redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 12.09.2024
Ide o prvý zverejnený singel po šiestich rokoch, kapela k nemu natočila video na bratislavskej Miletičke.
redakce 12.09.2024
V rámci Le Guess Who? se také představí umělci zapojení do zvukové rezidence Sounds of Places, která se soustředí na sonické aspekty a estetiku místa.
redakce 12.09.2024
Bourání žánrů, fenomény a nárazy beatů do syntetických stěn. Třetí ročník koncertní série Pulz v Paláci Akropolis jede dál
redakce 11.09.2024
Chomutovský rodák Jiří Bulis proslul především svou písňovou tvorbou a hudbou k divadelním inscenacím alternativní scény.
redakce 11.09.2024
Deska Atlas odbočuje směrem k akustické instrumentaci, ambientnímu jazzu, sofistikované modální harmonii a melasovým dronujícím plochám.
redakce 11.09.2024
Započítáme-li i jarní „předfestivalový“ koncert stoupající kytarové hvězdy Giacomma Turry, je připraveno celkem třináct večerů.
redakce 10.09.2024
Kapela je charakteristická grunge-popovým zvukom, ktorého komplexnosť dopĺňajú gitary odkazujúce na post-punk osemdesiatych rokov.
redakce 10.09.2024
Letos se Ciocia spojila s kolektivem Estrogun a Praha se tak může těšit na rozmanitý line-up složený z východoevropských vystupujících a DJs, kteří promění Underdogs na barevnou party.
redakce 10.09.2024
Benefiční festival BEZDfest24 chce být navzdory závažnosti tématu plný radosti a porozumění.
redakce 09.09.2024
Esencí Hiki Joki je jen tak být a nechat se nést tím, co se vám zrovna omotá kolem ručníku.