Články / Offtopic / / Image/vizuály

Fullface: Vysmátý ďábel na výstavě Mene Mene Tekel Upharsin

Fullface: Vysmátý ďábel na výstavě Mene Mene Tekel Upharsin

Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Image/vizuály | 30.12.2014

V neděli 4. ledna 2015 v Galerii Obecního domu v Opavě končí výjimečná výstava Mene Mene Tekel Upharsin. Věnuje se svérázné vizuální identitě zavedené, dnes již pětileté hudební party Bounce! Bounce!. Temná, krutě sarkastická a vtipná kolekce svébytných plakátů od řady českých i zahraničních výtvarníků a grafiků se v průběhu nového roku zjeví v několika městech po České republice. Ideální příležitost zrekapitulovat si, co vás na téhle netradiční exhibici čeká a nemine.

„Specifický temný vizuální styl byl vždy pevnou a neoddělitelnou součástí všech hudebních aktivit spojených s Kayem Buriánkem, ať už se jednalo o obaly jednotlivých desek kapely Sunshine, plakáty na turné nebo trička,“ píše v úvodním slově bravurně provedeného katalogu kurátor výstavy Jan Kunze (jeho grafickou úpravu si vzala na starosti Eva Dokoupilová) a dále doplňuje, že „v širším kontextu nejde pouze o originální kolekci vizuálů, nýbrž také o přístup, kdy ke každé akci vzniká zcela původní ‚piece‛.“

Buriánek se přitom na výstavě rovněž představuje jako autor řady plakátových kusů, s nimiž je pevně spjatá grafická čistota, exponovaný titul akce s výraznou typografií a především důraz na jediný motiv, který obvykle nechává zdvojovat. „Když se tak na to dívám, dochází mi, že Karel je vážně dobrej grafik,“ pronáší na vernisáži výstavy česká výtvarnice a spoluzakladatelka A.M. 180 collective Anežka Hošková. Sama je ostatně na výstavě zastoupená plakátem, který by obstál mezi jejími regulérními obrazy. Vypovídá o tom detailně propracované písmo v názvech jednotlivých kapel, organičnost tvarů i různorodé gotické a secesní symboly, jež z černobílého plakátu činí živelný emotivní kus vyžadující vaší soustředěnost.

Za pravdu Anežce Hoškové v jejím výroku o „dobrém grafikovi“ dává vtipné použití veškerých okultních symbolů, již typických potemnělých figur s kapucemi i proměnlivé logo B!B!, které kličkuje mezi expresivně pokřivenými formami, geometricky přesnými říznými tvary i metalově košatými monumenty. „Fascinuje mě ten strašnej jemnocit pro detail a zároveň elementární mystika, odkazy na okultismus, rituály, věci, co přitahujou a jde z nich trochu strach, vzbuzujou úsměv, a zároveň budí alespoň částečnej respekt. A v kontextu s něčím zdánlivě nesourodým dostávají tyhle aspekty úplně jinej rozměr. Není to jenom pitomá fashion,“ říká přímo Buriánek v našem starším rozhovoru o vizuální komunikaci Sunshine i B!B! (k přečtení zde). Je to právě on, kdo skrze důraz na mystiku (melancholický záběr na zrcadlící se útesy, jež se táhnou doprostřed širého moře) i vtipnou nadsázku (gotický kostel z Lega) ustanovuje ústřední vizuální atributy B!B!.

Blackmetalové karaoke
Po zhlédnutí jeho plakátového výběru míříte rovnou do indonéské Yogyakarty. Právě odtud pochází street-artisté a milovníci blackmetalového karaoke Ican Harem a Ahmad Oka. Zatímco Harem umí udeřit správně přímočarou duchařskou fotomontáží ducha Ku-klux-klanu s hutně prorostlým metalovým logem B!B!, Oka, dle trefných Buriánkových slov, akcentuje až chorobně propracovaný detail. Vyžívá se v přesně vyobrazených lebkách tvořících převrácený kříž i ve skvostném okřídleném logu B!B! a jeho práce mají v sobě velkou porci hororové vznešenosti. Ten pravý horor do výstavy nicméně vnáší všestranná litevská výtvarnice Shaltmira. Její sugestivní výjev ze sadistického kabaretu s deformovanými těly patří mezi to nejdrsnější, co výstava a katalog nabízejí. Obdobná razance nechybí ani českému maskovanému výtvarníkovi s nickem HYDE, jehož plakáty, v nichž operuje s ničením a skrýváním vlastního profilu, mají sílu zpražit vás mírou syrovosti a přesně mířené hrubosti.

Víc hudby do galerií
Ať už se před vámi obrací kříže, z dáli vás pozorují tajemné osoby v kápích nebo se na vás „jen“ šklebí pochroumané lebky, společným prvkem ucelené estetiky B!B! jsou nejrůznější temné motivy, jejichž chladná serióznost je ovšem vždy zlomena a odlehčena v rámci zdravé nadsázky. Jednotlivými počiny cloumají temné spodní proudy a dokážou tak vzbudit vaše obavy, nicméně stejně tak ponechávají dostatek místa pro váš úsměv. Putovní výstava Mene Mene Tekel Upharsin s sebou přináší dva zásadní významy. Jednak široké veřejnosti představuje čerstvou várku čtrnácti stylově příbuzných i různorodých, českých i zahraničních výtvarníků a grafiků, v dalším plánu by ovšem mohla posloužit také jako odrazový můstek pro další obdobně laděné přehlídky. Prokazuje totiž, že galerijním prostorám mohou i u nás vládnout vizuály spjaté s hudebními produkcemi či hudbou jako takovou. Jakmile před vámi v galerii visí plakáty k B!B!, prchavý dojem z jednorázového použití se rozplývá. Hektičnost ulic je pryč, máte možnost zastavit čas a věnovat jim svou koncentraci. A nechat je stát se trvalejšími.


