Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.04.2021
Netflix produkuje návykové seriály, no Papierový dom od španielskeho tvorcu Álexa Pina sa už prvým vzhliadnutím odlišuje tromi špecifickými symbolmi – červenými overalmi, maskami so Salvadorom Dalím a vlastnou hymnou, piesňou odporu a antifašistického hnutia Bella Ciao. Napínavé dielo má za sebou štyri úspešné sezóny, piata, zároveň posledná séria vychádza tohto roku. Má vyjasniť otázku: vyhrá banda zlodejov pod taktovkou geniálneho Profesora, alebo polícia?
Tajomný a introvertný muž, ktorý sa dáva oslovovať Profesor (Álvaro Morte), predstavuje skupine kriminálnikov plán dokonalej krádeže, počas ktorej nebude nikto okrádaný. Súčasne vymenuváva striktné pravidlá – žiadne vzťahy, žiadne vraždy, a najmä žiadne mená. Lupiči sú pomenovaní podľa názvov miest, rozprávačkou príbehu je neskrotná Tokyo (Úrsula Corberó). No idea začína stroskotávať už v úvodných častiach. Počas lúpeže často zlyháva ľudský faktor, ovplyvnený a znásobený španielskym temperamentom. Dej sa vždy prepína do minulosti, kde Profesor ozrejmuje, ako danú situáciu vyriešiť, nech sa javí akokoľvek bezvýchodisková. A práve prešpekulovanosť detailov a neočakávanosť scén povyšuje Papierový dom na viac ako len obyčajné mapovanie lúpeže.
V dokumente Papierový dom: Fenomén tvorcovia priznávajú, že základnou esenciou seriálu je emočná stránka postáv, apelovanie na ich slabé miesta a skutočnosť, že aj vycvičení zlodeji tu veľakrát podliehajú vášniam, prekvapivým okolnostiam a boju s časom. Seriál je zámerne natočený tak, aby sa sympatizovalo so stranou tých zlých, pričom každý z nich postupne odkrýva vlastný príbeh, a tak sa z kriminálnikov stávajú humánne bytosti. To umocňujú chladní, vysokopostavení vyšetrovatelia a neznesiteľná postava rukojemníka Artura Romána (Enrique Arce), ktorý sa silou-mocou zo seba snaží vytvoriť hrdinu.
Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv. Pomáha tomu ľahko zapamätateľný výber znakov, kde červené oblečenie, symbol krvi, dravosti a agresie, ostro kontrastuje s temným prostredím a dotvára už tak dosť napätú atmosféru. Formujú sa situácie, kedy vlastne nie je zrejmé, či zlí sú naozaj zlými, a naopak, zdá sa, že nič nie je čierno-biele. Nasekané tempo deja a mrazivé kľúčové momenty v spojení s intenzívnym soundtrackom od Ivana M. Lacamara a Manela Santistebana postupne menia premyslenú lúpež na vojnu proti nastaveniu celého systému. A Papierový dom sa stáva zosobnením revolty voči iracionalite a skorumpovanosti vedenia štátu a spoločnosti.
Papierový dom
réžia: Jesús Colmenar, Miguel Ángel Vivas, Koldo Serra, Alejandro Bazzano, Alex Rodrigo, Javier Quintas, 2017-2021
web seriálu
foto © archiv Netflixu
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...