce 2019 získaly za své album Tuule sõnad prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky, na festival Colour Meeting.

Jak se zrovna teď máte? A jak jste strávili pandemii v Estonsku?

Momentálně se máme výborně. Tohle léto máme možnost zahrát si na opravdu skvělých místech a akcích. Během pandemie jsme jich měli samozřejmě mnohem méně, ale měly jsme čas na jiné věci. Takže jsme udělaly nové skladby a nahrály EP.

Byly jste někdy v Česku?

Jako duo jsme u vás zatím nehrály, takže se těšíme do Poličky.

Jak k nám dopravíte citeru, jak náročný je nástroj na přepravu?

Nechaly jsme si vyrobit cestovní futrál na zakázku. Cestování s jakýmkoliv nástrojem může být obtížné, ale cestování s tím naším je o něco těžší, protože ho při poškození nebo ztrátě lze v zahraničí těžko nahradit.

Není zrovna typické hrát v páru na jeden nástroj. Proč jste se rozhodly hrát společně, jde o domovskou tradici?

Hrát dohromady tradice není. Nápad vznikl spíš náhodou, když jsme našly v koutě pokoje, kde jsme mívaly zkoušky, špinavou citeru. Ta mívá většinou tři dřevěné nohy, na kterých stojí, ale my jsme našly jen dvě. Takže jsme si ji intuitivně posadily na klín mezi sebe. Ani jedna z nás nikdy nepřišla do kontaktu s podobným nástrojem, takže jsme si vymýšlely vlastní techniky, jak na to hrát ve dvou, v sedě, v předklonu nebo paličkami na bicí a podobně.

Na jednom z vašich videí sedíte na břehu moře. Vypadá to, jako byste chtěly být se svou hudbou přímou součástí přírody. Působí to celé jako meditace, ale předpokládám, že je za tím dlouhodobá práce.

Ano, je to způsob meditace a tvrdé práce zároveň. Hra na jeden společný nástroj vyžaduje přesnost a předchozí domluvu. Takže secvičení našich songů bývá složitý proces, ale když si pak obě osvojíme tu svou polovinu songu, stává se z toho velká radost a najednou to celé šlape jako hodinky.

Používáte i jiné hudební nástroje? Nebo o tom uvažujete do budoucna?

V tomto projektu jsme si stanovily, že budeme hrát výhradně na citeru, protože si uvědomujeme, že ten nástroj skýtá ještě hodně neobjevených možností. Nepoužíváme žádné efekty nebo elektroniku, takže to pro nás byla velká výzva objevovat nové zvuky nástroje a vytvářet si vlastní zvukový svět.

Jak pracujete s estonskou hudbou? Je to pro vás spíše inspirace nebo zahrnujete tradiční písně do vlastního repertoáru?

V tradiční hudbě se inspirujeme, když skládáme a aranžujeme, ale většinou se snažíme odchýlit od originálu a hledáme své vlastní cesty, jak skladby hrát. Čerpáme ze starých textů, ale melodie si skládáme samy, takže z toho vzniká kombinace našich skladeb a skladeb našich předků.

Co je typický prvek estonské hudby?

Estonská tradiční hudba spočívá ve zdánlivě nekonečných opakováních. O estonském runo zpívání se říká, že je jako nikdy nekončící song, a hypnotizuje jak posluchače, tak zpívající.

Jak se estonský folklor odlišuje od ostatních skandinávských kultur. V čem je jiný?

Ostatní skandinávské texty mají mnohdy veselejší témata. Je obtížné najít v textech estonských písní veselá a milá témata, protože bylo zvykem zpívat spíše o nesnázích, utrpeních nebo varováních před nebezpečím.

Kde hledáte inspiraci? Je to příroda nebo výhradně kulturní dědictví?

Inspiraci hledáme především v tradičních textech, které vznikaly před mnoha lety. Domníváme se, že když je zasadíme do současného kontextu, stále fungují. Zároveň se inspirujeme navzájem. Každá z nás má jiné hudební zkušenosti, které si můžeme navzájem předávat, a tak neustále obohacovat sebe i naši hudbu.

Jaké jsou vaše plány? Skládáte například pro film?

Právě jsme vydaly EP a udělaly klip. S tím bylo hodně práce. Teď jsme v tom byly hodně ponořené, ale jsme rozhodně otevřené všem novým možnostem. Naše hudba byla použita v různých audiovizuálních projektech a měly jsme možnost spolupracovat s jinými významnými estonskými hudebníky.

Info

Duo Ruut (ee)
web

živě:
Colour Meeting
23.–24. 7. 2021
Park u hradeb, Polička
Fb událost

foto © Ergo Pajuväli

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Raül Refree: Potřebuji být inspirován

Michal Pařízek 08.07.2021

Barcelonský rodák Raül Refree má pověst umíněného a talentovaného podivína, který si dělá věci zásadně po svém. Rozhovor, živá vystoupení u nás co nevidět.

Aleš Macenauer (Zapomělsem): Pro mě je důležitá upřímnost a přirozenost

Mária Karľaková 06.07.2021

V letním dvojčísle Full Moonu jsme s Alešem přinesli obsáhlý rozhovor, toto berte jako subtilní teaser, v němž jsme probrali pár dalších témat.

Adriana Světlíková (Nová síť): Kultura si prošla velmi těžkou zkouškou

Jarmo Diehl, su 24.06.2021

Jak se Nová síť snaží zlepšit podmínky pro umělce i kulturní projekty a na jaké problémy naráží nejen během pandemické krize?

Marie Voslářová: Neštěstí v lásce není životní selhání

Adéla Polka 15.06.2021

Paseka letos vydala druhou komiksovou publikaci kontroverzní švédské autorky Liv Strömquistové Nejrudější růže rozkvétá. Rozhovor jsme vedli s její překladatelkou.

Marie Joja (Archipop): Když opuštěné budovy nabídnou nevšední zážitek

su 18.05.2021

Rozhovor o databázi Archipop, jejíž cílem je zmapovat realizace dočasného využití opuštěných objektů.

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace