Články / Profily/retro

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce | Články / Profily/retro | 12.04.2019

Často se říká, že hudební skupiny a interpreti ze zemí někdejšího východního bloku to mají v nelítostné konkurenci jmen angloamerické provenience složité, a bezpochyby na tom něco bude, o to výjimečnější je potom setkání s těmi, kteří se tím nenechali odradit. Estonská pětice Holy Motors debut Slow Sundown vydala loni u amerického labelu Wharf Cat a kolekce produkovaná Carsonem Coxem (zpěvák Merchandise nebo Death Index) sklidila obrovské uznání u tak respektovaných serverů jako Pitchfork, Noisey nebo The Quietus. „Kompaktní debut obsahuje dobře známé ozvěny shoegazu, country nebo surfu, tedy nic překvapivého nebo unikátního, jenže vše je podané s takovou mírou vášně, bezprostřednosti a suverenity, že to lze jen těžko pominout,” psal magazín Full Moon a skupina v čele s charismatickou zpěvačkou Eliann Tulve úspěch nahrávky podpořila úspěšnými evropskými turné či koncerty na festivalech SXSW nebo Eurosonic Noorderslag.

Holy Motors se dali dohromady v Tallinnu na sklonku roku 2012, kapelu zdobí nejen uvolněný hlas Tulve, ale zejména zasněná atmosféra skladeb. Členové skupiny hovoří o „pocitech z dlouhých nocí a krátkých dní, nespavosti a dalších věcech, které charakterizují to, co zažíváme a odkud pocházíme“. Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu, v textech o skupině se to jen hemží jmény jako Ennio Morricone nebo David Lynch a název, který si skupina vypůjčila z titulu kultovního filmu Leose Caraxe, filmové evokace jenom potvrzuje. První singl Heavenly Creatures vyšel na brooklynském labelu Wharf Cat v roce 2015, Holy Motors s ním pomáhal Ben Greenberg z věhlasných Uniform, kteří letos na Full Moon Stagi vystupují také. Debut skupina pod dohledem zmíněného Coxe zaznamenala během pouhých pěti dnů začátkem roku 2017 v newyorském studiu Kutch-1.

Album Slow Sundown snadno připomene noční jízdu opuštěnou krajinou, témata jako vykořenění, osamělost nebo melancholie se nabízejí samo sebou, což členové skupiny jenom potvrzují. „Obecně šťastných lidí je v Estonsku výrazná menšina,“ prozradil kytarista Lauri Raus v rozhovoru pro Full Moonu a skutečně – atmosféra Tallinnu, kde se temné uličky a podzemní chodby letitého Starého města setkávají s opulentními památníky z éry Sovětského svazu, se na jejich dramatické a místy snad i ponuré hudbě výrazně podepisuje. „Zažíváme zde spoustu melancholie,“ potvrdila Eliann Tulve. Holy Motors si na úspěch doma museli poměrně dlouho počkat, jak potvrzuje Raus: „Naše kapela nikoho nezajímala, ovšem pouze do doby, než vyšel článek na Pitchforku. Pak o nás najednou začali psát všichni, ale zatímco zahraniční servery hovořily o kapele, tak se u nás doma psalo o tom, že se o nás v zahraničí píše. Byly to takové zprávy o zprávách.“ Půlnoční vystoupení Holy Motors v areálu ostravských Vítkovic aspiruje na skutečně nezapomenutelný zážitek.

Info

Holy Motors
bandcamp kapely

Živě:
Colours of Ostrava 2019
17. – 20. 7. 2019 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.