Tomáš Kouřil | Články / Reporty | 10.05.2022
Turné islandských GusGus k poslednímu albu odsunul covid o nekonečných šest měsíců, a tak se brněnská Fléda dočkala elektronických producentů skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Daníel Haraldsson a Birgir Þórarinsson na ní opět o kousek posunuli svůj typický sound, v němž se mísí taneční hudba, syntezátory uvozujících osmdesátá léta i snová, takřka magická nálada posouvající tvorbu GusGus mimo žánrová pravidla. Velký podíl na tváři a síle poslední nahrávky má i zpěvačka Margrét Magnúsdóttir, která skupinu aktuálně doprovází.
Večer otevírají čeští Himalayan Dalai Lama a svojí klidovou, přemýšlivou elektronikou přispějí k uvolněné náladě. Zasloužili by si větší publikum. Prostor se vyplní až před devátou, o chvíli později přichází Þórarinsson, jak jinak než v dámském topu, a chvilku po něm i Haraldsson v květovaném kompletu a Magnúsdóttir v bílé bundě s kovbojskými třásněmi. A rovnou do aktuálního materiálu, zazní Higher i Simple Tuesday. Vokály jsou bezchybné a bez jediného zaváhání a když společně zpívají „When will I decide not to hide, On a simple Tuesday, On a simple day?“, je jasné, že půjde o mimořádný večer. První vrchol přichází s fantastickým refrénem skladby Our World, v němž se Daníel a Maigrét střídají: „To our world (Crucified on a frame), To our world (Approved by everyone), To our world (You can light it up in flame), To our world (Our world is yours to play).“ Tahle pasáž je vtahující z desky, naživo je ale díky precizním a nenuceným pěveckým výkonům ještě o level výše.
fotogalerie z koncertu tady
Dojde i na starší tracky, dalším vrcholem je Over (Arabian Horse), svou prací s gradací jedna z nejlepších skladeb kapely. Od této chvíle je publikum naprosto elektrizované a ze začátku pohybově úsporní GusGus se roztancují. V závěru dojde i na úplné začátky - zazní třeba Purple z první desky Polydistortion, která celou Flédu definitivně uhrane. Více než hodina uplyne jako nic a GusGus se za jásotu vytrácejí z pódia.
Je jedno, kolik nám je let, stejně tak nezáleží na tom, jestli slyšíme hudbu překračující žánry, anebo jen vkusně ozvláštněné disko, GusGus mají co říct každému.
GusGus (is) + Himalayan Dalai Lama
6. 5. 2022 Fléda, Brno
foto © Vít Řezáč
Jiří V. Matýsek 17.05.2022
Rammstein můžeme vyčítat ledacos: přílišnou přímočarost, útoky na nízké pudy, kontroverznost a kdovíco dalšího...
Jiří Přivřel 14.05.2022
Low na svém aktuálním turné srdce Evropy míjejí, já zase minul jejich pražský koncert před třemi roky v Meetku. Bylo to v létě, byl jiný program, dodnes lituji. Z letošní…
Bára Jurašková 10.05.2022
Dvouhodinový dialog s publikem za sebou nechal kromě hudební vzpomínky hlavně chuť nepřehlédnutelné, bezpodmínečné laskavosti. Hyperpopová diva nutí publikum šílet...
Akana 05.05.2022
Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea...
Akana 01.05.2022
Písně, v nichž Céu kombinuje brazilské tradiční rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény.
Jiří V. Matýsek 29.04.2022
Je to oprávněné, není to oprávněné, těžko říct. Našlápnuto Mdou Moctar vážně má. V MeetFactory hrál v české premiéře.
Michal Pařízek 25.04.2022
Skvělý songwriting, úžasný hlas a hlavně nefalšovaná radost z možnosti po několika velmi těžkých měsících být znovu před publikem. Silná místa, i ta slabší, rovnováha.
Michal Smrčina 24.04.2022
McCarthy si v černém obleku, košili a brýlích udržuje výraz cynického kazatele, který neztrácí nadšení z dob, kdy začínali.
Ema Klubisová 23.04.2022
V sále zavládlo ticho a na tri a pol minúty publikum prevzalo rolu speváka, zatiaľ čo Juro hral.
Ema Klubisová 10.04.2022
O pár minút na to sa rozsvietili červené svetlá a po krátkom potlesku a skandovaní sa ukázala aj estónska superstar...