Články / Reporty

Futurum čelilo útoku amerických bomb (U.S. Bombs & co.)

Futurum čelilo útoku amerických bomb (U.S. Bombs & co.)

Dita Koudelková | Články / Reporty | 21.11.2013

V neděli 17. listopadu se pražské Futurum ocitlo pod přímým náletem americké punkrockové jednotky U.S. Bombs. Sekundovali jim při tom kalifornští psychobilly bratři Rezurex, akustický country set jinak rockového bubeníka Chipa Hanny a celou akci vykrýval domácí prapor v podání kapely Rocket Dogz.

Zatímco před čtyřiadvaceti lety znamenal tento den pro jednu legendu počátek konce, ten letošní byl naopak tři roky očekávaným návratem skateboardové legendy, textaře, zpěváka a drogového bouřliváka s bývalou láskou k heroinu Duana Peterse a jeho kapely U.S Bombs. Kdo tedy zkrátil svou měsíční gáži či dlouho našetřené úspory o 350 až 450 korun, mohl se těšit ze skutečně pompézní show.

Večer zahájil psychobilly team a pražská parta Rocket Dogz. Z domácí scény nemohl být výběr lepší. S psychobilly a celkově rockabilly scénou bývá poslední dobou potíž, neboť jak se tento žánr těší stále větší oblibě, stejnou křivkou roste i počet naprosto tragických hudebních uskupení zpatlaných od pomády, kontrabasových linek zprzněných třemi punkovými akordy, psycho-hororového make-upu snažně překrývajícího hudební mezery a ve stejnokroji Johnnyho Cashe, aby pin-up ladies zůstávaly stále bdělé. S potěšením můžu říct, že tahle horor story se místních Rocket Dogz netýká. Tihle kluci mají všeho tak akorát. Punk-hororovej říz nenakopává do koulí rock’n’rollovej základ a hodinku s make-upem taky radši vyšetřili pro zkušebnu.

Pak jsme trochu zvolnili, to když na stoličku uprostřed pódia usedl Chip Hanna s akustikou a country v duši. Pro ty, co znají Chipa jako bubeníka rozbouřených U.S. Bombs, skutečně rozporuplná podívaná. Navenek syrovej punk’n’roll a v srdci rodné country. Těžko říct, co tomuhle cowboyovi svědčí líp. Chip Hanna, v rámci svého sólového projektu jinak běžně vystupující s kapelou Chip Hanna and the Berlin Three, by se dal popsat jako hudební schizofrenik v dobrém slova smyslu, který přiživuje svoje milované country kousky rocku.

Předposledním číslem bylo kalifornské psychobilly Rezurex, kteří tlačili na tvrdší notu. Ač by se mnou fanouškovská základna nesouhlasila, v tomhle případě spojení punku a rockabilly nezafungovalo. Udušenej kontrabas jen tiše přicmrndával punkovejm riffům a image béčkových hororů sedmdesátých let ani zdaleka nevykreslila tu správnou show, jakou se můžou pyšnit třeba The Adicts. Nenadchnou a neurazí. A po skoro hodinovém setu se už zdálo zajímavější pozorovat ten pár přede mnou, který působil dojmem, že právě zabloudil z představení Pepy Vojtka.

A pak to přišlo. Stařík v tvídovém kabátku a košili s divokými kanýry, zakrývajícími stejně divoký život vepsaný do pokérovanýho těla, s černými brýlemi a „holí na pouliční spratky“. Ano! Kapela U.S. Bombs v čele Duanem Petersem, jehož, aniž byste ho znali, obklopuje stejná hvězdná aura jako například Micka Jaggera, což znamená, že nejde o reunion postarších cápků. Dynamickej punk rock s hrubým zápachem amerického street punku a punku 77 vynesl v neděli večer nad hlavy nadupanýho Futura snad tři čtvrtiny davu, kterej sjížděl vlnu extáze. A to neříkám jen proto, že jsem se právě vrátila z třítýdenní tour po Maroku, kde na rock’n’roll hledí asi jako na Rolling Stones při jejich prvním turné po Americe. U.S. Bombs nejsou kapelou, u které byste mohli hledat slabší koncerty. Snad jen merch byl tentokrát nespravedlivě ochuzen o vinylovou sekci, zato ikonická Marilyn Monroe na černých tričkách všech velikostí se teď bude prohánět celou Prahou. V každém případě si pořadatelé mohou gratulovat k parádní akci, která alespoň na jeden večer rozmetala podzimní chmury.

Info

U.S. Bombs (usa) + Rezurex (usa) + Chip Hanna (usa) + Rocket Dogz
17. 11. 2013, Futurum, Praha

Foto © Jaroslav B. Vancata

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace