loomerar | Články | 01.11.2013
# unsound, intelektuální aura, avatgarda
Moje účast na Unsoundu v předposlední den programu spadá téměř do té kategorie náhodného posluchačství. Lákala mě i jiná jména, ale z logistických důvodů mi vyšla pouze sobota 19. a večer v rámci série „Temporary autonomous znoe“ – sic, zóna se vlastně jmenovala THE TEMPOARRY AUTONMOOUS ZONE 2: MUTATE UPON TRANSMISSION. To je možná ta „avantgarda“ – ohlášené téma festivalu jako obecná představa „interference“. Nahodit linku designovým a textovým pozadím a vyznění nechat všanc zúčastněným hlasným rúrám aktuálnosti. Tyhle party, které Unsound dělá v Hotelu Forum, než bude shozen, totiž nejsou žádné kamarádské a tím uzavřené „kurátorství“ ve stylu ATP, atp. Žel nejsem zrovna festivalový úderník typu Jardypetříka, takže jsem třeba fidelku Peta Swansona viděl jen večer v temporálně autonomní gastrozoně, nikoliv na jeho gigu kdesi ve městě pro pár zainteresovaných. Větší stage tego Forumu s terasovou vyhlídkou na Wavel byla hodně wavy, neúnosná hlasitost beatů dala skvěle vyniknout fyzické podstatě žánrových rozdílů, z dywanů stoupal prach a lustry se hýbaly. I když třeba stejné BPM, rozevláté dubtechno Porter Ricks nebo tvrdšího Pearson Sound bylo znatelně jiné než nevyřčená coolness „zasněného“ Andyho Stotta s archiváři Demdike Stare. Echt britský, jakoby zároveň dřevěný i dřevní kopák s dost vysokým tónem byl nabouráván beaty lámanými v čase, tom přítomném i historickém.
Bryskní anachronická reinterpretace pojetí ravu jako nekonečného „tady a teď“, obzvlášť tam a tehdy: v zašlém brutalistním hotelu určenému k zániku a vedle menší stage, kde se podle organizátorů mělo obrábět post-internetové paradigma s jeho hlavními exponenty, což znělo adekvátně i po programové záměně Venus X za trianglového Evian Christ. Ten, ač třeba video z Pitchfork Music Festivalu 2013 ukazuje ničivou ruční práci s jeho původní tvorbou, předvedl „jenom“ DJ set plný real trap shitu. Mytický a ultravlivný Arca nakonec DJoval taky, i když by se to zčásti dalo nazvat „autorským setem“. Překvapivě somrácký Gobby se z post-internetového Prokrustova lože pokusil povstat se synth bicími, ovšem výsledek zněl jak český Drama Jacqua blahé paměti. Interference coby vládnoucí komunismus forem pak tak nějak zahlušil vyznění i posledního hrajícího Visionist, který jako by kvůli nastavené nigga ain’t worry ‚bout nothin‘ nálady upustil od očekávaného grimeu 2.0. Pocit „interference“ se tím ale dostavil o to silněji. Řádným klínem do pohyblivé zóny hudebních protějšků netartistů byl totiž zasloužilec RP Boo a jeho footwork, kdysi chicagská turistická kuriozita, dneska na internetu platforma vrstevnatá jako fasáda Hotelu Forum. Jo a nesmělo se tam fotit, jenom rychlokreslit.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
redakce 16.04.2024
Jarní Sharpe, chorvatský INmusic festival, Taylor Swift v Londýně. Na jaké akce nás pozve vášnivý koncertní a festivalový manažer?
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
redakce 10.04.2024
Loni se jim toho povedlo hodně: v březnu vydali album Farm Alarm, pak dva singly, první evropskou tour a k tomu vydávají soundtrack k počítačové hře.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.