Hudba k vašim posledním prázdninám (Ohmme)

Lucie Tlustošová | Články / Recenze | 27.07.2020

OHODNOŤTE DESKU

Dvojice Ohmme pochází z plodné hudební scény Chicaga. Zatímco Macie Stewart zpívala v kapele Kids These Days, ve které začínal také rapper Vic Mensa, Sima Cunningham se od patnácti věnovala vlastnímu folkovému písničkářství a režírovala muzikály na tamější střední škole. Společně se před šesti lety začaly se svými kytarovými improvizacemi potkávat na pódiu klubu Constellation, a přestože už nyní na deskách pracují se skladatelsky promyšlenější hudbou, prvky nespoutanosti a rebelie vůči pravidlům jsou pro ně stále typické.

Jejich debutové EP Ohmme a první desku Parts tvořily útržkovité postřehy nad mezilidskými vztahy, novou nahrávku Fantasize Your Ghost už spojuje jedno téma. Stewart a Cunningham si začínají uvědomovat nekonečné možnosti toho, kam mohou nasměrovat svůj život. Svým nerozhodným pokukováním po různých cestách připomínají hrdinku novely Pod skleněným zvonem od Sylvie Plath, která metaforicky seděla pod fíkovníkem, hladová ale paralyzovaná možnostmi si nedokázala žádný plod vybrat, až nakonec jen trpně sledovala, jak jeden po druhém uhnívají. Ohmme se ale snaží neustrnout, ve skladbách vyjednávají, co chtějí samy od sebe a od svých blízkých. Tematizují vztah k rodičům a vzpírají se vůči podmíněnosti, která pramení z prostředí, ze kterého pocházejí. Ohmme svoji pozici spíš ironizují, zůstávají nad věcí a razí myšlenku, že je v pořádku být někdy ztracený: „Some kind of calm is understandable, to fall asleep with a mind so full of holes, while the world is turning.“ (Some Kind of Calm)

Odlehčený přístup ke své situaci podtrhují Ohmme hravými vokály a kytarami, které vytváří dojem, že ani neposloucháte nahranou desku, ale spíš sedíte s kapelou ve zkušebně a sledujete, jak se spolu Stewart, Cunningham a jejich příležitostný bubeník Matt Carroll jen nezávisle baví. Macie Stewart ostatně v rozhovoru pro Vice řekla, že dětství strávila v kroužcích klasické hudby a v kapele alternativního rocku si teď nejvíce váží oné tvůrčí svobody a že právě bezprostřední zaznamenávání emocí skrze improvizaci je pro Ohmme stěžejní.

Fantasize Your Ghost je soundtrack k období, během kterého ještě nemáte žádné velké závazky, ale pokoušíte se sami sebe někam nasměrovat. Je to hudba k vašim posledním prázdninám, během kterých si hledáte práci. Je to deska, kterou budete poslouchat na letní brigádě v zahraničí, zatímco budete přemýšlet nad tím, jestli v té cizině nechcete vlastně nakonec zůstat. Ohmme vám pro tyhle situaci vzkazují, abyste se nenechali možnostmi ani zodpovědností za svoje rozhodnutí zbytečně ochromit: „It’s okay. Take a breath.“ (After All)

Ohmme – Fantasize Your Ghost (Joyful Noise, 2020)
bandcamp kapely

foto © Alexa Viscius