Petr Janiš | Články / Recenze | 25.01.2014
Kniha Už je tady zas německého spisovatele s maďarskými kořeny Timura Vermese se stala bestselerem v Německu a její překlady se šíří Evropou jako legendární blitzkrieg. Zdařilá obálka čtenáři poodhaluje, o čem kniha s největší pravděpodobností bude.
Představme si situaci, že Hitler na sklonku II. světové války nespáchal sebevraždu, ale usnul spánkem tak tvrdým, že se probudil v roce 2011. Bez Evy Braunové, Bormanna, Goebbelse a dalších. Strůjce jednoho z nejděsivějších „konečných řešení“ se opět ocitá ve „svém“ Německu, ovšem v dnešní – moderní – době. Lidmi je považován za zkrachovalého komika, imitátora mrtvého Vůdce. Načrtnuté téma připomíná zfilmovanou francouzskou komedii Návštěvníci s Jeanem Renem v hlavní roli. S filmovým zpracováním má Vermesova kniha společné sarkastické, někdy až cynické komentáře k době, ve které žijeme. Vermes k prezentaci svých názorů využívá člověka, který „zaspal“ posledních 66 let. Německo už není ve válce, kancléřem země je žena, klobouky a vojenské uniformy vyšly z módy, lidé na ulicích používají krabičky, do kterých neustále něco ťukají. Masovým mediálním kanálem není rádio, ale televizní obrazovka a nějaký „interlet“, který se dá skvěle použít k šíření vlastních pravd. Potud situace legrační.
Co se dnešního mediálního a kulturního prostředí týče, Vermes si ústy hlavní postavy nebere servítky – dokáže kousavě vylíčit tuctovost, která konzumenta mediálního průmyslu sežvykuje, aniž by si to uvědomoval. Lze snad lépe popsat „přeinformované“ zpravodajství než jaké je nahlíženo Hitlerovou optikou? „… přes obraz však neustále běhaly proužky obsahující někdy číslice, jindy zase písmena, jako by to, co říkal hlasatel, bylo v konečném důsledku nepodstatné…” Ani mainstreamová kultura, jejíž podstata se v průběhu uplynulých desetiletí mění pramálo, neunikne kritice: „Naprosto bezmyšlenkovitá hatmatilka se za uplynulých šedesát let ovšem nezměnila, zřejmě i dnešní čtenářstvo považovalo za náročné čtení pouze ty texty, které pro něj zůstaly pokud možno nesrozumitelné…” Pomocí těchto prozření se „probuzený” Hitler stává mediální hvězdou a národ jej opět miluje. Kromě pamětníků, kteří válečnou dobu nejen zažili, ale kvůli rasovému původu si nacistické hrůzy vytrpěli dvojnásob. Kdo však dnes bere varování starší generace vážně, když ta dnešní má podobu tří opic, z nichž si jedna zakrývá ústa, druhá uši a třetí oči? Lidstvo je nepoučitelné, přešlapování v začarovaném kruhu nekončí.
Posledním cílem, který chce Vůdce uskutečnit, je založení (staro)nové strany, která by navrátila slávu velkého Německa s líbivým heslem „Všechno nebylo jenom špatné”. Letmým pohledem na politickou situaci a výsledky voleb u nás se čtení knihy spíše než zábavou stává varováním a nepříjemným mrazením. Po delší době se objevila kniha, která přináší přidanou hodnotu – záleží vyloženě na čtenáři, jestli se chce pouze bavit, nebo i popřemýšlet o sociálních aspektech dnešního světa.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.