Články / Reporty

Efterklang v euforii. Archa též.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 18.02.2020

Předskokanka Kristín Anna je úkaz, který má hlas pětileté dívenky. Najdou se zpěvačky, které se jí v některých polohách blíží - Joanna Newsome, Aurora, Björk. Kristín ale představovala svá niterní dramata hláskem tak tenkým a neartikulovaným, že si zaslouží vlastní kategorii. Běhy po klaviatuře, někdy prsty, jindy celými dlaněmi, a divoké vodopády tónů ji představily jako vynikající pianistku. Angličtina se ale v jejím provedení měnila na pohádkový, fantazijní jazyk, zpěv v podivné skřeky a vytí.

O to líbivěji zněl témbr hvězdy večera. Casper Claus, jako vždy se srdcem dokořán, v o číslo větším malířském saku, s knírem a kšandami, naplnil pódium nadšením. V Praze se prý konal jejich vůbec první zahraniční koncert a přijeli se rozdat. Začal zlehýnka, pomalu. Zpívá uvážlivě, táhle... především s dánskými texty se mazlí a dělá dlouhé pauzy. Vyniklo, že některé texty mají bez repetic stěží padesát slov. Tak nač spěchat?

Efterklang jsou mistři kontrastů. V některých skladbách notuje sympatický dlouhán jen do monotónních ploch s ozvěnou metliček, jindy neměla pětičlenná skupina daleko k rock'n'rollu. Střídaly se desky tam i zpátky - Supertanger, The Colour Not of Love, I Was Playing Drum, I Dine øjne... Tu jsme žasli nad Casperovým rozsahem, když sopránem dotahoval bubenici-sólistku, jindy nad neskutečně sexy basou Rasmuse Stoelberga, který za to tahal jako starý funkový mazák.

fotogalerii z koncertu najdete tady

U Havet lofter sig nás Casper poprvé zapojil do romantického refrénu. Uznal, že to skvěle zvládáme a on vlastně může jít. Během chichotání tak vystoupal na balkón a zmizel. Díky sdílnosti kapely na sociálních sítích se ale dalo rychle uhádnout proč. Na pódium se vydala devítka odvážných amatérských zpěváků, které Efterklang poptávali na každé zastávce aktuálního turné. A do té doby ještě krotké publikum už nezadržovalo žádné projevy euforie. Po sborové Hold Mine Haender a Cutting Ice to Snow se kapela začala loučit, konec se ale ani zdaleka neblížil. Připravili dalších pět skladeb a Casper konečně vstoupil mezi lidi. Dotázal se, zda se nám pořád ještě chce sedět, a my v mžiku do jednoho stáli v pozoru. Na to si dopřál dost času, aby se podíval desítkám lidí s vděčným úsměvem zpříma do očí.

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc. Vyžaduje to ohromnou blízkost, důvěru a velkého ducha. A pardon, taky dostatečně dlouhý kabel, aby frontman férově navštívil i zadní řady divadla. Na úplný závěr pak vyšla "unplugged" do publika celá pětice, s hity Modern Drift a Alike. Casper ani nepotřeboval mikrofon. Hrály kuchyňské a masové kleště, foukací klávesová harmonika, shaker vajíčka, tamburína... Společným sborem jsme hlásili, že tato zkušenost "made us feel alike". A když jsme si při odchodu ze sálu celí rozechvělí štěstím mysleli, že už nic hezčího nezažijeme, Casper s Rasmusem společný zážitek korunovali při podepisování prodaného zboží, nejčastěji objetím či vyznáním díků. Bůh jim žehnej.

Info

Efterklang (dk) + Kristín Anna (is)
15. 2. 2020 Divadlo Archa, Praha

foto © Martin Bambušek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace