keša | Články / Reporty | 31.07.2013
Cyklus Film a živá hudba je na LFŠ v Uherském Hradišti neuvěřitelně pestrý. Otázkou je, do jaké míry to má na svědomí dramaturgie této sekce a do jaké samotné uchopení snímku hudebníky. Dramaturgie skvělá, to bez debat. Vac da Hawk a Karel Mojžíš alias Vašek Havelka a Bonus předem přiznali, že půjde o dark ambient, ale stejně každý čekal, čím překvapí. V sále bylo plno, do posledního místa.
Téma Pabstova filmu Pandořina skříňka z roku 1929 je jasné. Když se skříňka otevře, vyvalí se zhoubný dar otevřeného zla. Jediné, co na dně zbývá, je naděje. A tak je to i u hlavní postavy filmu, kterou ztvárnila Louise Brooksová. Ač nevědomky, pomalu skříňku otevírá a tragický sled událostí nabírá na tempu.
Muzikanti to pojali ambientně a temně. Ten film taky tak černý byl. Na začátku, kdy nás režisér v podstatě jen seznamuje s hlavními postavami, kdy se scény rychle mění, až se v tom malinko ztrácím, to hrajou černě. Pořád po svém, nesleví nic. Přemýšlím, jestli se to vůbec hodí, ale pořád mám naději. První vražda a skříňka se otevírá, film přitvrzuje a pomalu vtahuje do děje. Kluci pořád postejnu. Občas se objeví Vaškova zdelayovaná kytara, nehraje melodie, jen doplňuje Bonusovy plochy a z celkového soundu ani atmosféry doprovodu nevyčnívá. Další zápletka a hrdinové si už pozvolna kopou hrob. Dynamika zvuků a ruchu nabývá na důležitosti, zvuk sílí. Temnoty se vyrovnávají. Zase uvažuju, jestli se to sem hodí. Nepochybuju, že dost improvizují, ale i o tom to je. Kuplířství a hazard, nekalá hra. Nevím, kde je ta avizovaná naděje, není vidět ani slyšet.
Noir feeling a náznak nedokončených melodií tentokrát nevisí u plátna, ale hraje někde opodál, k jinému filmu, který bych rád viděl. Přemýšlím o nějakém s dlouhými záběry, zpustošenou krajinou nebo v industriálních prostorách. Taková Kubrickova Pandořina odysea, to by bylo něco, panečku!
Letní filmová škola 2013
Film a živá hudba: Pandořina skříňka (hudební doprovod: Vac da Hawk & Karel Mojžíš)
30. 7. 2013, Slovácké divadlo, Uherské Hradiště
foto © Marek Malůšek
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.