redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 08.06.2023
Kafka Band se chystají uzavřít trilogii alb inspirovaných dílem spisovatele Franze Kafky. První singl z nové nahrávky kapely se jmenuje Shame - Stud.
redakce 08.06.2023
Kovacs našla vlastní pevnou půdu pod nohami a kreativní svobodu. A má zcela pod kontrolou vše od skládání hudby, přes kostýmy, po podobu stage i výrazné masky.
redakce 08.06.2023
Písně stvořené během pandemie s sebou nesou úzkosti té doby, současně ale popisují potřebu naděje.
redakce 07.06.2023
Postapokalyptický okultismus se sráží s obrazy ze zaprášených koutů rozbitých mozků a vytváří tak něco temně hlubokého a upřímně rozsekaného.
redakce 07.06.2023
Kategorii alb či jednotlivé žánrově profilované sekce dále ovládl částečný, ale atmosféricky působivý návrat k černému kovu v podání Heiden.
redakce 07.06.2023
Skvělou zprávou je, že v programu letošního Szigetu najdeme vedle světových hvězd jako Billie Eilish nebo David Guetta i zástupce česko-slovenské scény.
komerční článek 07.06.2023
Hudební sezóna je před námi a že se letos opravdu můžeme těšit na řadu koncertů i festivalů.
redakce 06.06.2023
Vystupující budou postupně oznamováni, první jméno z line-upu bude zveřejněno 11. června.
redakce 06.06.2023
Hudobný projekt Echinacea mapuje posledné tri roky umelcovho života, od vydania jeho posledného albumu v roku 2020 až po súčasnosť.
redakce 06.06.2023
Břeh, to je nový jednodenní hudební festival z produkce ostravského kulturního centra Provoz.