prof. Neutrino | Články / Recenze | 08.12.2022
Ruské anarcho-aktivistky Pussy Riot mají obdobnou strategii jako hackerská skupina Anonymous. Kdokoliv, kdo sdílí jejich cíle, se může vydávat za jejich člena/ku. Na rozdíl od striktně anonymních hackerů však mají i své mediální tváře. Nejexponovanější „mluvící hlavou“ je Nadya Tolokkoniková – mimo jiné autorka knihy Jak se dělá revoluce. Po dvou letech pobytu ve vězení na Sibiři za účast na protestní performanci proti Putinovi, se dnes věnuje především audiovizuální tvorbě za oceánem.
Poslední počinem pod její taktovkou je mixtape s názvem Matriarchy Now. Hodnotit hudbu Pussy Riot odděleně od jejich angažovaného aktivizmu ale nedává příliš smysl. Součástí plánu byla totiž i společná akce se spřízněnými americkými aktivistkami, s nimiž se vydaly do texaského Kapitolu rozvinout vlajku matriarchátu a přečíst svůj manifest, kritizující patriarchální nadvládu mužů. Genderovým a feministickým tématům se tak věnuje koncept celého alba.
Vše začalo vypuštěním animovaného klipu Punish, který satiricky uctil ženskou vaginu. Na něj navázal klip Hatefuck, kde se objevila spolu s Nadyou i americká „barbie“ zpěvačka Slayyyter. Na videu probíhá jakýsi satanský soft porno rituál, manifestující dominanci žen nad muži, kteří se před jejich obscénním majestátem oplzle plazí s prasečími rypáky. Dalším videem se stala i skladba Plastic, v níž se objeví i rapper iLoveMakonnen. Nadya se v něm naopak převtělila do role submisivní figuríny s lascivním hláskem.
V každé ze sedmi skladeb se objevuje jiný host, jenž obohacuje možná až příliš mainstreamově unifikovaný sound. Přestože se Pussy Riot vždy hlásily k punkové estetice, v jejich hudbě to znát není. Od přímočarého punku v počátcích, hip hopu a electro výbojům v pozdější letech se nakonec jejich sound přiblížil k nakažlivému hyperpopu, jež se dokáže vetřít pod kůži širokému publiku. Politické poselství, které je u Pussy Riot primární se tak může šířit daleko rychleji, než kdyby zůstalo skryto v přítmí undergroundu. Umění se tak stává nositelem ideologie, nikoliv jen estetickým artiklem.
V září se Pussy Riot, tentokrát v čele s Marijou Aljochiovou, po třech letech vrátily do Prahy. Výtěžek z vyprodaného koncertu byl věnován na obnovu dětské nemocnice na Ukrajině. Pussy Riot tak stále apelují na nutnost změny ruské politiky od putinovské mafiokracie směrem k větší svobodě a demokracii, na což poukazují od svého legendárního zjevení v Chrámu spasitele v Moskvě v roce 2012. Doufejme, že budou vyslyšeny.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.