Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: soutěž jako gesto podpory

Festival krátkých filmů Praha: soutěž jako gesto podpory

jane doe | Články / Rozhovory | 14.01.2018

Oblíbené Shorty jsou zpět a letos ještě bohatší než dřív: česká soutěž, virtuální realita i novinka Davida O'Reillyho (titulní foto). S programovým ředitelem Karlem Spěšným jsme se bavili o tom, čím je letošní rok jiný – a silný.

Jaké ambice má Festival krátkých filmů Praha z hlediska české scény filmových přehlídek?
Předmětem našeho zájmu je trochu specifická část světové filmové tvorby, která se ve zdejších kinech nebo televizích moc často neobjevuje. Takže naší ambicí je poskytnout divákům unikátní možnost užít si tyhle jedinečné filmy a zároveň vybírat z nich ty, které jsou aktuálně úplně nejzajímavější.

Není omezení na krátký film pro dramaturgii festivalu příliš svazující?
Ještě bych doplnil, že se dobrovolně omezujeme na krátké hrané filmy. Stranou necháváme dokumenty a animaci, které se mohou objevit jen v programu Labo, v němž mohou diváci najít takové ty hybridní a experimentující formy. Svazující by bylo omezení tematické, teritoriální nebo žánrové. Ale protože jsme jinak otevření úplně všem formám přístupů a námětů, nemíváme pocit omezeného výběru. Spíš nám bývá líto, kolik zajímavých filmů se do programu nevešlo.

Jaká kritéria jsou tedy důležitá?
Teď to asi bude znít trochu divně, ale nejspíš bych to, co nás zajímá, a co hledáme, pojmenoval jako vypravěčskou inteligenci. S ní souvisí i vědomí faktu, že krátký formát funguje jinak než ten celovečerní, má jiná úskalí a jiné zbraně, s nimiž je třeba hrát. Není pro nás důležité, jestli má film zásadní téma, ale jestli nás dokáže zaujmout třeba pro naprostou banalitu. Baví nás, když má film svůj osobitý styl a nějaký vlastní svět. Baví nás takové ty „skutečné“ krátké filmy, které by vzhledem ke svému tématu nebo formě jako celovečerní buď ani vzniknout nemohly, nebo by se tak naředily, že by ztratily půvab.

Letos jste se kromě již tradiční mezinárodní soutěže rozhodli i pro soutěž českých krátkých filmů. Co vás k tomu vedlo?
Jedním z důvodů, proč tenhle festival vznikl, byla snaha ukázat českým začínajícím filmařům, že třeba než za několik let natočí svůj skvělý, zralý a dechberoucí celovečerák, můžou si v klidu tříbit svoji osobitost a vyzkoušet různé věci v krátkém filmu, s nímž třeba uspějí na festivalech a získají i nějaká ocenění. Což je nejen trénink, ale může jim to hodně pomoci při získávání peněz nebo koproducentů. Takže soutěž pro domácí tvůrce je míněna jako gesto podpory jejich tvorby. Prostě chceme, aby i u nás filmaři po škole točili filmy a snažili se na sobě pracovat. Nemám dojem, že by pro většinu z nich trocha tréninku a snaha najít nějaké originálnější formáty vyprávění byly vyloženě ztrátou času.


Hodně programových bloků si letos pohrává s moderními technologiemi, budoucností a virtuální realitou. Náhoda? Záměr?
Prostě žijeme v takovém světě a hodně krátkých filmů logicky pracuje s tématy souvisejícími s moderními technologiemi, jejich vlivem na naše životy, potenciálem a riziky. Některé si z nich utahují, jiné fabulují, co by nás mohlo potkat, a najdou se i takové, které třeba zkusily využít prostředí sociálních sítí nebo SMS zpráv k odvyprávění celých příběhů. Krátké filmy se k takovýmhle pokusům a hrám hodí úplně ideálně. Tak jsme se letos rozhodli dát dohromady ty nejzajímavější z poslední doby a vytvořit tyhle programy.

A co se týká naší nové programové sekce věnované projektům pracujícím s koncepty virtuální a augmentované reality, evidentně jsem se dostali do fáze, kdy možnosti technologie dozrály do té míry, že začaly být relevantní formou pro filmaře a audiovizuální umělce, aby vytvořili něco úplně nového, co se vymyká všemu, co zatím známe. A i tady opět platí, že krátkometrážní formát je pro hledání a zkoušení ideální. Tahle sekce kupodivu není taková avantgarda, jak by se možná mohlo zdát. Svoje VR programy už mají i docela „kamenné“ festivaly jako Cannes nebo Benátky. Takže jen držíme krok a chceme zprostředkovat, co zajímavého se ve světě děje a co by měli začít brát vážně diváci i filmaři.

U jakého filmu nebo bloku filmů jste nejvíce hrdí, že ho budete moci představit?
Nevím, co říct dřív a chtěl bych zmínit vlastně každý z programů, protože to tak vážně je. Ale budiž. Určitě je třeba v mezinárodní soutěži hned několik filmů, do kterých jsme se úplně zamilovali a u některých nám trvalo docela i dlouho než jsme je získali. Za všechny můžu jmenovat třeba A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu nebo Muž, který spadl z nebe. A pak samozřejmě náš VR program, který byl pro nás samotné naprosté zjevení a dal nám hrozně moc zabrat.

Co třeba klipy a reklamy?
Hodně se prosazuje trend „kreativních obsahů“, vlastně autorských krátkých filmů, jež nahrazují klasické reklamy. Dokonalým příkladem je třeba Wes Anderson, jehož krátké filmy pro značky jsou stejně skvělé, autorské a překvapující jako jeho standardní volná tvorba. Podobným směrem důrazu na kreativitu se vydala i dnes jedna z nejoceňovanějších a nejproslulejších produkčních společností na světě, londýnská Stink Films, pro niž pracuje třeba Ivan Zachariáš. To je ostatně další program, na který jsme moc hrdí. A co je možná nejzajímavější, tuhle společnost založil před dvaceti lety Čech Daniel Bermann. Ten bude projekci ve Velkém sále Světozoru také uvádět a komentovat, na což se moc těším.

Info

13. Festival krátkých filmů Praha
17. - 21. ledna 2018
kina Světozor, Pilotů, Aero a Bio Oko
Prague Shorts

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova 21.02.2024

Stál za vznikem kolektivu Unizone a také spoluorganizuje akce Addict s NobodyListen. Nedávnou novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace