Články / Profily/retro

Full Moon Stage 2019: Tęskno

Full Moon Stage 2019: Tęskno

redakce | Články / Profily/retro | 09.04.2019

Když kultovní vydavatelství Play It Again Sam podepsalo projekt Tęskno, mohlo se to zdát ukvapené, vždyť polské duo za sebou nemělo žádnou dřívější nahrávku. Ovšem zpěvačka Joanna Longić a klavíristka Hanna Raniszewská ohromovaly každým koncertem. Často se psalo o podmanivých niterných výletech do lidské duše, téměř každý takový text končil tím, že se dotyčný autor nemůže dočkat alba. To vyšlo v závěru minulého roku, jmenovalo se Mi, obsahovalo dvanáct kompozic a odráželo jak fascinaci komorní hudbou, tak skandinávským popem.

„Album Mi se rafinovaně proplétá skrz minimalistické motivy, romantické rozpoložení, dreampopovou éteričnost a v několika velmi citlivě odměřených chvílích i elektronickou nepředvídatelnost. Vše pevně provázané jedinečným feelingem plným posmutnělé lyričnosti, stesku a těch nejsilnějších emocí, které vrcholí nikoli zvukovou gradací, ale právě jemnou energií, jakou je schopno vyprodukovat jedině malé komorní těleso,“ psal magazín Full Moon a nešetřil slovy uznání.

Na nahrávce podtrhuje romantickou atmosféru ještě doprovodný kvintet akustických nástrojů, ale naživo si Tęskno vystačí samy. Klávesy, housle a netradiční nástrojové techniky, elektronické smyčky a vokály vytvářejí pocit, že posloucháte velmi obsáhlou skupinu. Ostatně Longić s Raniszewskou spolupracovala už roku 2015 na projektu Bemine, který vydal půvabnou desku Organic Live, míchající důmyslná klavírní kompoziční schémata s dreampopovým zpěvem a Tęskno do jisté míry předznamenávající. Tedy kombinaci křehkého, zpěvného, ba něžného s přirozeně experimentálním.

„Společná deska Joanny Longić a Hanny Raniszewské nepůsobí prvoplánově nebo pateticky, což by se při kombinování jemného dívčího zpěvu v měkoučké polštině s klavírem a smyčci mohlo snadno stát. Přestože pojmenování projektu a alba Tęskno Mi v češtině znamená ‚smutním‛, není novinka zbytečně zjemnělá, ale hřejivá a konejšivá jako objetí či nostalgická vzpomínka, zaznívající někde daleko v hlavě,“ recenzoval albovou prvotinu Full Moon, který se jí nerozpakoval dát celých devadesát procent. Na Colours of Ostrava vystoupí Tęskno pouze ve dvou, ovšem k onomu pouze přidejte tučné uvozovky.

Info

Tęskno
fb interpreta

Živě:
Colours of Ostrava 2019
17. – 20. 7. 2019 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost

Foto © Karolina Konieczna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hydra, fragmenty dokonalej anarchie

Mimi Filova 11.09.2020

Vo vzduchu sa vznášajú fragmenty bohémstva z minulého storočia, kedy to bolo útočisko umelcov vrátane Henryho Millera, neskôr Davida Gilmoura a Leonarda Cohena.

Full Moon 10: Kult Björk – Homogenic

Lenka Marie 02.07.2020

Já jen vím, že harakiri je správně seppuku a chutná mi senča, ale tohle nějak nehraje.

Pouťové obludárium Toma Waitse

Akana 07.06.2020

O tom, že je album Swordfishtrombones ve Waitsově kariéře zásadním předělem, není třeba dlouze diskutovat.

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.