Články / Recenze

Gangsterská odysea s přešlapy (Schoolboy Q)

Gangsterská odysea s přešlapy (Schoolboy Q)

Dantez | Články / Recenze | 27.07.2019

OHODNOŤTE DESKU

Label Top Dawg Entertainment je na poli rapu za poslední dekádu jedním z nejzajímavějších. Zejména Kendrickem Lamarem proslavený okruh si vydobyl na západním pobřeží pevnou pozici, a to hlavně díky silným debutovým deskám a barvitým osobnostem všech členů. Lamar je komentátorem překotného života v hoodu, Jay Rock jeho aktérem a Ab-Soul někde v koutě kontempluje…

Schoolboy Q je nejspecifičtějším členem sestavy. Na jedné straně jde o člověka ošlehaného ulicí, který nemívá daleko ke konfliktu, na té druhé se představuje v serióznější poloze, ze které dokáže s dostatečnou dávkou odstupu komentovat svůj život. To ostatně můžeme slyšet i v singlech jako John Muir nebo Groovy Tony z dobře přijaté předchozí desky Blank Face LP.

I na novince Crash Talk se setkáváme s oběma póly. Schoolboy Q předestírá bezmála čtyřicetiminutový materiál, který klame tělem. Délka desky, obal i singl Numb Numb Juice napovídají, že dostaneme ucelený gangsta rap se schoolboyovsky typickými prvky – nevyzpytatelnou flow, nepředvídatelnými změnami v projevu a ujetými ad-liby. To vše na beatech s boombapovým jádrem a občasnými trapovými aranžemi. Zvukovou kontinuitu však bourá třetí skladba Chopstix, která potlačuje tvrdou produkci a Schoolboyovo charisma na úkor populárního soundu hostujícího Travise Scotta. Podobných přešlapů je na desce víc a téměř vždy jde o tracky s featuringy. Výjimkou je pouze song Floating s 21 Savage, který zapadá do potemnělejší druhé části alba, a právě v této poloze vyniká rapperův charakter. Flow překvapuje a hra s vokálními polohami baví, zejména pak v případech, kdy je vše umocněno přímočařejšími beaty. Track 5200 usměrňuje roztěkaný projev samplem flétny, zatímco na Die With Them vede agresivní dikci hutná zkreslená basa.

Crash Talk představuje kompromis. Z jedné části nabízí originální spojení bouřlivého rapu s hutnými beaty, tu druhou tvoří mainstreamový balast. A to je škoda. Pokud by se ho totiž Schoolboy Q zbavil, mohl by konečně vytvořit unikátní desku s potenciálem stát se klasikou žánru.

Info

Schoolboy Q – Crash Talk (Top Dawg Entertainment, 2019)
spotify alba

foto © Danielle Levitt

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.