Články / Offtopic / / Movie/dox

Humr jako absurdní dystopie

Humr jako absurdní dystopie

Adam Hencze | Články / Offtopic / / Movie/dox | 21.02.2016

Anglofonní debut řeckého režiséra Yorgose Lanthimose svou originalitou a nápadem překvapil většinu návštěvnictva loňského filmového festivalu v Karlových Varech – jeho překroucený surrealismus s těžkým cynickým podtónem obepíná dystopii, ve které září Ben Whishaw, Rachel Weisz a Colin Farrell (tentokrát s působivým, a především funkčním mario mustážem).

Pozoruhodný koktejl s mezinárodním hereckým obsazením a cenou poroty z letošního festivalu v Cannes znamená jediné – extrémně zábavný evropský film. Koprodukčně jde o irsko-anglicko-řecko-francouzsko-nizozemský výtvor režiséra, který svou vysoce specifickou fimovou řeč definoval už mnohem dříve v Alpách nebo Špičáku, přesto je Humr jeho nejpřístupnějším a nejzajímavějším dílem. Brilantní satira dnešní společnosti kritizující sociální vazby a párování obecně, zahraná jako odtažité, místy až divadelní drama s komickou, dadaistickou náplní. A to nejen ve funkčním použití časově neurčité lokace Hotelu, do kterého Město posílá obyvatele, kteří postrádají partnera.

Ti mají v hotelových single pokojích přesně čtyřicet pět dní na nalezení své druhé polovičky – nepodaří-li se jim to, budou proměněni ve zvíře dle svého výběru. Unisexové rekreační zařízení se tak mění v jakési "scény ze sanatoria divnosti", které komunikují jak s divákem, tak i mezi sebou, a stanovují různá dogmata, která po chvíli buďto stvrdí, nebo podtrhnou jednáním některé z postav. Párování rezidentů probíhá na základě společných lidských znaků, reprezentovaných například osobnostním zlozvykem, neobvyklou schopností nebo postižením. David, hlavní postava snímku (Colin Farrell), chce být v případě nesplnění párové podmínky proměněn v humra, dlouhověkého tvora s nekonečnou plodností; autor kriticky poukazuje na zvířecí degradaci v kontrastu s párovým životem a plněním očekávání, které dnešní svět definuje. Pozor, nejedná se ale o žádné science fiction, nýbrž o přesnou satiru, ve které nepřiměřené trestání porušení pravidel podtrhuje kritiku jakéhokoliv společenského diktátu. Kritizuje nesmyslná pravidla totalitních režimů a nonsens je slovo, které se bude divákovi v hlavě objevovat velmi často.

Farrell je v mimořádně divné roli překvapivě jako doma, stejně jako zbytek osazenstva hotelu, se kterým se blíže spřátelí – Ben Whishaw (znak: kulhání) a John C. Reilly (znak: šišlání). Tři kamarádi jsou základem situačního humoru první poloviny stopáže, která je svázána hotelovými zdmi a ve které se divák královsky baví především neotřelými režijními a scénáristickými obraty, nečekaně komickými situacemi a všudypřítomnou originalitou – od satirických obrazů života v páru přes Farrellovu femme fatale a lesní lovy. Rodinný život, reprezentovaný časem stráveným s druhou polovičkou na jachtě za hotelem, je vtipně degradovaný samotným Whishawem, který na něj jako první dosáhne. Docílí jej údery obličeje o stůl – jeho vysněná družka totiž trpí krvácením z nosu a bez společného symbolu je místní společnost jako pár nepřijme. Co jsme schopni vykonat a jak se změnit, abychom se zalíbili ostatním? Pracovníci hotelu zakazují masturbaci a využívají přitažlivé pokojské k simulaci soulože, erotickému mučení a tedy pozitivní motivaci k rychlejšímu sblížení. Společné seance nabízí residentům i teatrální ztvárnění výhod žití v párů – mimojiné i faktem, že člověk sám na sobě Heimlichův manévr opravdu nevykoná.


Mimo hotelové páření se chodí na lov Samotářů, kteří žijí v okolních lesích – jsou to lidé/renegádi, kteří se nastavanému systému vzepřeli a potulují se ve větší skupině přírodou. K nim se Farrell v druhé polovině filmu přidává a snímek ztratí na tempu. V těchto pasážích vynikne široká kamera snímající divokou přírodu Britských ostrovů; s kamerou pracuje Thimios Bakatakis tak, že myslí na celkové sdělení, ať už použitím dlouhých skel na depersonalizaci v hotelových pokojích, nebo nezvyklým rámováním, patrném především absencí mluvících hlav v dialozích. Colinovu partnerku dostala na starost vynikající Rachel Weisz – její “krátkozraká žena" (skutečné jméno z titulků) podtrhává svým chováním všudypřítomné divno a trpí stejným neduhem jako Farrell – krátkozrakostí (překvapivě). Dvojice se do sebe zakouká, což je fakt, který musí před ostatními tajit, neboť pravidla má lesní lid nastaven jinak.

Audiovizuální a dějová snivost společně s produkčním stylem a lokacemi utváří zvláštní, lucidní pocit kolem snímku a dává mu unikátní tvář. Je to ten typ filmu, který má potenciál budit uprostřed noci a nutit vás přemýšlet nad jeho logikou, nebo se zavrtávat do absurdity a vyzdvihovat její komplexitu, která funguje jak u filmového teoretika, tak u svátečního diváka. Orwell, Huxley a Vyhoďte ho z kola ven. Utopické absurdno, které je zábavnou tragikomedií s hvězdným obsazením a cynickým černohumorně oscarovým scénářem, a hlavně elaborátem o sociálně-vztahové křehkosti.

Info

Humr / The Lobster
režie: Yorgos Lanthimos, 2015
www.lobsterfilm.co.uk/showtimes

Vyšlo v magazínu Pinbacker, autor Adam Hencze.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.