redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 07.02.2023
Desítka skladeb v češtině a slovenštině nese jméno jedné z Valar ze světa J. R. R. Tolkiena.
redakce 06.02.2023
O titulním tématu únorového čísla nebylo nejmenších pochyb, Full Moon #142 věnovaný Johnu Caleovi vychází v pondělí 6. února.
redakce 06.02.2023
Textově vycházela ze světa, do kterého má tendenci utíkat v období pochmurných lednových dnů.
redakce 06.02.2023
Jejich temně melancholická hudba stojí na klidných pasážích i divokosti vyjádřené punkovými riffy, které dohromady spojuje svůdný hlas zpěvačky Rachel Davies.
redakce 05.02.2023
Out For Stimuli nabízí čtvrthodinu dynamického a rytmického bedroom popu, ve kterém se odráží vliv dream popu, shoegaze a synth popu.
redakce 05.02.2023
Festival kurátorsky zajišťují Brueder Selke a instrumentální skladatelé Sebastian a Daniel Selkeovi, působící také jako oceňované duo Ceeys.
redakce 04.02.2023
Hranice mezi popem a avantgardní hudbou Yves Tumor pokouší od samého začátku.
redakce 03.02.2023
V poradí štvrtý album Nylon Union prináša 12 art popových skladieb, ktoré sú založené na silných melódiách zasadených do harmonicky vybrúsených podkladov.
redakce 03.02.2023
Song složil frontman Thomas Lichtag společně s finským producentem Lassem Piirainenem a slovenským umělcem Fvlcrvmem.
redakce 03.02.2023
V programe festivalu nebudú chýbať ani výrazné gitarové kapely, medzi ktoré patrí poľská postpunková kapela Izzy and the Black Trees.