Články / Reporty

Funk is not dead (SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter)

Funk is not dead (SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter)

Karolina Veselá | Články / Reporty | 04.05.2023

Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné, každopádně letošní line-up etablovaného festivalu JazzFestBrno ukázal hlavnímu městu, že má co dohánět. Dvacátý první ročník se může pochlubit dovezenými hvězdami jako Kurt Rosenwinkel, Tigran Hamasyan, John Scofield, Kurt Elling, Simon Phillips, Kronos Quartet nebo Diana Krall. I přes to, že se ještě všechny koncerty neodehrály, koncert Kurta Ellinga a Charlieho Huntera s projektem SuperBlue nastavil laťku tak vysoko, že ji rovnou můžeme nazývat nebem.

Prvním vystupujícím byl americký hudebník, baskytarista a zpěvák Chris Morrissey. Společně s kytaristou, saxofonistkou a bubeníkem dovezli nové skladby z EP Impact Winter Formal doplněny o ty ostatní ze čtyř vydaných desek. Řemeslně zahrané repetitivní rify a téměř studiově dokonalý zpěv s lyrickými texty Morriseye působily až hypnoticky.

Melancholickou atmosféru ve vteřině rozehnal první úder rytmičáku Marcuse Finnieho, který skladbou Sassy odstartoval druhou polovinu večera. Po pár taktech se z kouře vynořil chicagský rodák Kurt Elling a bez zbytečného čekání se k triu přidal svým zvučným a překvapivě nestárnoucím hlasem. Atmosféra se v mžiku změnila, teplota v sále stoupla a v sedícím publiku se to začalo hemžit drobnými pohyby.

Zmíněný Finnie a klávesista Kenny Banks Jr. na šňůře nahradili studiové hráče, hvězdy hiphopové scény Coreyho Fonvilla a DJe Harrisona z kapely Butcher Brown. Společně s virtuózním Charliem Hunterem, který díky kombinaci různých strun (nebo kytarového efektu?) zastával roli basáka i kytaristy, působili sehraně jako jeden organismus. Po celou dobu po sobě házeli pohledy, úšklebky i pokřiky a vyloženě si hraní užívali i přes to, že kvůli přesunu vstávali ve tři ráno.

Vždy elegantní Elling v padnoucím obleku doplňoval skladby o svůdný recitativ, jeho přirozené schopnosti entertainera nenechaly žádnou mezeru nezaplněnou. S naprostou lehkostí se pohyboval v rozsahu čtyř oktáv a přecházel od funkového rytmu přes swingující melodie, gospelové promluvy až k nekončícím rovným tónům. Během sól svých spoluhráčů sahal po tamburíně, energicky se pohupoval do rytmu nebo roztleskával publikum. Společně s Hunterem, který v puse žmoulal párátko a neztrácel svůj ukázkový hollywoodský úsměv, uzavřeli večer písni Raye Charlese Lonely Avenue, do které Elling zakomponoval improvizovanou hlasovou scénku. Ta publikum donutila k upřímnému smíchu a uzavřela večer druhým standing ovation.

Info

SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter (us) + Chris Morrissey (us)
2. 5. 2023 Sono Music Club, Brno

foto © Martin Zeman

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace