redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 10.08.2022
V Say What You Wanna Say Page Turners prozkoumávají zejména téma duševního zdraví – hlavním motivem písničky je touha po osvobození se od úzkosti.
redakce 10.08.2022
„Koncerty, které si sami pořádáme, pro nás mají speciální atmosféru a večer má pak trošku spiklenecké kouzlo," říkají něco něco před hraním v Café V lese.
redakce 10.08.2022
Milovníci mathrockových rytmů a anglického bláta se mohou těšit na Lightning Bolt, A. A. Williams, Emmu Ruth Rundle, Mono, Zeal and Ardor, Godlfesh, Amenra a další.
redakce 09.08.2022
Letos se na devíti hlavních scénách a v dalších zónách představí přes 200 umělců z celého světa.
redakce 09.08.2022
Na festivalu se předství mimojiné ghansko-nigerijská zpěvačka Adomaa, keňská popová hvězda Kabeaushé a nigerijská rapperka MC Aunty Rayzor.
redakce 09.08.2022
Visiteur, duo ze Stockholmu, které nedávno vydalo debut Arrival, se vyznačuje neodolatelně energetickými show.
redakce 08.08.2022
Aiko přichází s novým zvukem. Je mnohem temnější, v závěru písně až strašidelný.
redakce 08.08.2022
Nově přináší Vzlet také nadžánrovou dramaturgickou linku současné hudby, jejíž letní prolog zahájí právě Vladivojna La Chia a David Pomahač.
redakce 08.08.2022
Na nové desce Selah Sue poprvé podrobně prozkoumává vlastní slabiny i silné stránky, nechává je, ať se střetávají a soupeří o pozornost.
redakce 07.08.2022
Polské drama Strachy v nás z prostředí katolického venkova, diskuze o asexualitě nebo pubquiz. Mezipatra přinášejí na Prague Pride bohatý doprovodný program.