Články / Profily/retro

Full Moon Stage 2018: Jane Weaver

Full Moon Stage 2018: Jane Weaver

redakce | Články / Profily/retro | 24.04.2018

Anglická zpěvačka a hudebnice Jane Weaver prožila se skupinou Kill Laura začátkem devadesátých let pověstných patnáct minut slávy, tlak tvrdé mašinérie showbyznysu ale čtveřice dvacátníků nakonec neustála. O to větší satisfakce musela přijít loni, když se její album Modern Kosmology stalo jednou z nejoceňovanějších nahrávek (nejen) na britských ostrovech. Od grunge v podání Kill Laura se Jane Weaver přes několik sólových alb ve znamení více méně tradičního anglického folku vrátila obloukem k mohutnějšímu zvuku – Modern Kosmology, podobně jako předchozí kolekce The Silver Globe, poutají pozornost neskrývanou láskou ke space rocku, hutným klávesovým plochám, klasickému sci-fi a obskurním soundtrackům. České publikum může jen těšit, že mezi vůbec nejoblíbenější alba anglické autorky patří soundtracky k filmům Malá mořská víla nebo Valerie a týden divů.


"Tam, kde jsem vyrůstala, byl velice rozšířený chemický a farmaceutický průmysl, v okolí bylo hodně velkých divných továren, ze kterých neustále vycházel zvláštní zápach a v noci se rozblikaly spoustou tajuplných světel. Dodnes miluju obrazy nočního velkoměsta, snímky jako Blade Runner," říká Jane Weaver v rozhovoru pro Full Moon na otázku, kde se vzala fascinace sci-fi a vesmírnými obrazy vůbec. Náruživá hudební fanynka má také v oblibě německé skupiny jako Can nebo Kraftwerk, v žánru kosmische musik ostatně našla základ pro současný mohutný zvuk své kapely, který může místy působit obskurně nebo staromilsky, ale ve skutečnosti je velice svěží a v rámci nečekaných retro zákrutů, které hudební scéna nutně absolvuje, vlastně moderní. Jane Weaver vlivy minulosti nijak nepopírá, naopak je považuje za zcela přirozené: "Myslím, že to tak dělá hodně lidí – ohlížíme se nazpět, abychom mohli jít kupředu."


"Futuristickou diskotéku střídají atmosférické plochy a psychedelické výjevy plné barevných létajících motýlů, barevné částice evokující obrazy Hilmy af Klint se smršťují a znovu rozpínají, vy koukáte na třpytivé noční nebe ze své naleštěné rakety a přemýšlíte, jaký smysl celé to lidské pinožení má. Leckomu přijde přemýšlení o marnosti ukryté v týdny trvajícím procesu nakvétání rozložité magnólie, aby po jedné mrazivé noci bylo po všem, jako ztráta času. Možná je to ale naopak." Citát z recenze Veroniky Miksové na album Modern Cosmology je stejně poetický jako přesný, noční vystoupení Jane Weaver může být bezpochyby jedním ze zásadních zážitků letošního ročníku.

Info

Jane Weaver
fb interpretky

Live: Colours of Ostrava 2018
18. - 21. 7. 2018
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hydra, fragmenty dokonalej anarchie

Mimi Filova 11.09.2020

Vo vzduchu sa vznášajú fragmenty bohémstva z minulého storočia, kedy to bolo útočisko umelcov vrátane Henryho Millera, neskôr Davida Gilmoura a Leonarda Cohena.

Full Moon 10: Kult Björk – Homogenic

Lenka Marie 02.07.2020

Já jen vím, že harakiri je správně seppuku a chutná mi senča, ale tohle nějak nehraje.

Pouťové obludárium Toma Waitse

Akana 07.06.2020

O tom, že je album Swordfishtrombones ve Waitsově kariéře zásadním předělem, není třeba dlouze diskutovat.

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.