Články / Rozhovory

Ette Enaka: Jedno místo v autě ještě máme...

Ette Enaka: Jedno místo v autě ještě máme...

Vojta Hněvkovský | Články / Rozhovory | 12.05.2017

Ette Enaka, tříčlenná kapela z Brna navazující na zaniklé De Mood, vydala na konci roku své první EP, Back to Square One. Nejen díky němu se dostala až do finále soutěže 1Band2Play, které se koná 24. 5. v pražském Klubu FAMU, kde zabojuje o možnost zahrát si na Colours of Ostrava. S Vítkem Chaloupeckým, bubeníkem Ette Enaka, si povídal Vojta Hněvkovský ze StreetCulture. Proč by se kapele do auta nevešel čtvrtý člen? Proč vznikl minilabel Happy Mutant? Co nejvíc ovlivňuje zvuk kapely? Tohle nebo i mnohem více v rozhovoru na mixcloudu StreetCulture.

Vaše kapela existuje přibližně rok a půl. Na konci minulého roku jste vydali první EP Back to Square One, které demonstruje svérázný a vyzrálý projev. Kde se vzal?
Hrajeme spolu od ledna 2016, ale všichni máme zkušenosti z dalších kapel. Nejvíc asi zpěvák a kytarista Aleš, který je známý z kapely De Mood. Když jsme se sešli u piva a založili kapelu, tak jsme si řekli, že tak nějak budeme pokračovat právě v tom, kde De Mood skončili. Oni hráli takový špinavý indie rock s trochou devadesátkového ema a postpunku a my v tom odkazu pokračujeme a nestydíme se za to. Já i basák Miloš jsme poslouchali De Mood už v šestnácti. Jinak já ještě momentálně hraju v Rutka Laskier.

Na nahrávkách občas slyším zdvojenou kytaru. Nechybí vám na koncertech? Nepřemýšlíte o čtvrtém členovi?
My to místo v autě pro čtvrtého člena máme, ale vozíme tam druhý kytarový aparát, což je skvělé a hrozně se mi to líbí. Má to ohromný vliv na zvuk kapely. Je barvitější a silnější.

Co samply nebo elektronické prvky?
Párkrát jsme o tom diskutovali, ale čím víc jsme diskutovali, tím víc jsme se utvrdili v tom, že nás baví ta pravá kytarová energie, i přes to, že máme spoustu oblíbených kapel, které se svezly s moderní synthpopovou a indierockovou vlnou.

V rámci soutěže 1BAND2PLAY můžete vyhrát distribuci vaší desky v rámci přílohy časopisu Full Moon, máte na ni vůbec materiál?
Chystáme nové EP. Tvoříme nové věci, rýsuje se to, něco chceme hrát už na letních festivalech.

Ty působíš okolo brněnské kytarové scény v minilabelu Happy Mutant, který mimo jiné vydal vaše EP. Kde vznikl nápad nebo potřeba mít vlastní label? Nebo komunitu?
Komunita je to, co utváří label. Skupina kámošů, která přerostla střední školu a v rámci hudby fungovala dál. V pětadvaceti jsme zjistili, že komunita už se nerozšiřuje, ale že naopak lidi ubývají a že od muziky odcházejí, což je přirozený. Tak jsme si s Pavlem Sikorou z Rutky Laskier, Lubou Chlumským z The Queues a dalšími řekli, že to budeme dělat dál v rámci Happy Mutant. Chceme obohacovat kulturní scénu na jižní Moravě. Děláme koncerty, nahráváme desky a děláme si sami cédéčka. Je to DIY komunita lidí, kterou baví dělat hudbu a věci okolo. S kapelou jsme potkali v zahraničí spoustu jiných kapel a lidí a byli na spoustě akcí. Tuhle zkušenost a inspiraci se snažíme s Happy Mutant přenést do našich aktivit.

Připadá mi, že poslední dva roky se brněnská nebo jihomoravská kytarová scéna rychle rozrůstá. Nebo se mi to jenom zdá?
Nikdy jsem o tom nepřemýšlel, ale asi jo. Momentálně je tu spoustu skvělých kapel. Na druhou stranu to může být jen období, které za pár let skončí.

Dokázal bys mi jako Pražákovi popsat rozdíl mezi pražskou a brněnskou klubovou scénou. Jak je těžké v Brně a okolí dělat koncerty?
Praha je víc byznys a peníze, což v Brně tak časté není. Když je pořadatel na nule, je spokojený. Je tu spoustu skvělých míst, kde děláme koncerty, a každý den je tu několik skvělých akcí. Akorát lidi o nich neví. Ale oni se naučí. Já chodím každý týden na jednu nebo dvě.

Pokračování poslouchejte tady:


Info

www.facebook.com/EtteEnaka
www.happymutant.bandcamp.com/album/ette-enaka-back-to-square-one

Live: 1Band2Play 2017: David Invalid + Ette Enaka + Silver Springs
24.05.2017 20:00 | Klub FAMU, Praha
www.facebook.com/events/999483690185980

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace