Články / Recenze

Hořkosladká pýcha Kingdom Come: Deliverance

Hořkosladká pýcha Kingdom Come: Deliverance

redakce | Články / Recenze | 27.02.2018

Elder Scrolls bez draků. Na tenhle nápad se vybralo přes milion liber, a byť částka rozhodně nepokryje vývoj AAA hry, šlo o jasnou demonstraci, že o takový titul je zájem. O čtyři dlouhé roky později konečně vychází Kingdom Come: Deliverance, historické RPG zasazené do české kotliny na začátku patnáctého století.

Děj ani nemůže být větší klišé: kovářskému synkovi před očima zavraždí rodiče, vypálí rodnou vesnici a on jen tak tak uprchne. Službou panstvu získá zkušenosti a vybavení pro uskutečnění sladké pomsty. Jednoduchý příběh v propracovaném světě překvapivě dobře funguje, hlavní i vedlejší postavy jsou uvěřitelné a věnovat jim čas je radost. Vtahující prostředí je ostatně hlavní předností hry: šestnáct čtverečních kilometrů malebného okolí Sázavy odpovídá historické realitě, hrady i kostely stojí tam co dnes. Postavy si žijí své denní životy – mlynář nosí mouku, k obědu si vezme z domu misku a jde se posadit k řece, vesničané se vybavují, kde dobře prodat, a hráče si téměř nevšimnou. Jakmile ale navléknete barevné nohavice a zářící zbroj, uslyšíte: „Dobře, že ses zastavil, Jindro!“

Od hlavní dějové linky dají odpočinout vedlejší questy. Nezahltí vás a neopakují se – tedy krom aktivit jako pytlačení, zvěřina z panského chutná vždycky. Hra obsahuje i několik miniher jako kostky, broušení meče či nezvykle propacovanou přípravu lektvarů. Sběr bylin má tu výhodu, že s plnými kapsami krásně voníte, což ve městě ocení. Krást a vraždit mi přišlo (většinou) neetické, to radši věnuji čas lovu lapků nebo hledání pokladů.

Současný trend vodí hráče za ručičku a i k triviálním úlohám pořád ukazuje šipka. Až mi je z toho občas stydno, ne však u Kingdom Come: Deliverance. Kdo chce, může se většinou questů prosekat mečem, zajímavější je promluvit si s postavami a podle jejich rad na to jít od lesa. Vzhledem k povaze společnosti se ale sáhnutí po zbrani občas nevyhnete.

Soubojový systém měl být pýchou celé hry. Jak zůstat věren historii a zároveň nabídnout použitelné ovládání na PC i konzolích? Hra rozlišuje mezi bodnutím a pěti směry seku, nabízí tři různé typy poškození, různé finty a každý pohyb trochu unavuje. Výsledek je bohužel překombinovaný, ovládání těžkopádné a fintu jsem během celé hry nezvládl ani jedinou. Nakonec jsem nepřátele jen píchal mečem do břicha a utekl, když jich bylo moc.

Přes všechnu chválu má Kingdom Come: Deliverance i své chyby a není jich málo. Bojové animace nahráli profesionální šermíři, nicméně při otvírání dveří prsty ani nesevřete kliku. Postavy se chovají nepředvídatelně: se strážným jdete hledat bandity, jakmile ale vstoupíte do lesa, napadne vás, protože jste nezaplatili pokutu. To by šlo odpustit, ne však bugy blokující postup ve hře. Slíbená brána se neotevře a brání cestu do hradu, konverzace se zacyklí a nelze ji ukončit, postava nečekaně vyletí tak vysoko, že se při pádu zabije... KCD si zakládá na uvěřitelnosti a zásadně omezuje možnosti ukládání, každý takový zásek tedy představuje ztracené hodiny hraní. Takhle zabugované hře nesmí chybět tlačítko pro rychlé uložení.

Hra už během vývoje opakovaně sklidila kritiku kvůli údajnému rasismu. Neumožňuje upravit podobu hlavní postavy (bílý hetero muž!) a v celém středověkém Posázaví nenajdete jediného černocha. Daniel Vávra, jeden ze zakladatelů Warhorse Studios, je navíc dost prostořeký a rád se na internetech rozpovídá. Zaujal pevný postoj v kauze Gamergate (zamotaný konflikt zahrnující sexismus ve hrách, novinářskou etiku a online šikanu) a upřednostňuje svobodu vyjádření jednotlivých kultur místo multikulti eintopfu. Není divu, že co snese cynický český rybník, do běla rozlítí internetovou morální policii a kritika bohužel místo konstruktivních podnětů přinesla jen zlou krev. Jediným projevem xenofobie ve hře ale zůstává možnost pohnojení nově nabílené chalupy místního Němce.

Kingdom Come: Deliverance je problematický titul s osobitým kouzlem. Nabízí zábavný vhled do historie obzvlášť blízké českému hráči, ostatním alespoň ukáže čas a místo, o kterém nikdy neslyšeli. Hra jde ale často sama proti sobě, a kdybych se tolik netěšil, brzy ji odložím. Skvělá, ale téměř nehratelná hra.

Info

Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios, 2018)
web hry

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kořeny i zrcadlo (Protest the Hero)

Štěpán Sukdol 09.07.2020

„My sisters and brothers they hated so bad, To see me go west like someone gone mad.“ Protest the Hero již tradičně reflektují a kritizují současné dění.

Za stínem vlastní duše (Načeva)

Adéla Polka 03.07.2020

Je to plynutí v čase, plynutí hříchů v něm. Niterné pocity, pro které je forma básně ideální, vystupují ze své intimity, jsou odhaleny.

Full Moon 10: Houpací koně - Desolation Peak

Kristýna Trochtová 02.07.2020

Desolation Peak, jak lze ostatně vyčíst už z názvu, je deska inspirovaná a zároveň věnovaná Jacku Kerouacovi. V roce 2018.

V erupcích hněvu a zoufalství (Drom/Tengri)

Jiří Vladimír Matýsek 19.06.2020

Drom se netají tím, že jejich polovina je prvním vykročením k novému materiálu, prvotním průzkumem možných cest. A Tengri?

Zvukové nákresy s ostrými hranami (Anna Calvi)

Jakub Koumar 05.06.2020

Symfonicky košatý, atmosférický pop však vyžaduje i precizní zpěv, do něhož se jí v mládí zrovna moc nechtělo.

Vyzrálé spratkovství Jamese Colea

Dantez 31.05.2020

Za úsměvným akronymem se skrývají slova Money Rain Dancer a jde o proces nemálo podobný šamanistickému vyvolávání deště.

Klamou tělem, omamují melodiemi (Kurt Rosenwinkel Trio)

Jiří Vladimír Matýsek 30.05.2020

Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb.

Becca Stevens nabádá k tanci

Karolina Veselá 23.05.2020

Wonderbloom je soubor čtrnácti různorodých skladeb obsahující, jak už je u Stevens zvykem, neméně dobré texty se silnými příběhy.

Smutné zprávy postrádají sílu (Childish Gambino)

Štěpán Sukdol 18.05.2020

Nahrávka se snaží předávat děsivou a smutnou zprávu o současné společnosti, hudební složka jí však podráží nohy.

Full Moon 10: Hannah Gadsby - Nanette

Lukáš Grygar 13.05.2020

Smích léčí? Vystoupení australské komičky Hannah Gadsby nemá za cíl vás pobavit, i když to Gadsby dokáže stejně samozřejmě jako největší esa stand upu.