Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Michal Pařízek | Články / Reporty | 14.11.2021

Některé dny uběhnou až příliš rychle. Ani si toho nevšimnete. Třetí festivalový den byl jeden z nich, kondenzace programu do sotva pěti hodin tomu taky nepomohla. Ale řekněte, kdy naposledy jste měli v šest večer tzv. po festivalu? Letošní Le Guess Who? získalo díky v sobotu spuštěným vládním opatřením úplně jinou dynamiku, na atmosféře se to ale kupodivu neodrazilo.

Sobota je v Holandsku zasvěcena všemožným trhům, nákupům a vůbec se chodí ven. Nejinak tomu bylo i včera. Město bylo plné, jako by si lidé řekli: dobře, večery musíme oželet, ale to, co děláme přes den, nám nikdo nevezme. Přitom to nebylo na sílu, naopak, objevila se značení informující na veřejných místech o nutnosti rozestupů, násobně mnohem více lidí mělo roušku a vůbec všichni se chovali disciplinovaně a ohleduplně. Prostě měli potřebu udržet si alespoň určitou míru normality, běžných radostí života.

Poměrně striktní opatření se na programu logicky podepsala. Pořadatelé se snažili zachovat, co šlo, ostatně mnozí umělci už byli ve městě – při výměně kontrolní pásky jsem potkal Shabaku Hutchingse, což bylo znamení, že o nedělní koncert Sons of Kemet nepřijdeme. Přesto z denního lineupu nějakých devět deset jmen zmizelo, určitě byla škoda francouzské garážové dvojice The Limiñanas nebo loni se po několikaleté pauze navrátivších Bohren & der Club of Gore. Několik měsíců pečlivě budovaná dramaturgie dne i jednotlivých scén tak vzala za své, například začátek koncertu keňských Duma by na čtvrt na čtyři odpoledne asi žádný rozumně uvažující člověk nestanovil. Ale bylo to jedno. Duma zaznamenala asi největší frontu na festivalu, už pár minut před začátkem Pandora nestačila a had lidí toužících po africkém výprasku se vinul přes celé patro Tivoli Vredenburg.

Pokud jsem v reportu z prvního dne psal, jak je skvělé si na Le Guess Who? vychutnávat celé koncerty, sobotní odpoledne nebylo tím případem. Některé show se zdaleka nepovedly tak, jak by si člověk představoval, například vystoupení Damon Locks’s Black Monument Ensemble. Na chicagský soubor jsem se velmi těšil, letošní album Now je skvělé, ale živě to bylo takové... rozpačité. Znamenitý byl bubeník stejně jako vždy omamující Angel Bat Dawid se svým charismatem i klarinetem, podobně okouzlovaly další tři zpěvačky, ale celkově to nějak nešlo dohromady a taneční samply, které kapelník do živelného projevu kapely pouštěl, působily uměle. Zklamání. V tu chvíli dvojnásob zamrzelo vynechání AV show Vladislava Delaye a zejména koncert Jessicy Moss (Thee Silver Mt. Zion), kteří hráli ve stejný čas.

Nakonec asi největším zážitkem dne byl divoký koncert Pink Siifu s mimořádně namakanou kapelou (David říká RATM, já spíš Living Colour), ale stejně jsme nevydrželi do konce. Bylo nutno vidět kousek Alabastera dePlumea (kapku zklamání) a brazilského kytaristy Kika Dinucciho, kterého mi včera doporučil Alex Figueira. Jenže na něj se i dvacet minut po začátku stála před Janskerkem fronta. Vedle rozjetého Pink Siifu se tak bude asi nejvíce vzpomínat na koncert západokavkazského souboru Jrpjej se sólistou Zaurem Nagoyem, jehož temné i teskné melodie posbírané od předků do kostela Jacobikerk sedly náramně. A dnes už všechno na sezení. To jsem tedy zvědavý, jak dlouho to publikum na koncertech Sons of Kemet nebo Oh Sees vydrží.

Info

Le Guess Who?
11.-14. 11. 2021 Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Rogier Boogaard

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nuda v divadle? (Po celou dobu představení probíhá představení)

Petra Antalová 05.12.2021

Inscenace brněnského HaDivadla nazvaná Po celou dobu představení probíhá představení představuje nový experimentální formát.

Magie zvuků a chaos lockdownu (Next 2021)

Václav Adam, Jan Starý 28.11.2021

Letošní, už jedenadvacátý ročník bratislavského festivalu Next nabídl o něco výraznější jména než v minulosti a také lákavý podtitul Magie chaosu.

Slyšet nekonečno (Synästhesie 2021)

Erik Dohnálek 25.11.2021

Tím však seznam zvučných jmen nekončí a jako další můžeme zmínit Beak>, A Place to Bury Strangers, The KVB, Bleib Modern nebo Anika. A aby toho nebylo málo...

MIRA Digital Arts aneb Lunchmeat Festival po katalánsku

Jarda Petřík 18.11.2021

Desátý ročník festivalu přímo vybízí k tomu připravit širší program, dát o milníku patřičně vědět a celkově se tak trochu poplácat po zádech. Ale nakonec bylo všechno jinak...

Alternativa 2021: Hudba hutná a hudba solidní

Jan Starý 16.11.2021

Alternativa jde i nadále správným směrem, přesto je lákavé uvažovat o ideálním stavu do budoucna. Jak vystoupit z všednosti?

Hádanky z Utrechtu #5: Domino efekt

Michal Pařízek 15.11.2021

Stačí, aby se zvedl jeden, a už to nikdo nezastaví, proběhne mi hlavou, a taky že ano. Jeden člověk se ve správný moment zvedl a dominový efekt následoval okamžitě.

Životodárné blues (Blues Alive 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.11.2021

Jak to kdysi řekla zpěvačka Jana Koubková? Když je mi špatně, tak si zpívám blues.

Hádanky z Utrechtu #3: Noc kostelů

Michal Pařízek 13.11.2021

Holandská vláda v pátek večer ohlásila, že od soboty od šesti platí nové podmínky. Kdyby se to v podobném módu odehrálo u nás, tak dojde k povstání na vsi...

Blues bez obav (Blues Alive 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 13.11.2021

Jako by nestačila snížená kapacita sálu, kontroly u vchodů, zábradlí před pódiem zaručující potřebný odstup od vystupujících… Teď ještě změny v programu... No a co!

Hádanky z Utrechtu #2: The Rest Is Silence

Michal Pařízek 12.11.2021

Pár metrů od nás rozjíždějí na chodníku Irreversible Entanglements improvizovanou jam session a Camae Ayewa při recitaci stíhá ještě vesele podepisovat vinyly...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace