Články / Rozhovory

Ette Enaka: Jedno místo v autě ještě máme...

Ette Enaka: Jedno místo v autě ještě máme...

Vojta Hněvkovský | Články / Rozhovory | 12.05.2017

Ette Enaka, tříčlenná kapela z Brna navazující na zaniklé De Mood, vydala na konci roku své první EP, Back to Square One. Nejen díky němu se dostala až do finále soutěže 1Band2Play, které se koná 24. 5. v pražském Klubu FAMU, kde zabojuje o možnost zahrát si na Colours of Ostrava. S Vítkem Chaloupeckým, bubeníkem Ette Enaka, si povídal Vojta Hněvkovský ze StreetCulture. Proč by se kapele do auta nevešel čtvrtý člen? Proč vznikl minilabel Happy Mutant? Co nejvíc ovlivňuje zvuk kapely? Tohle nebo i mnohem více v rozhovoru na mixcloudu StreetCulture.

Vaše kapela existuje přibližně rok a půl. Na konci minulého roku jste vydali první EP Back to Square One, které demonstruje svérázný a vyzrálý projev. Kde se vzal?
Hrajeme spolu od ledna 2016, ale všichni máme zkušenosti z dalších kapel. Nejvíc asi zpěvák a kytarista Aleš, který je známý z kapely De Mood. Když jsme se sešli u piva a založili kapelu, tak jsme si řekli, že tak nějak budeme pokračovat právě v tom, kde De Mood skončili. Oni hráli takový špinavý indie rock s trochou devadesátkového ema a postpunku a my v tom odkazu pokračujeme a nestydíme se za to. Já i basák Miloš jsme poslouchali De Mood už v šestnácti. Jinak já ještě momentálně hraju v Rutka Laskier.

Na nahrávkách občas slyším zdvojenou kytaru. Nechybí vám na koncertech? Nepřemýšlíte o čtvrtém členovi?
My to místo v autě pro čtvrtého člena máme, ale vozíme tam druhý kytarový aparát, což je skvělé a hrozně se mi to líbí. Má to ohromný vliv na zvuk kapely. Je barvitější a silnější.

Co samply nebo elektronické prvky?
Párkrát jsme o tom diskutovali, ale čím víc jsme diskutovali, tím víc jsme se utvrdili v tom, že nás baví ta pravá kytarová energie, i přes to, že máme spoustu oblíbených kapel, které se svezly s moderní synthpopovou a indierockovou vlnou.

V rámci soutěže 1BAND2PLAY můžete vyhrát distribuci vaší desky v rámci přílohy časopisu Full Moon, máte na ni vůbec materiál?
Chystáme nové EP. Tvoříme nové věci, rýsuje se to, něco chceme hrát už na letních festivalech.

Ty působíš okolo brněnské kytarové scény v minilabelu Happy Mutant, který mimo jiné vydal vaše EP. Kde vznikl nápad nebo potřeba mít vlastní label? Nebo komunitu?
Komunita je to, co utváří label. Skupina kámošů, která přerostla střední školu a v rámci hudby fungovala dál. V pětadvaceti jsme zjistili, že komunita už se nerozšiřuje, ale že naopak lidi ubývají a že od muziky odcházejí, což je přirozený. Tak jsme si s Pavlem Sikorou z Rutky Laskier, Lubou Chlumským z The Queues a dalšími řekli, že to budeme dělat dál v rámci Happy Mutant. Chceme obohacovat kulturní scénu na jižní Moravě. Děláme koncerty, nahráváme desky a děláme si sami cédéčka. Je to DIY komunita lidí, kterou baví dělat hudbu a věci okolo. S kapelou jsme potkali v zahraničí spoustu jiných kapel a lidí a byli na spoustě akcí. Tuhle zkušenost a inspiraci se snažíme s Happy Mutant přenést do našich aktivit.

Připadá mi, že poslední dva roky se brněnská nebo jihomoravská kytarová scéna rychle rozrůstá. Nebo se mi to jenom zdá?
Nikdy jsem o tom nepřemýšlel, ale asi jo. Momentálně je tu spoustu skvělých kapel. Na druhou stranu to může být jen období, které za pár let skončí.

Dokázal bys mi jako Pražákovi popsat rozdíl mezi pražskou a brněnskou klubovou scénou. Jak je těžké v Brně a okolí dělat koncerty?
Praha je víc byznys a peníze, což v Brně tak časté není. Když je pořadatel na nule, je spokojený. Je tu spoustu skvělých míst, kde děláme koncerty, a každý den je tu několik skvělých akcí. Akorát lidi o nich neví. Ale oni se naučí. Já chodím každý týden na jednu nebo dvě.

Pokračování poslouchejte tady:


Info

www.facebook.com/EtteEnaka
www.happymutant.bandcamp.com/album/ette-enaka-back-to-square-one

Live: 1Band2Play 2017: David Invalid + Ette Enaka + Silver Springs
24.05.2017 20:00 | Klub FAMU, Praha
www.facebook.com/events/999483690185980

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den (část první)

redakce 10.06.2019

S Jirkou Moravčíkem nejen o festivalech, africké hudbě či relevanci termínu world music, ale také o tom, že „duši hladící hudby“ se jen tak nezbavíme.

Pořadatelská: Jan Bartoš (Prague Music Performance)

redakce 07.06.2019

Prague Music Performance je mezinárodní festival a institut zaměřující se na organizování koncertů i interpretačních kurzů sólové hry i komorní hudby. Zpovídáme zakladatele a šéfa Jana Bartoše.

Tonda Kocábek (Boskovice, Kaštan): Mám své jistoty

redakce 03.06.2019

Na Bílou horu si znovu našly cestu kapely z temných sklepů i popového výsluní, a to zdaleka nejen ty domácí. Tradiční klub Kaštan proživá obrození, Tonda Kocábek je u toho.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Vystavovat divadelní zážitky a neztratit přitom identitu

redakce 31.05.2019

Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale o vystavování současné scénografie a udržování identity scénografické profese. Živé umění, živý prostor.

Protokol: Anna Calvi

redakce 28.05.2019

V protokolu Anna Calvi nepřekvapí jmény jako David Bowie nebo Grace Jones. Kvitujeme nominaci londýnského obchodu Fopp.

Pořadatelská: Adam Svoboda (Kavárna Potrvá)

redakce 27.05.2019

Malý prostor, velké koncerty. Kavárna potrvá oslavila prvních deset let a i letos se podílí na programu festivalu v Boskovicích.

Vstupní prohlídka: Walter Schnitzelsson

redakce 24.05.2019

Slovenští indie rockeři Walter Schnitzelsson vydali začátkem roku nové album a už se chystají na festivalovou sezonu.

Moimir Papalescu (United Islands): Hlavně pomoci novým a zajímavým projektům

redakce 22.05.2019

Letošní ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague se odehraje pod taktovkou nového ředitele Moimira Papalescua.

Pořadatelská: Josef Kyněra (Sound44)

redakce 21.05.2019

První klubovou noc pořádali Sound44 už před jedenadvaceti lety, své aktivity znovu vzkřísili na konci roku 2017.