Články / Reporty

Future Gate Festival: Sci-fi v secesních kulisách

Future Gate Festival: Sci-fi v secesních kulisách

Jakub Kurnas | Články / Reporty | 02.03.2019

Modely robotů a kosmických korábů infiltrovaly zdobné prostory kina Lucerna: začal šestý ročník sci-fi festivalu Future Gate. Až do neděle bude v Praze uvádět nové i časem prověřené tituly vědeckofantastického žánru, v průběhu března pak zavítá putovní filmová přehlídka i do Brna, Plzně a Šumperku.

Ze čtveřice novinek vyčnívá srbský A.I. Rising, který na Future Gate přivezl režisér Lazar Bodroža. Hlavním tématem dramatu zasazeného do alternativní reality, ve které na Zemi zvítězil socialismus, jsou vztahy, mezi lidmi a roboty, mezi muži a ženami.

Kosmonaut Milutin je vyslán šířit severokorejskou stalinistickou ideologii do solárního systému Alfa Centauri. Nekonečný let ve zrezlé lodi plné chladných barev mu má zpříjemňovat androidka Nimani, která uposlechne jakýkoli astronautův příkaz. Film se nevyhýbá zjevnému: do role Nimani tvůrci obsadili pornoherečku Stoyu a v úvodu je androidka čistě sexuálním objektem. Izolovaný Milutin ale brzy začne toužit po opravdové lidské interakci – ne takové, kterou může stisknutím tlačítka usměrnit. Najde proto cestu, jak své společnici vymazat tu část jejího vědomí, pomocí které ji může ovládat, a ponechá jí svobodnou vůli založenou na zkušenostech, které získala během letu. Z Nimani tím vytvoří pokřivený odraz sebe sama a jejich vztah začne rychle nabývat podobu tragické, ale v ničem patetické lásky.

Za pouhých tři sta tisíc euro zvládli tvůrci natočit vizuálně propracované a interpretačně mnohovrstevnaté dílo. Severokorejská vláda si kupříkladu A.I. Rising vyložila jako chvályhodný propagandistický počin a pozvala si Bodrožu na tamější filmový festival. Charismatického režiséra, který během vřelé besedy s diváky nezapíral inspiraci díly jako Solaris, Blade Runner nebo Vesmírná odyssea, ale můžeme podezírat z hlubšího uměleckého záměru.

Future Gate Festival krom novinek promítá i sci-fi klasiky – v pátečním podvečeru se například promítala původní Godzilla. Rychlý průzkum moderátora v poloprázdném velkém sálu Lucerny ukázal, že patří mezi ty filmy, které každý zná, ale málokdo viděl. Nespočet adaptací a pokračování posunulo příběh podmořského monstra daleko od jeho prvotního vyznění. Padesátková Godzilla překvapila svojí temnotou a emotivností odkazů na atomovou zkázu Hirošimy a Nagasaki. Kontext filmu po projekci dal svým obsáhlým a poutavým půlhodinovým monologem filmový kritik Kamil Fila.

Secesní sci-fi festival má i o víkendu co nabídnout. Dnes Future Gate navštíví jeho hlavní hvězda Norman Lovett, představitel Hollyho z kultovního seriálu Červený trpaslík.

Info

Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

House (není) pro starý? (Ross from Friends)

redakce 18.05.2019

Outsider house plný drobných glitchů a neuhlazených samplů držel pevné tempo, zaťatý groove a hra s intenzitou ve skladbě Project Cybersyn...

Vražedné tempo (Anifilm 2019)

redakce 15.05.2019

Kino Světozor má pořád stejně specifické aroma, květnové počasí v Třeboni je pořád stejně matoucí a řada u asijského okýnka je pořád stejně dlouhá?

Donaufestival 2019: Co bylo nejvíc

redakce 09.05.2019

Donaufestival je pravidelně sázkou na kvalitní dramaturgii zasazenou do kulis historického rakouského městečka Kremže. Co bylo letos tím nejlepším? Nejen koncerty...

Tradice a progres, ruku v ruce (GoGo Penguin)

redakce 02.05.2019

Mrštné pianové kudrlinky v hravém songu Window přehazovaly otěže z jednoho nástroje na druhý, až se rozeběhly každý jinou cestou, stále však dokonale sehrané.

Pryč s hranicemi (Coilguns, Wrong, Or)

redakce 28.04.2019

Vlasatí řízci, těžkotonážní riffy a skučivá sóla, Wrong vrátili koncert do zajetých kolejí headbangingu a poga s jasným rozdělením pozic.

Pastelové barvy krve Goblin

redakce 17.04.2019

Pastelové barvy, jemná klišé, ostré nože, cákance krve a béčkové, rudomodré mysteriózno. Claudio Simonetti a jeho Goblin.

Trápení kokainové kočičky (Tess Parks)

redakce 15.04.2019

Koncert Tess Parks nenabídl zrovna moc argumentů, proč tuhle slečnu raději neposlouchat doma. Nabídl ale jednu neodbytnou otázku. Jenom jednu?

Moravské lidovky? Jedině s americkým přízvukem. (Dálava)

redakce 12.04.2019

Zcela zásadní byly nápadité instrumentace charakterizované elektrickou či akustickou kytarou Arama Bajakiana (John Zorn, Lou Reed, Diana Krall). Staré melodie, nová podání. Dálava.

Nejen na vlně italského diska (CPH:DOX)

redakce 04.04.2019

Tentokrát mezi Munchovým výkřikem a přiléhavými blyštivými oblečky. CPH:DOX naposledy.

Charismatický introvert (Night Lovell)

redakce 02.04.2019

Night Lovellův hluboký a místy až strašidelný hlas v člověku obvykle dokáže rozpohybovat samotné vnitřní orgány.