Články / Offtopic / / Movie/dox

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.04.2021

Netflix produkuje návykové seriály, no Papierový dom od španielskeho tvorcu Álexa Pina sa už prvým vzhliadnutím odlišuje tromi špecifickými symbolmi – červenými overalmi, maskami so Salvadorom Dalím a vlastnou hymnou, piesňou odporu a antifašistického hnutia Bella Ciao. Napínavé dielo má za sebou štyri úspešné sezóny, piata, zároveň posledná séria vychádza tohto roku. Má vyjasniť otázku: vyhrá banda zlodejov pod taktovkou geniálneho Profesora, alebo polícia?

Tajomný a introvertný muž, ktorý sa dáva oslovovať Profesor (Álvaro Morte), predstavuje skupine kriminálnikov plán dokonalej krádeže, počas ktorej nebude nikto okrádaný. Súčasne vymenuváva striktné pravidlá – žiadne vzťahy, žiadne vraždy, a najmä žiadne mená. Lupiči sú pomenovaní podľa názvov miest, rozprávačkou príbehu je neskrotná Tokyo (Úrsula Corberó). No idea začína stroskotávať už v úvodných častiach. Počas lúpeže často zlyháva ľudský faktor, ovplyvnený a znásobený španielskym temperamentom. Dej sa vždy prepína do minulosti, kde Profesor ozrejmuje, ako danú situáciu vyriešiť, nech sa javí akokoľvek bezvýchodisková. A práve prešpekulovanosť detailov a neočakávanosť scén povyšuje Papierový dom na viac ako len obyčajné mapovanie lúpeže.

V dokumente Papierový dom: Fenomén tvorcovia priznávajú, že základnou esenciou seriálu je emočná stránka postáv, apelovanie na ich slabé miesta a skutočnosť, že aj vycvičení zlodeji tu veľakrát podliehajú vášniam, prekvapivým okolnostiam a boju s časom. Seriál je zámerne natočený tak, aby sa sympatizovalo so stranou tých zlých, pričom každý z nich postupne odkrýva vlastný príbeh, a tak sa z kriminálnikov stávajú humánne bytosti. To umocňujú chladní, vysokopostavení vyšetrovatelia a neznesiteľná postava rukojemníka Artura Romána (Enrique Arce), ktorý sa silou-mocou zo seba snaží vytvoriť hrdinu.

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv. Pomáha tomu ľahko zapamätateľný výber znakov, kde červené oblečenie, symbol krvi, dravosti a agresie, ostro kontrastuje s temným prostredím a dotvára už tak dosť napätú atmosféru. Formujú sa situácie, kedy vlastne nie je zrejmé, či zlí sú naozaj zlými, a naopak, zdá sa, že nič nie je čierno-biele. Nasekané tempo deja a mrazivé kľúčové momenty v spojení s intenzívnym soundtrackom od Ivana M. Lacamara a Manela Santistebana postupne menia premyslenú lúpež na vojnu proti nastaveniu celého systému. A Papierový dom sa stáva zosobnením revolty voči iracionalite a skorumpovanosti vedenia štátu a spoločnosti.

Info

Papierový dom
réžia: Jesús Colmenar, Miguel Ángel Vivas, Koldo Serra, Alejandro Bazzano, Alex Rodrigo, Javier Quintas, 2017-2021
web seriálu

foto © archiv Netflixu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace