Články / Rozhovory

Full Moon 10: Říkala si o to hezky? Dvacet pět let desky Live Through This od Hole

Full Moon 10: Říkala si o to hezky? Dvacet pět let desky Live Through This od Hole

Aneta Martínková | Články / Rozhovory | 29.04.2020

Druhé album grungeové skupiny Hole na začátku dubna slaví kulaté výročí pětadvacet let. Skandály, mýty a vášně obklopující manželství jejich frontwoman Courtney Love a Kurta Cobaina zaplaťpámbů zajímají méně a méně lidí. A konečně je možné se soustředit hlavně na to, co deska vlastně říká.

Live Through This mi někdy na střední ukázal kamarád a vzápětí se propracovala mezi teenagerské srdcovky. Vrátila jsem se k ní asi před rokem. Jak společností silně zarezonovala témata spojená s kampaní #MeToo, nešlo si na popěvky z přes dvě dekády starého alba nevzpomenout: "Říkala si o to? Říkala si o to hezky?"

Na feministických webech, ale i v akademických textech je dneska možné najít hromady pojednání zabývajících se výkladem textů z Live Through This. A jde o opravdu hutný materiál. "Mám oči panenky, ústa panenky, nohy panenky," vyjmenovává Love v skladbě Doll Parts a naráží na tendenci vnímat ženu ne jako celek, ale spíš jako části jejího těla. V písni Jennifer´s Body inspirované reálným případem znásilnění z roku 1977 zase přesvědčuje útočník svoji oběť: ,,Jsem tvůj milenec, jsem tvůj přítel," a Love tak připomíná fakt, že v případech sexuálního zneužívání se dotyční velmi často dobře znají. Násilí páchané na ženách je na nahrávce tématem více texů, třeba i ve zmíněné Asking For It. Ta byla reakcí na tragický stage diving při prvním koncertě společného turné Hole a Mudhoney v roce 1991. Publikum ve skotském Glasgow podle Love úplně zešílelo, lidé z ní strhali šaty a osahávali ji na intimních partiích. A zpěvačka se ptala:,,Říkala jsem si snad o to?"

Deska na mě ale velmi silně fungovala i bez znalostí kontextu, úplně sama o sobě. Courtney Love společně s dalšími devadesátkovými hrdinkami představovala něco, co mě hypnoticky přitahovalo ještě před tím, než jsem možná tušila, co to vlastně feminismus je. Jejich klipy tvořily svět, do kterého jsem utíkala pro věci, co mi zoufale chyběly - pro sebevědomí nebo suverenitu. Jako teenagerku, co se styděla si v letních třicítkách sundat punčocháče, mi youtubová videa sebevědomé frontmanky s nohou typicky opřenou o odposlech neuvěřitelně imponovala. A hlavně pomáhala. Středoškolští rockeři v mém okolí se v té době chtěli přiblížit mainstreamu tím, že se do podomácku natočených videoklipů snažili zakomponovat co nejvíc polonahých holek a další mačistické fantazie. Což mi přišlo padlé na hlavu už tehdy a tvorba vrstevníků jako by se člověka dotýkala ještě o něco víc než ta od hvězd z hitparád. Ačkoliv jsem textům na Live Through This třeba nerozuměla do detailu, měla jsem pocit jako by mi Courtney říkala, že nejsem úplně vadná, když se v takovém prostředí cítím nepatřičně. A i když jsem v životě nedovedla zařvat tak jako ona, se sluchátky v uších jsem vůči nesmyslnosti okolo sebe aspoň vnitřně zvedla prostředníček. Pro někoho, kdo dospíval v době, kdy prsa v reklamě prodávala snad i mýdlo, byly její ironické poznámky zesměšňující kult ženské krásy alespoň chvilkovou útěchou od neustálého přemýšlení nad vlastní neforemností ve světě dokonalých křivek.

Až doba několik let poté jako by konečně našla termíny, kterými lze sílu téhle desky popsat. A cesta k tomu byla trnitá. Album vyšlo přesně sedm dní po smrti miláčka generace, frontmana kapely Nirvana a konečně manžela Courtney Love, Kurta Cobaina. V době, ve které měli fanoušci celebrity za téměř nadpřirozené bytosti, bylo nutné najít pro takovou tragédii viníka a velká část fanouškovské základny ukázala právě na hudebníkovu manželku. Live Through This, která měla být trhákem navazujícím na komerční úspěch podstatně undergroundovějšího debutu Pretty On The Inside tak poměrně zapadla a Love nabyla mediální obraz pološílené vdovy po rockovém velikánovi. A nejen to. V archivu hudebních časopisů mám dodnes speciální vydání českého magazínu Filter z roku 2006 věnované nedožitým třicátým devátým narozeninám Kurta Cobaina. I celých dvanáct let po tragické události je v něm čtyřstrana zabývající se populární konspirační teorií o tom, že se hudebník nezabil sám, ale že za tím ve skutečnosti stojí jeho žena. Kurt a Courtney, chemtrails rock´n´rollu.

Courtney Love bulvární média často přirovnávala k Yoko Ono. ,,Nikdy jsem neseděla na zkouškách kapely svého muže," razantně srovnání vyvracela Love a přidávala historky o tom, jak Cobainovi omlátila o hlavu box set s písněmi Yoko, který jí věnoval v těhotenství. I tak ale obě dvě hudebnice novináři zredukovali nejdřív na otravné groupie, později na vdovy po rockových legendách. A oběma veřejnost odmítla odpustit, že se nestaly jenom nevýraznou společnicí po boku velké hvězdy. O Love se v perexech téměř nemluvilo jinak než jako o skandalistce, narkomance nebo provokatérce. V interview v devadesátém pátém roce jí televizní moderátorka nutila vysvětlovat, jak může už rok po smrti manžela jet k desce Live Through This turné, tak dlouho, dokud neskončila v slzách. A za pravdu dostávala jen ve výjimečných případech. Výjimečných ale zásadních. Právě po odhalení skandálu okolo delikátních vyjednávacích praktik supermocného filmového producenta Harveyho Weinsteina sociální sítě obletěla část jejího rozhovoru pro Comedy Central z roku 2005. Na otázku "Co byste poradila mladé dívce, která zkouší štěstí v Hollywoodu?" tady Love odpovídá: "Až tě bude Harvey Weinstein zvát na soukromou party v hotelu Four Seasons, nechoď."

A konečně se dostalo prostoru i hlasům, které o Love mluví jako o jedné z nejméně doceněných umělkyň svojí generace. Redaktorka Sasha Geffen z hudebního serveru Pitchfork desce Live Through This v jedné ze série retro recenzí udělila rovnou plný počet bodů a rozepsala se o tom, na kolik nepochopení v době svého vydání narazila. Text byl podle serveru jedním z nejčtenějších v téhle kategorii. A je to dobře. Po letech se dozvídám, kolik holek v mém okolí se v době, kterou jsem prožívala s Hole v uších, tajně sebepoškozovalo nebo trpělo poruchami příjmu potravy. A jsem ráda, že dnešním středoškolačkám z předních příček hitparád zpívá třeba Ariana Grande o tom, že bůh je žena, a Beyoncé ze stránek populárního Vogue mluví o tom, že drasticky hubnout po porodu je úplná kravina. Díky diskuzi o duševním zdraví muzikantů se jejich deprese nefetišizují jako nějaké romantické prokletí a hudební svět mi přijde o dost zdravější. Při příležitosti pětadvacátého výročí dubnových událostí z grungeového světa roku 1994 by se mělo připomínat především, že Courtney Love byla jednou z těch, které těmhle změnám prošlapaly v mainstreamu cestu.

Info

Tento text vyšel v magazínu Full Moon #96 v dubnu 2019.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Dan Bejar (Destroyer): V tu chvíli to poznáš

Jakub Peřina 06.01.2021

"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…

Lukáš Heczko (Lodičky Dokořán): Válčíme s předsudky vůči Karviné

Golden Schwarz 18.12.2020

Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?

Miloš Hroch, Karel Veselý: Nechceme ghetto, kde se bavíme pořád ve stejné sestavě

Libor Staněk 15.12.2020

Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.

Bare Escape: Měli bychom chodit do ulic nadávat

Nela Bártová 14.12.2020

Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.

Full Moon 10: Šéfredaktorské tipy Michala Pařízka

redakce 10.12.2020

Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.