Články / Recenze

Edukační systém Johna Lydona

Edukační systém Johna Lydona

Petr Janiš | Články / Recenze | 14.04.2013

Nepočítaně domněnek, nesmyslů, výmyslů a mýtů o punkové scéně, aniž by se dal prostor hlavním tvůrcům a aktérům, zavdal příčinu ikoně nejen anglického punku – Johnnymu Rottenovi. Kromě všeobecně známých faktů o období „životnosti“ Sex Pistols se v Rottenově autobiografii dostane na fragmenty z dětství, názory na školský systém, náboženství i anglickou společnost. Předvede, že není člověkem bez citu – při popisu svého vztahu k matce se chce říci, že je až něžný(!). A v neposlední řadě se dostane na události, které tak známé nejsou – jak vlastně celé punkové hnutí vzniklo. Většinou nikdy nepublikované rodinné fotky a raritní momentky z prvních koncertů Sex Pistols jako bonus.

Rottenovo rodinné zázemí by rozhodně nenaznačovalo, že by se měl stát rebelem a vůdčí postavou punku. Nepocházel z rozvrácené rodiny, jak by se dalo očekávat, jeho otec na svou dobu nosil netradiční účes a matka byla vášnivou hudební fanynkou: „... je těžké být rebelem, když vaše máti chrochtá blahem nad Funhouse od the Stooges...“

Rottenova rodina pocházela z dělnické třídy, ve které nikdy nebylo peněz nazbyt. První vzpoury zakřiknutého Rottena jsou spojené s povinnou školní docházkou v katolické škole, odkud pramení jeho nekompromisní názory na náboženství. Vzpomínka Johna Graye na jednu z nich, kdy žáci byli upozorněni, že pokud nebudou mít další den kravatu, nemusí se obtěžovat do školy: „Druhý den přišel (Lydon) s kravatou, ale bez košile.“ Od svých desíti let pomáhal otci na stavbách a ani po vyhazovu z domova nebyl na podpoře, pracoval ve volnočasových centrech pro děti a mládež. Díky neortodoxnímu přístupu, který se nelíbil řediteli ani rodičům, byl však vyhozen. Edukační systém přišel o učitele, hudební průmysl získal hlásnou troubu mladé generace 70. let.

Benevolentní přístup ke squatování měl za následek vznik nového hnutí – punku. Dle Rottena v něm šlo o kreativitu, nikoliv o destrukci, o hledání vlastní cesty, o vlastní názor. Taktéž oděv byl původně pestrý a barevný, podobně jako obal LP Nevermind the Bollocks, dnes hnutí charakterizuje křivák a černá barva.

Úsměvně působí Rottenova zmínka na DJe, který přišel s teorií, že „punk vznikl na diskotékách. V nějakém klubu Lacey Lady viděl pankáče tancovat na disko. Pamatuje si to dobře. Johnny Rotten jim to ukradl. Ha! Možná, že ti pankáči jsme byli my.(...) Do Lacey Lady jsme jezdili každý víkend, protože jsme znali někoho, kdo tam bydlel.“

Caroline Coon o punku tvrdí: „... poprvé se ženy staly rovnocennými partnerkami mužů. Do té doby neexistoval žádný ženský ekvivalent u skinheadů nebo Teddy Boys...“ Punk byl proti sexismu, rasismu a homofobii, proto se představitelé punku etablovali také v klubech, které byly útočištěm jamajských přistěhovalců a sexuálních menšin. Důvodem byl nulový výskyt bootboys vyhledávajících rvačky a produkce nekomerční a nemainstreamové hudby – reggae a předchůdce house a rave music. Ovšem třeba Don Letts má jiné vysvětlení, tvrdí, že za tím byla „neschopnost pankáčů ubalit ,jamajský kornout´“.

Rottenovu knihu se vyplatí číst z několika důvodů – seznámí čtenáře s autorovými názory, ale odhalí i jeho intimnější stránku osobnosti. Zajímavé je poodhalení vzniku punkového hnutí a jeho vývoj do rozpadu Pistolí. Memoáry se dá alespoň na chvíli dostat do 70. let, protože jak říká Johnny Rotten: „Kdyby Shakespeara přepsali do moderního jazyka, ztratilo by to smysl. Jde o stejnou logiku, proč nelze zažít atmosféru pun krocku sedmdesátých let v letech devadesátých.“

Info

John Lydon, Keith Zimmerman, Kent Zimmerman
Rotten / Žádný Iry, žádný černý a žádný psy (Maťa, 2012)
www.johnlydon.com/jlbooks.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vedle mne jste všichni jenom básníci (Topinka vs. Rimbaud)

Valentýna Žišková 14.05.2021

Kniha představuje pozoruhodný případ díky své opoře v dobových textech a dokumentech i explicitně osobnímu a emocionálnímu pohledu na Rimabaudovu osobu.

Hledači věčné krásy (Kittchen)

Jiří Přivřel 13.05.2021

Kittchen se po šesti letech prodýchal k nové desce. Po čase stráveném ve vícehlavé smečce Zvíře jménem Podzim zase sólo.

Pornoučitelka a děti jako vězňové svých rodičů

Viktor Palák 13.05.2021

Smolný pich těží z pandemického období, během kterého byl natočen, nabízí ale víc než jen odraz neuróz, které tahle doba způsobila.

Morbidně zábavní, pochmurní, živější než kdy jindy (Arab Strap)

Veronika Jastrzembská 10.05.2021

Živá, surová, místy až hmatatelná hudba, doplněná o klávesy, smyčce a dechové nástroje připomíná soundtrack k reálnému, ovšem poněkud ponurému životu.

Akkamiau a ediakarská fauna

Petr Mareš 08.05.2021

Koncept nahrávky evokuje tzv. ediakarskou faunu – jednoduché tajemné organismy, které se v oceánech objevily zhruba před půlmiliardou let.

Pocit magie u ohně (Bios)

Richard Kutěj 07.05.2021

Zvuky a melodie stojí často na prazvláštně jednoduše pokroucených linkách, které se nesou jako klubko hadů, ze kterého neustále vykukuje jiná hlava.

Bolesť a radosť (Cassandra Jenkins)

Michal Mikuláš 03.05.2021

An Overview on Phenomenal Nature sa nepočúva ľahko. Autorka sa svojimi spoveďami odhaľuje tak veľmi, že človek sa až hanbí tej blízkosti.

Slova i varhany s vozembouchem (Petr Nikl & Miroslav Černý)

Adéla Polka 30.04.2021

Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo.

Tunelem do neznáma. Nebo do sebe. (The Bug & Dis Fig)

Václav Valtr 29.04.2021

Dis Fig na Blue odložila svůj producentský um a plně se oddala vokálům, které zde tvoří lyrickou plochu, organicky propojenou se zvukem Bugova apokalyptického dancehallu.

Potulky po americkom kontinente s Wild Pink

Michal Mikuláš 27.04.2021

Prichádzajú s albumom číslo tri, na ktorom nie je cítiť hektika života rockandrollových stars...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace