Články

Full Moon 10: Editorské tipy Jiřího Špičáka

Full Moon 10: Editorské tipy Jiřího Špičáka

redakce | Články | 29.04.2020

Jiří Špičák dělá editora Full Moonu něco přes rok, výběr tak měl o něco snazší. "Když jsem dostal za úkol vybrat tři články za dobu, co v časopise pracuju, o jednom jsem měl hned jasno," říká a ze svého editorského archivu vybírá text o pětadvacátém výročí desky Live Through This od kapely Hole. "Aneta Martínková dovedla ten článek zaplnit informacemi, ale zároveň mu dala velmi osobní hranu. A přiblížila zkušenost z dospívání, kterou nikdo z nás editorů nemá, protože je hodně podmíněná tím, jakým způsobem vyrůstá žena a jakým způsobem vyrůstá muž."

Dál Jirka doporučuje vrátit se k rozhovoru Jonáše Kucharského s britským hudebníkem Richardem Dawsonem. "Tady v tom textu se taky povedlo něco, co mám hodně rád. Jonáš má Dawsona naposlouchaného od začátku do konce, ví o něm úplně všechno, jeho tvorbu zná skrz naskrz. A z rozhovoru je tak velmi cítit láska k hudbě a tématu, přesto to ale nepřebíjí sdělení. Jonáš tohle umí vybalancovat a neříká, že Richard Dawson je nejlepší na světě, že byste neměli poslouchat nic jiného." Svůj výběr uzavírá textem z čísla věnovaného The Beatles, které máme ještě v živé paměti. "To, co napsal Karel Veselý o Beatles a elektronické hudbě, o jejich spojení s hudbou Karlheinze Stockhausena, šedesátkovou avantgardou a páskovými experimenty, jsou věci, který jsem aspoň já v češtině ještě nikde nečetl. A to je přesně to, co jsme chtěli, takže rozhodně doporučuju."

Full Moon 10: Říkala si o to hezky? Dvacet pět let desky Live Through This od Hole

Druhé album grungeové skupiny Hole na začátku dubna slaví kulaté výročí pětadvacet let. Skandály, mýty a vášně obklopující manželství jejich frontwoman Courtney Love a Kurta Cobaina zaplaťpámbů zajímají méně a méně lidí. A konečně je možné se soustředit hlavně na to, co deska vlastně říká. (čtěte dále)

Full Moon 10: Strach jako jediná racionální reakce. Rozhovor Richard Dawson (uk)

"Chvilku vydrž, musím vyjít z baráku, mám v tu hrozně blbej signál. Jo a kdyžtak se nelekej, kdybych někoho občas pozdravil, udělám si s tebou takovou malou procházku," říká mi do telefonu přátelským hlasem Richard Dawson. O pár minut později ho ze zamyšleného proudu slov vytrhává první žoviální pozdrav jednoho ze sousedů. Celý náš rozhovor tak získává surreálný podtón. Nedokážu totiž úplně uvěřit tomu, že mluvím s tím samým člověkem, který mi před pár lety kvílel do ucha rozvleklý příběh, ve kterém se míchají vzpomínky na úrazy z dětství s vyprávěním o spolužácích souložících s učitelkami. Ten, se kterým jsem se procházel britskými vřesovišti kolem roku 500 a který mě spolu se svou kapelou Hen Ogledd zmenšil na mikroskopickou úroveň a provedl tajemným světem mezi molekulami. (čtěte dále)

Full Moon 10: Jak nahrát LSD. Téma Beatles a elektronická hudba

Jaká je nejzáhadnější skladba z diskografie Beatles? Ta, kterou si nemůžeme nikde poslechnout a vše, co o ní víme, pochází z vyprávění a historek hrstky šťastlivců, kteří jí skutečně slyšeli. Pásku s bezmála čtrnáctiminutovou avantgardní kompozicí Carnival of Light, kterou Beatles nahráli v lednu 1967, má ve svém vlastnictví Paul McCartney a moc neví, co si s ní počít. A přitom to byl do jisté míry milník v jejich kariéře, která od tohoto momentu nabrala úplně novou cestu. Mohl by to být pomník odvaze liverpoolského kvarteta vykročit do světa experimentální elektronické hudby, která v následujících dekádách způsobila v populární hudbě revoluci. Beatles byli u toho jako první, ale dnes se za to možná trochu stydí. (čtěte dále)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pořadatelská: Martina Lesner (United Islands of Prague)

redakce 18.04.2024

Položili jsme několik otázek hledačce nových talentů, bookerce a dramaturgyni festivalů.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Kam na rajz s Michalem Berezňákem (Sharpe)

redakce 16.04.2024

Jarní Sharpe, chorvatský INmusic festival, Taylor Swift v Londýně. Na jaké akce nás pozve vášnivý koncertní a festivalový manažer?

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Vstupní prohlídka: Marcel Gidote’s Holy Crab

redakce 10.04.2024

Loni se jim toho povedlo hodně: v březnu vydali album Farm Alarm, pak dva singly, první evropskou tour a k tomu vydávají soundtrack k počítačové hře.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace