Články / Offtopic / / Movie/dox

Holy Motors: Proč to vlastně točíte?

Holy Motors: Proč to vlastně točíte?

Matouš Hrdina | Články / Offtopic / / Movie/dox | 02.12.2012

Když vyrůstáte, všechny vaše pubertální vzory od Kerouaca až po Dawsona Leeryho vám říkají – Buď sám sebou! Nenechej si šahat na svoji osobnost! Nikdy jsem těmhle radám moc nerozuměl. Proč bych měl být sám sebou? Být každý den někdo jiný je přece mnohem větší zábava. Teď už vím, že v tom nejsem sám. Podobně to má hozeno i pan Oscar, hlavní hrdina filmu Holy Motors od Leose Caraxe. Ráno se probouzí jako velkopodnikatel, dopoledne je žebračkou, pak hercem v CGI studiu, otcem rodiny, vrahem i obětí, umírajícím starcem i milencem, a v noci se vrací domů jako nudný úředník. Jenže je taky možné, že s námi pan Oscar celý den hraje jen zvláštní hru. Pan Oscar vůbec nemusí existovat, a nebo je možná každým z nás.

Leos Carax se po třináctileté tvůrčí pauze vytasil se snímkem, který překračuje normy artových obskurností i hollywoodských hitů. Těm prvním se vysmívá a ty druhé stahuje z kůže. Holy Motors je film, který vypráví hlavně zase jen o filmu a smyslu jeho existence v době, kdy se mladí Kubrickové radši realizují v natáčení virálních klipů na YouTube.

Pan Oscar (ztvárněný v neuvěřitelné herecké kreaci Denise Lavanta) každodenně v bílé limuzíně plné masek a kostýmů vyráží na „schůzky“. Při nich se vždy mění v různé osoby a s dalšími zástupci své podivné profese pak sehrává strhující scény, jejichž skutečný smysl nám zůstává utajen. Jednotlivé epizody spolu vzájemně nesouvisí a nic se navíc neděje „doopravdy“. Oscar vypustí svůj poslední vzdech coby umírající strýc v náručí plačící neteře, po chvíli se s omluvou zvedne a oba zamíří za jinými rolemi. Oscar coby šílený skřet unáší krásnou Evu Mendes přes hřbitov Père-Lachaise a na každém náhrobku na nás pomrkává vytesaná webová adresa. Mezi dvěma příběhy se najednou objeví titulek „mezihra“ a Oscar vystřihne hudební vložku na akordeon.

Představení stále pokračuje i tam, kde zdánlivě schází diváci – jenže oni nemusí být v záběru, stojí přece i za kamerou. Holy Motors jsou metaforou dnešního světa prolezlého sledovacími systémy („Kamery jsou teď tak malé, že je ani nevidíme,“ stěžuje si Oscar), ve kterém nelze vypadnout z role. To, co dřív zažívali jen herci, teď musí snášet každý. Je to obraz doby kopií a simulací, ve které ztrácí smysl hranice mezi virtuálním a skutečným. Usínající limuzíny si ve ztemnělé garáží povídají, jak dnes lidé nemají zájem o opravdovou akci, skutečné stroje.

Čtvrtá stěna se hroutí a Oscar se nenápadně obrací přímo na publikum v kině. Tam se ostatně odehrává i úvodní snová scéna, ve které režisér Carax coby bloudící muž v pyžamu vchází do potemnělého kinosálu plného spících lidí. Uličkou mezi sedadly prochází velký černý pes a na mysl se hned začnou vkrádat asociace na Inland Empire nebo Mulholland Drive. Holy Motors je opravdu trochu lynchovský film. Carax vytahuje na povrch všechny nepříjemné podivnosti a napětí, které cítíte mimo záběr ve francouzských detektivkách i italské televizní estrádě. Do své ironické mozaiky vkládá tolik filmových referencí, že k jejich úplnému rozpoznání by bylo nejspíš potřeba strávit půl života ve videopůjčovně. Od záběrů z prvních filmových experimentů Étienna Mareyho z 19. století volně přechází až k počítačové animaci. „Podívejte, jak je dnes večer Paříž krásná,“ říká dojatá řidička Oscarovy limuzíny. V dalším pohledu čekáme rozzářenou Eiffelovku z romantického slaďáku, ale místo toho najednou uvidíme město v zeleném roztřeseném obraze nočního vidění. Trocha Southland Tales a trocha Cosmopolis, snad i kus Matrixu. La Ville-Lumière skrz oči bezpilotního letadla nad Pákistánem.

Holy Motors se zarývají přímo do středu současného společenského podvědomí. Žijeme v budoucnosti, která nám místo slíbených vznášedel a letů na Mars přinesla jen všudypřítomnou paranoiu a nutkání strhávat kolemjdoucím masky z tváří. Utíkáme proto do kina, abychom tam na chvíli našli iluzi smyslu a řádu. Jenže ničeho takového se při sledování Holy Motors nedočkáme. A že pořád nemáte tušení, o čem má ten film být? Věřte, že o moc líp na tom nebudete ani při odchodu z kina. „Proč to vlastně děláte?“ ptá se spolu s divákem i záhadný Oscarův zaměstnavatel. „Pro krásu samotného gesta,“ odpovídá Oscar a začíná se připravovat na další roli.

Info

Holy Motors
Režie: Leos Carax, 2012
www.holymotorsfilm.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace