Články / Profily/retro

Full Moon Stage 2019: Shilpa Ray

Full Moon Stage 2019: Shilpa Ray

waghiss666 | Články / Profily/retro | 08.04.2019

Energická americká zpěvačka s bengálskými kořeny a nakřáplým hlasem, který vám roztrhne srdce v půli. Holka od rány, co se nebojí zfackovat opilce ve vchodu špinavého newyorského baru a návštěvníky svých koncertů vítá třeba i přáním, že alespoň jeden z nich odejde domů pobouřen. Odžitá autentická výpověď z pozice za minimální mzdu. Nadrzlé charisma. To všechno je Shilpa Ray.

Začátky s tříčlennou kapelou Beat the Devil stály na kombinaci punk rocku s indickými hudebními postupy a krátce po vydání debutu roku 2006 se kapela rozpadla. Shilpa pak poskládala doprovodnou kapelu svérázně pokřtěnou Her Happy Hookers. V období mezi lety 2009 a 2012 začaly přicházet oslavné recenze na obě desky A Fish Hook an Open Eyes i Teenage and Torture, vydané nezávislým labelem Knitting Factory. Nešetřilo se srovnáváním s legendami éry slavného klubu CBGB a adorací osobitého hlasu zpěvačky. „Písně Shilpy Ray spojují garážový rock raných Blondie s psychobilly dusotem a krvežíznivou představivostí The Cramps a gotickou burleskou The Dresden Dolls,” psalo se tehdy, zatím jen v souhrnných soupiskách nadějných talentů.

Průlom měl teprve přijít. Sám Nick Cave vyhledal Shilpu Ray v obchodu s módou, kde tehdy pracovala, a přišel jí vysmeknout poklonu a nabídnout spolupráci. Bylo z toho první skutečně sólové EP It's All Self Fellatio, vydané u příležitosti turné s The Bad Seeds (i s pražskou podzimní zastávkou roku 2013). Plným halám vyhrávala nebojácně sama, bez kapely v zádech, jen s harmoniem, pozornost publika dokázala získat i tak. Album Last Year's Savage (2014) je postaveno na souhře harmonia se steel kytarou, nezvyklá instrumentace nutí k pozornějšímu poslechu. Divočinu nahradily chytré, podezřele hitové aranže.

„Shilpa je ne snad přímo optimistická, ale určitě méně depresivní, sarkasticky vtipná, dojemná a nemilosrdně mířící do černého při popisu často syrové reality nočního života, který odpozorovala během nekonečných nočních šicht door girl, chcete-li vyhazovačky, v proslulém baru Pianos. To vše je podáno jako pocta labyrintu hudebních stylů patřících k New Yorku jako černá káva k první ranní cigaretě. Zapomeňte na indické harmonium z předchozích desek. Ray nikdy nešlo snadno zaškatulkovat a její tvorba se nespoutaně přelévala z kategorie punk do blues, indie či punk rocku,” psal Full Moon v recenzi na její zatím poslední album Door Girl. Prořízlou pusou zpěvačky, co by radši odříkala abecedu, než aby ustoupila bigotnosti: „Dneska může být feministkou i roztleskávačka na střední škole. Podle mě nastanou určité změny, ale nebudou tak drastické, už jen z toho důvodu, že ženy mají ze své podstaty k silovým řešením odpor. A jasně, ještě dlouho nebudeme mít v USA prezidentku. Lidi v Americe fakt nemají rádi ženy.”

Info

Shilpa Ray
fb interpreta

Živě:
Colours of Ostrava 2019
17. – 20. 7. 2019 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost

Foto © Ebru Yildiz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.

Full Moon Stage 2019: Tęskno

redakce 09.04.2019

Fascinace jak komorní hudbou, tak skandinávským popem? Polský projekt Tęskno druhým jménem pro Full Moon Stage na Colours.