Tři osobní esa výstavy
Luka Reveur: Popkulturní trefy do černého, přesné zásahy do srdcí milovníků tetování a komiksů. Levitující slečna má v sobě ikoničnost a poezii, krvelačný kněz zapadá do nálady vymítače ďábla a zrnitý výjev s dvěma osobami v kápích na horizontu s futuristickým růžovým logem působí jako plakát ke stylovému bijáku od Refna. Jasným vítězem je tu ovšem černobílá nádhera, které dominuje metalová retro dívka (sestřička, školačka?). Silný jednoduchý motiv, padnoucí typografie a především hutná atmosféra v jediném krátkém okamžiku. Úsměv na tváři, ale také intenzivní mrazení v zádech. Pro autora tohoto článku nejsilnější moment výstavy. Mimochodem, grafik a ilustrátor Lukáš položil základní stavební kameny pro výtečnou značku Grey Days a rozhovor s ním o jeho progresivní tvorbě si můžete přečíst tady.

Dávid Kurňavka: Hravé a stylově pestré práce, smysl pro vystižení celé řady nenápadných symbolů, které kolem sebe víří jako na oběžné dráze, aby se následně srazily a zhmotnily ve svébytném celku. Jeho detaily prošpikovaný obraz s rohatým ďáblem nese rysy fyzicky těžké, a přitom snově nadlehčené vize z komiksového Sandmana a jeho kus s vykuchaným černokněžnickým kaprem zase patří mezi ty nejvtipnější momenty výstavy. Mimochodem, řeč je o absolventovi multimediálních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Daniel Kurz: Pestrobarevné gejzíry grotesknosti, morbidity a sarkasmu. Zábavný komiksový hnus a další z Best of B!B! s obsesí pro detail. Jeho obraz s obráceným křížem, hlavami Kaye & Tuzexe, vyhřeznutýma plazícíma se očima a bůhvíčím ještě je krystalickou esencí všeho, co k výrazu B!B! už neodmyslitelně patří. Mimochodem, jeho opus s rohatým faunem působí jako ironická odpověď na True Detective.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Když klip, tak ze Zlína

redakce 16.02.2017

Zlínský Ateliér animované tvorby má v portfoliu klipy MidiLidi nebo Epy De Mye, nedávno k nim přibyla videa Beaty Hlavenkové. Rozhovor s nadějemi české animace.

Tomáš Motal: Komiksy dělám, abych je pak žil

redakce 17.12.2015

S frontmanem imperiálního gangu Schwarzprior Tomášem Motalem o popkulturním houbaření, o fetišizaci aut v jeho autorských komiksech, o nacistické estetice i...

Jakože pláču modrý slzy (Anežka Hošková)

redakce 09.11.2015

S výtvarnicí a promotérkou Anežkou Hoškovou o umění, které není pro každého, o Facebooku jako veřejném deníku, o cestě do Indie. A dalším.

Moimir Papalescu, technooptimista v cylindru

redakce 22.10.2015

Seriál o vizuálech. S elektronickým snílkem Moimirem Papalescu o Bowiem v roli Tesly, o napětí mezi vědou a náboženstvím nebo o genialitě Wellsovy Války světů.

Na odletu z reality, v uších Ghost Stories (Míla Fürstová)

redakce 14.05.2015

Další díl seriálu o vizuální kultuře hudební scény. S Mílou Fürstovou o práci na okřídleném obalu pro poslední desku Coldplay, o myšlenkách na únik z reality, o ženách s pistolemi...

Fullface: Hovory s Wild Tides: Part II

redakce 06.04.2015

S Kubou Kaifoszem z Wild Tides o nahrávání Sever Fashion, o metalu v logu i o tom, co se stane, když Přílivy za zvuků kostelních zvonů zaplaví Hell Camino.

Fullface: Marek Partyš nabízí surreal trip pro DVA

redakce 16.03.2015

Video pro skladbu Nipomo pojal jako surrealistickou koláž, která baví vtipem a vzdušností a ohromuje imaginativností i citem pro detail. Berlin Music Video Awards?

Nic nevyčnívá, nic není jen na efekt (Nikolas Petrlík)

redakce 23.02.2015

Čtrnáctý díl seriálu o vizuálech. S výhercem klání Cover Moon 2014, výtvarníkem Nikolasem Petrlíkem, o škatulkování, o míře autobiografičnosti i odvážných magazínech.

Fullface: Filmový narkoman Vít Hradil

redakce 09.02.2015

Další Fullface má na drátě jméno aktuální: V současné době se podílí na tvorbě televizní adaptace knižních Kmenů, za sebou už má videa pro Vladimira 518, Oriona i kompletní PSH.

Ne-image neexistuje, nejde ji nemít (Pavel Turek)

redakce 07.11.2014

S publicistou Pavlem Turkem o porozumění kultuře, o hudbě jako komplexním sdělení, o zrodu dandyho, pojmu Cool Britannia i snaze vzdálit se fanouškům.